På gång

Rensa filter

2018-10-26 10:00 - 2019-10-26 17:00

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort

2018-11-07 10:00 - 2019-03-31 17:00

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.

2019-01-02 11:00 - 2019-12-22 14:30

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen Visning klockan 11 och klockan 14 varje dag, onsdagar även klockan 19. Visningen tar cirka 20 minuter.

2019-02-14 00:00 - 2019-07-16 00:00

Förköp Robots: köp biljett nu – få 15% rabatt

I juli intar över hundra humanoida robotar Tekniska museet, men redan nu kan ivriga robotfantaster säkra sin entrébiljett. Publiksuccén Robots från Science Museum i London inleder sin världsturné på Tekniska museet den 17 juli 2019. Det blir enda stoppet i Europa innan det bär av mot Tokyo. Köp din biljett innan utställningen öppnar och få 15% rabatt på entrépriset (ordinarie pris 150 kr): Köp biljett på Ticketmaster Med över hundra humanoider är Robots den mest omfattande samling människoliknande robotar som någonsin visats. Träffa några av utställningens stjärnor: nyhetsuppläsaren Kodomoroid, roboten Pepper, som gärna ger dig en “fist-bump” och den klassiska T-800 från filmen Terminator. Se exempel på människans försök att skapa människoliknande robotar genom historien. Läs mer om utställningen Robots här. Bild Maria: WSM Art – Walter Schulze-Mittendorff

2019-02-16 10:00 - 2019-02-17 17:00

Megahelg – Spelfeber på hela museet

Välkommen till en megahelg då spelvärlden intar Tekniska museet. Våra vänner Nintendo drar upp sin senaste snackis ”Super Smash Bros” på storduk och du får såklart spela. Testa VR, cosplay, lasersvärdfäktning och mycket mer. Prova senaste hajpen från Nintendo [caption id="attachment_13306" align="alignnone" width="1900"] © Nintendo[/caption] På största duken på scenen i 100 innovationer blåser vi upp Nintendos senaste snackis – Super Smash Bros. Du får såklart provspela. Testa lasersvärdsfäktning – Lightsaber Combat Med oss på plats har vi även Ludosport som bjuder på uppvisningar och prova-på-aktiviteter för både små och stora lasersvärdsfantaster. Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning, som idrottsaktivitet. Plats: Anmäl dig på stora scenen i utställningen 100 innovationer. Varje pass tar 20 personer och håller på i ca 30 min. 13.00: Uppvisning (10 min) 11.30 och 14.30: starttider lasersvärdsfäktning barn (30 min) 12.00 och 15.00: starttider lasersvärdsfäktning vuxna (30 min) Värm upp inför Cosplay-SM Vi är väldigt glada att delar från teamet som arrangerar Cosplay-SM är med oss så här veckan innan SM går av stapeln. Sabina Mårdenkrans är projektledare för Cosplay-SM och berättar om hur det går till. Efteråt får de som vill följa med på fotografering med Cosplay-SM:s egna officiella fotograf Paulina Ahlm. Läs mer om SM i Cosplay Plats: Utställningen 100 innovationer Tider: 13.30: Kort föredrag om Cosplay-SM med Sabina Mårdenkrans 14.00–15.00: Cosplay-fotografering tillsammans med Paulina Ahlm, drop in. Skapa rymdmiljöer i 3D OBS: endast söndag. Medlemmar från Blender Community ordnar workshops i Blender, ett fritt program för att modellera och rendera 3D-grafik, animationer och göra spel med. Det är bra att ha en del datorvana, men inget krav. Rekommenderad ålder är från 10 år. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista på plats. Plats: Game Lab i utställningeni Play Beyond Play Tid: Söndag 17 februari klockan 13, 14 och 15 (varje workshop tar ca 45 min) Provspela och prata spelutveckling Träffa studenter från FutureGames, som utbildar sig till 3D-grafiker, 2D-grafiker, Speldesigner och Spelprogrammerare. De visar upp sina spel och ger tips och råd för dig som funderar på att bli spelutvecklare. Plats: 100 innovationer Tid: klockan 10-17 Träffa Stockholm Mermaids Mermaiding är en simsport, subkultur, träningsform och gemenskap, som startade i USA runt 2004. I juni i år gick det första SM i Mermaiding i Sverige. På megahelgen får du träffa Simona Dahlborg och Erika Erikson från Stockholm Mermaids, som ger dig tips på vad du behöver för att kunna att testa själv. Du har också chans att förvandlas till en sjöjungfru i vår greenscreen-studio. Läs mer om Stockholm Mermaids på Facebook Plats: Studion i utställningen Play Beyond Play Tider: 10.30-12.00: Drop-in i greenscreen-studion 13.00-16.00: Stockholm Mermaids är på plats Läskigt äventyr med Little Nightmares [caption id="attachment_13626" align="alignnone" width="1900"] Bild: Bandai Namco, Entertainment Nordic AB[/caption] Little Nightmares är ett prisbelönt äventyrsspel från den svenska spelstudion Tarsier Studios och hämtar inspiration i barndomens rädsla för allt det som gömmer sig i skuggorna. På plats har vi Bandai Namco Nordic, som kommer att hjälpa er att möta och besegra era rädslor i den här mörkt lekfulla berättelsen. Upptäck The Maws smutsiga hemligheter och överlev möten med dess monstruösa invånare medan du hjälper Six, vår lilla protagonist, att fly till världen utanför. Plats: 100 innovationer Utmana regerande svenska mästaren i Tantrix Ta chansen och utmana den regerande svenska mästaren i Tantrix. Du får arbeta rejält med hjärnan för att lösa klurigheterna och har experthjälp på plats för att lyckas. Det här passar alla små och stora genier. Plats: Megamind Tid: klockan 12–15 Retrohäng och spel i arkivet Spela retrospel, titta på och prata om gamla spelmaskiner, botanisera bland museets litteratur om spelhistoria och prata med museets intendenter om spelminnen och spelhistoria. Förbered dig på en nostalgitripp. Plats: Arkivet Tid: klockan 13–16 Spela med lasersvärd i VR-labbet [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mission IX[/caption] Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad ålder: från 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. Plats: VR-labbet hittar du i utställningen Play Beyond Play Tider: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Spela kattbrädspel och häng med kattballonger Vi tillverkar analoga kattspel, som vi sedan spelar. Det finns också kattballonger att gå på promenad med. Rekommenderad ålder för kattballonger från 0 år, kattspelen 7 år. Plats: Nervcellen, MegaMind Tid: klockan 12–16 Under spelhelgen och i samarbete med Goto10, får vi även besök från deras nystartade teknikklubb för unga transpersoner 8–12 år.

