Röd boll gjord av gummi

Tretorn gummibollar som tillverkades vid Hälsinborgs gummifabrik 1926.

Bollen

Människan har lekt med bollar sedan urminnes tider. Bollar har gjorts av urinblåsor från djur, albatrossfötter eller vad som helst som gått att få tillräckligt runt.

Över hela klotet spelar vi allt från kula och cricket till biljard och baseball. I Sverige är fotbollen störst. De 3 350 fotbollsföreningarna har drygt en miljon medlemmar, medan bollsporten ishockey har den mest bollformade arenan: Globen.

Vilken som är den största bollsporten globalt är populärt att gräla om. Enligt de internationella förbunden spelar 500 miljoner människor volleyboll och 450 miljoner basket, och slår därmed fotboll som spelas av futtiga 265 miljoner. Men hur många som lirar — och vad — på gårdar och gator går inte att mäta.

Exakt vetenskap

Att tillverka bollar är ingen lek, utan en exakt vetenskap. Bollar görs av gummi, läder, plast, tyg. Hur och av vad de görs beror på vad de ska användas till. Så här beskrivs hur tennisbollar för tävling ska se ut och vara gjorda: ”Officiella bollar skall vara vita eller gula och ha en diameter mellan 65,4 och 73,0 mm (2,58 – 2,87 tum) och väga mellan 56,0 och 59,4 gram, men träningsbollar har ibland andra färger. De skall studsa 135 – 147 cm efter att ha släppts från en höjd av 254 cm på ett betonggolv.”

Den moderna tennisbollen tillverkas av två likformade delar av format gummi som sammanfogats till ett ihåligt klot. Två hantelformade filtade delar av flanell eller nylon limmas utanpå bollen och ger den dess karakteristiska utseende.

Gummiboll i Nordamerika

Bollar är ju vanligen gjorda av gummi eller något annat som det är bra studs i. Men innan Columbus kom till Amerika hade européerna aldrig sett studsande bollar. Där spelade urbefolkningen mesoamerikanskt bollspel (arkeologiskt känt från 1500 före Kristus – 250 efter Kristus) med gummibollar, gjorda av gummi från gummiträdet, kautschuk. Det var en viktig aktivitet för dem, och de hade stora bollplaner att spela på. Ordet kautschuk kommer från ett urspråk och betyder ”det gråtande trädet”.

Pärk

I det gotländska bollspelet används en boll av fårskinn som är fylld med ett garnnystan. Två lag med sju spelare kämpar om att vinna mark. Bollen spelas fram och tillbaka med slag och sparkar, och för att vinna ett spel måste man få 40 poäng. Det lag som vinner två spel i rad segrar. Ursprunget till pärk var ett bollspel i norra Frankrike som spreds norrut under högmedeltiden. Tennis har samma ursprung.

Fotbollens historia

Arkeologer har hittat tecken på att fotboll spelades i Kina redan på 300-talet före Kristus – med nät uppspända mellan bambustänger och en boll som var tillverkad av läder och fylld med fjädrar. Fotboll förekom i Frankrike under 1300-talet, eftersom man vet att kung Filip den långe utfärdade ett förbud mot fotboll då. Detsamma gjorde Edvard III i England vid samma tid – allmänheten skulle ägna sig åt bågskytte. Fotbollen blev ett gatunöje med dåligt anseende, kopplat till gatuslagsmål.

I Italien spelade man fotboll under 1400-talet, men spelet gick ut på att få bollen över motståndarens kortlinje, inte att göra mål. I början av 1800-talet började eleverna vid de brittiska internatskolorna ägna sig åt fotboll, och 1863 bildades Englands Football Association. 1872 spelades den första landskampen, mellan Skottland och England i Glasgow, Skottland, samt den första FA-cupfinalen mellan Wanderes och Royal Engineers. I slutet av 1800-talet spred sig fotbollen jorden runt.

Inför EM eller VM i fotboll presenteras nya bollar, som blir kändisar över en natt. Att göra fotbollar är svårt, och att få dem runda är ännu svårare. Fram till 2000-talet stämde inte det legendariskt citat av bollgeniet Gunnar Gren ”bollen är rund” rent faktiskt. Först vid VM i Sydafrika 2010 kom en boll, Jabulani, som var så rund att spelarna tyckte den blev aningen hal och sladdrig.

Fotboll och politik

Bollsport engagerar och kan röra upp starka känslor. Tävlingar mellan olika länder kan bli förknippade med politik och nationalitet. Till exempel kallar man tvåveckorskriget mellan El Salvador och Honduras i juli 1969 för fotbollskriget, eftersom det blossade upp efter att El Salvador hade vunnit över Honduras i fotboll (3–2 efter förlängning i en VM-kvalmatch, vid omspel på neutral plan i Mexico City). I grunden fanns dock djupa politiska och ekonomiska motsättningar, och gränsstrider utvecklades till öppet krig. El Salvador invaderade Honduras men drog sig tillbaka efter hot om ekonomiska repressalier från OAS. Ett slutgiltigt fredsavtal träffades dock först 1980.

Boken 100 innovationer; 1 – 50 Antibiotika – läsk: förteckning över artikelförfattare och källor på sid 194–203.

• Bollar och bollspel har funnits sedan långt tillbaka i historien i alla delar av världen. Amerikas indianer var först med studsande gummibollar. Redan för cirka 3 500 år sedan spelade de ett bollspel med bollar gjorda av gummi från gummiträdet.
  • Vi kastar, sparkar, slår och jonglerar med bollar i bollspel och bollsporter.
  • För många bollsporter är det väldigt noga när man tillverkar bollar så att alla är exakt lika stora.
  • Fotboll, bandy, baseboll, basket, amerikansk fotboll, bordtennis, cricket, rugby, handboll, innebandy, squash, tennis, vattenpolo, volleyboll… kan du komma på fler bollsporter?

Senast uppdaterad 28 december 2022.