En skiftnyckeln

Skiftnyckeln på bilden används dagligen i arbetet på Tekniska museet. Foto: Anna Gerdén.

Skiftnyckeln

Vad gjorde Pastor Grön med skiftnyckeln i biblioteket? I spelet Cluedo är verktyget ett klassiskt mordvapen men JP Johansson uppfinning från 1892 är också en av de mest framgångsrika svenska innovationerna någonsin.
Under 1800-talet utvecklades verkstadsindustrin. Det fanns muttrar och skruvar i alla möjliga storlekar och alla krävde olika fasta nycklar. Det fantastiska med JP Johanssons skiftnyckel var att den var ställbar och kunde anpassas till olika dimensioner. Skiftnyckeln har nu funnits i nästan 120 år men har inte förändrats särskilt mycket.
Danskar kallar skiftnyckeln för svenskøgle och i Ryssland säger man sjvedik, vilket betyder lille svensken.

Man skulle ju kunna tänka sig att världens mest berömda rörmokare Super Mario i Nintendospelen har en egen skiftnyckel — men istället är det mullvadarna Monty Moles som bombarderar honom med dem. Innovationen skiftnyckeln har letat sig in överallt i samhället, främst i verktygslådor och inom industrin, men även i spel, mordgåtor, som fruktsmakande smågodis och hos byggmodellerna Spanner Boyz. 1983 fick skiftnyckeln ett eget frimärke.

Hade JP Johanssonsällskapet fått sin vilja fram skulle skiftnyckeln ha prytt nya 200-kronorssedeln från och med 2014. Skiftnyckeln fick den här gången lämna plats åt regissören Ingmar Bergman men förblir ändå en av de mest framgångsrika svenskauppfinningarna någonsin. Den har nu funnits i nästan 120 år och har inte förändrats särskilt mycket.

Räddade dock inte André

När skiftnyckeln patenterades 1892 sågs den av många som framtidens verktyg. Ingenjören och äventyraren S A Andrée (1854-1897) hade till exempel till med sig en skiftnyckel på sin misslyckade expedition när han försökte nå Nordpolen med en luftballong. Att resan slutade i katastrof ska inte ha varit skiftnyckelns fel, den var specialtillverkad i mässing för att inte störa kompassen.

Många nycklar blir en

Skiftnyckeln i sig var i slutet av 1800-talet inte någon nyhet. Industrialismen hade tagit fart under 1800-talet och allt fler maskiner och mekaniska verktyg såg dagens ljus. Muttrar och skruvar fanns i alla möjliga storlekar och krävde olika fasta nycklar. Britten Joseph Stubs tog ett av de första patenten på en justerbar skiftnyckel redan 1840.

Två rörliga käftar blir en

Uppfinnaren Johan Petter Johansson (1853-1943) var en torparson från Västergötland som tog en mängd patent under sitt långa liv. På hans företag, Enköpings Mekaniska Verkstäder, var man tvungen att använda många olika skruvnycklar. Johansson tyckte det var opraktiskt. Borde man inte kunna ha ett verktyg som passade alla skruvar, en ställbar skiftnyckel? Johanssons första skiftnyckel från 1891 hade två rörliga käftar. Ett år senare patenterade han en förbättrad variant, med bara en rörlig käft. Idén var väldigt enkel, men konstruktionen helt ny. Men hjälp av en ställskruv kunde den rörliga käften skjutas intill eller ifrån den fasta käften, som i sin tur var bunden till skaftet. Dessutom hade den rörliga käften en ränna som gjorde att den rörliga delen kunde skruvas tätt intill den fasta käften.

JP Johansson började samarbeta med entreprenören Berndt August Hjort (1862-1937) och tillsammans banade de vägen för skiftnyckelns segertåg över världen. 1892 tillverkade Enköpings Mekaniska verkstäder 300 skiftnycklar. Efter tio år var man uppe i 4 000 skiftnycklar per år. Så småningom valde JP Johansson att dra sig tillbaka och Berndt August Hjort tog över tillverkningen av skiftnycklar.

Enköpings Mekaniska Verkstäder bytte namn till Bahco (B.A. Hjort & Co), ett internationellt företag som fram till 1998 hunnit tillverka över 100 miljoner skiftnycklar. 1999 tog amerikanska Snap-on över Bahco och 2005 gick företaget ihop med Herramientas Eurotools S.A. Året efter la man ner Bahcos fabrik i Enköping och numera tillverkas Bahcos berömda skiftnycklar i Spanien medan delar till de största skiftnycklarna smids i Argentina.

Kan förändas och är därför sig lik

Om vi jämför dagens skiftnyckel med J.P. Johanssons original så är grundkonstruktionen detsamma och den görs fortfarande i stål. Det är bara några detaljer som skiljer dem åt, till exempel en måttskala på käftarna och ett ergonomiskt handtag i plast som finns på vissa modeller.

Läs mer om J.P Johansson här

Boken 100 innovationer; 51 – 100 Metallbearbetning – ångmaskinen, förteckning över artikelförfattare och källor på sid 191–204.

• Skiftnyckeln är en av de mest kända svenska uppfinningarna. Den är gjord för att passa till muttrar och skruvar i alla möjliga storlekar.
  • Johan Petter Johansson uppfann sin första ställbara skiftnyckel 1892. Den hade två rörliga käftar. Ett år senare patenterade han en förbättrad variant med bara en rörlig käft.
  • JP Johansson kallades också för ”Johansson med tången”. Han hade patent på mer än 100 uppfinningar, bland annat rörtången.
  • S A Andrée hade med sig en skiftnyckel när han försökte nå Nordpolen med luftballong. Att resan slutade i katastrof var inte skiftnyckelns fel, den var specialtillverkad i mässing för att inte störa kompassen.
  • Den förste svarte världsmästaren i tungviktsboxning, amerikanen Jack Johnson, dömdes 1912 till fängelse för att han gift sig med en vit kvinna. I fängelset uppfann han en skiftnyckel som han fick patent på 1922.
  • I Sverige har företaget Bahco tillverkat över 120 miljoner skiftnycklar.

Senast uppdaterad 11 mars 2024.