2019-02-18 10:00 - 2019-03-03 17:00

Sportlov – full fart för hela familjen

Vi har laddat två sportlovsveckor fulla med VR-spel, experimentshower och mycket mer. Testa till exempel lasersvärds-spelet Beat Saber i VR-labbet. Ta med familjen på en fartfylld dag på Tekniska museet. Utforska utställningar Utforska våra utställningar tillsammans, till exempel Play Beyond Play, som bjuder på 1 000 kvadratmeter spelupplevelser. Se alla utställningar Spela med lasersvärd i VR-labbet [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mission IX[/caption] Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad ålder: från 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play Beyond Play Öppettider måndag – tisdag och torsdag – söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Öppettider onsdagar klockan: 12.00–14.00 14.45–16.30 17.00–19.30 Experimentshow I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med genom högtryck och lågtryck på en resa med slutstation rymden. På vägen utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel dikterar väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen en timme innan showen börjar. 18–24 februari (v 8): dagligen klockan 15 25 februari – 3 mars (v 9): dagligen klockan 13 och 15. Onsdagar även klockan 17.30 Koda och skapa – sportlovskurs för barn Under tre dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. För barn 7–9 år och 10–12 år. Läs mer och anmäl till sportlovskurs Labba med fysik Här får barnen laborera med olika fysikexperiment tillsammans med veteraner från Tekniska Museets Vänner. Labben är utvecklade för barn från sex år, men alla nyfikna är välkomna. Begränsat antal platser, skriv upp dig på listor på plats. 23–24 februari, Game Lab i utställningen Play Beyond Play Lördag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. Söndag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Hur fungerar reflexer? Bygg en reflex av små speglar och testa med ficklampa. Tillverka en egen reflex av ”reflexpulver” och ta med hem. Snapchat-verkstad med tips och trix Våra vänner på Stockholms filmfestival ordnar Snapchat-verkstad där du får lära dig att skapa film på Snapchat och lära dig om allt från nybörjartips till avancerade funktioner. Du får också chansen att ställa alla frågor du har om Snapchat och sociala medier. Filmverkstad – gör en kortfilm Tillsammans med filmpedagoger från Stockholm Filmfestival Junior får du lära dig skapa egna filmer. Alla kortfilmer skapade under filmverkstäderna deltar i kortfilmstävlingen 1 minut film. Filmverkstaden gäller barn och unga 6–19 år. Du behöver föranmäla dig och det kostar 150 kr att delta (inträde till Tekniska museet ingår). Läs mer och anmäl dig 25 februari – 1 mars, klockan 11–13 och 14–16 Testa senaste speltekniken – HoloLens Med HoloLens förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. HoloLens spelas i ett eget rum i Play Beyond Play där våra värdar hjälper dig tillrätta. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Måndag – fredag: klockan 12.00–16.00 Lördag – söndag: klockan 10.30–12 och 13–16.30 POP-up kiosk med experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska museets vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up kiosk som kommer att dyka upp på olika platser i museet under sportlovet. Måndag – fredag (v8 och v9) Visningar i Modelljärnvägen Se tågen i Modelljärnvägen susa fram över 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den kom till. Dagligen klockan 11 och 14 samt onsdagar klockan 18. Modelljärnvägen hittar du vid butiken, entréplan

2019-02-20 19:00 - 2019-02-20 19:30

Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré

På onsdagar har vi fri entré till hela museet från klockan 17 och öppet ända till klockan 20. Passa på att utforska alla spännande utställningar på egen hand eller följ med på kvällsvisning. Visning i Modelljärnvägen Se tågen tuffa fram i vår unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den har byggts. Modelljärnvägen hittar du vid butiken på entréplan. Visning klockan 19 varje onsdag. Läs mer om Modelljärnvägen

2019-02-23 10:30 - 2019-02-24 16:30

VR-labb – spela och lär dig mer

I vårt nya VR-labb kan barn som vuxna testa att spela ett roligt VR-spel. Testa bågskytte i VR Kliv in i en vacker men farlig postapokalyptisk miljö där två kraftfulla artificiella intelligenser är fast i en utdragen konflikt. I demon som Fast Travel Games tagit fram till oss från spelet Apex Construct får du möjlighet att prova på att bemästra en pilbåge – i VR. VR-labbet är öppet för alla som vill testa, liten som stor. Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Tider Lördag–söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön ca 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play beyond Play. VR-labbet ingår i entrébiljetten och kostar ingenting extra.

2019-02-23 11:30 - 2019-02-24 13:30

Labba med fysik – för barn

Här får barnen laborera med olika fysikexperiment tillsammans med veteraner från Tekniska Museets Vänner. Labben är utvecklade för barn från sex år, men alla nyfikna är välkomna. Tider för fysiklabben Lördag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. Söndag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Hur fungerar reflexer? Bygg en reflex av små speglar och testa med ficklampa. Tillverka en egen reflex av ”reflexpulver” och ta med hem. Fysiklabb för barn Med fysiklabben vill vi förtydliga vardagens teknik och öka intresset för teknik och naturvetenskap. När barnen har lämnat oss har de fått svar på frågor de inte visste att de bar på. Vi hoppas också att de blivit nyfikna och vill veta mer. Deltagarna får prova olika fysikaliska fenomen som magnetism, gravitation, hållfasthet, ljud samt sätta ihop apparater till bruksföremål utifrån dessa fenomen. Genom att själv få ta i grejorna, ta isär och sätta ihop tekniska små system, faller fysikaliska principer på plats – AHA, det är så det funkar! Det blir också spännande för barnen att berätta om vad de kommit underfund med.

2019-02-25 10:00 - 2019-02-27 15:00

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum: 25–27 februari (sportlov) och 15–17 april (påsklov) Pris: 1 200 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus (gäller ej 7–9 åringarna) Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.

2019-03-06 18:00 - 2019-03-06 19:30

Hörselimplantat – när hörapparaten inte räcker till

Välkommen till en föreläsning om cochleaimplantatens utveckling, hur de fungerar och vilka resultat du kan förvänta dig. Arbetet med att ta vara på och förbättra hörselrester har pågått i många årtionden med allt ifrån kohorn till dagens elektronikbaserade produkter. Fram till 1970-talet gällde det enbart produkter utanför kroppen, med hörapparaten som främsta komponent. I och med framsteg inom elektronik- och implantat-teknik, väcktes förhoppningen att kunna operera in hörselgivande implantat. Den ultimata lösningen blev att stimulera hörselnerven elektriskt via små elektroder i hörselsnäckan– cochleaimplantat. Föredragshållare Filip Asp är civilingenjör från KTH. Han har disputerat vid Karolinska Institutet på en avhandling inom området audiologi om ”Bilateral cochlear implants in children : clinical and methodological studies 2015”. Han visar där på nyttan med cochleaimplantat på båda öronen (istället för enbart ett öra) hos barn som föds döva. Filip jobbar både kliniskt och med forskning. Gunnar Eskilsson har en civilingenjörsexamen från Linköpings Tekniska Högskola inom området medicinsk teknik. Han har arbetat kliniskt med cochleaimplantat de senaste 20 åren. Till vardags arbetar de båda på Karolinska Sjukhuset i Huddinge på mottagningen för hörselimplantat. Det kliniska arbetet består i att stegvis justera in implantaten för en bra ljudåtergivning hos användaren. Tillsamman med läkare, audionomer, logopeder och kurator ser de till att de som fått ett cochleaimplantat får så god nytta av det som möjligt. En utmaning, då ett implantat är en blek kopia av den naturliga hörseln. För den som får ett cochleaimplantat är det en intressant och ibland arbetsam resa att ta till sig den nya konstgjorda hörseln. Rimliga förväntningar och envishet är bra förutsättningar. Föredraget arrangeras av Tekniska Museets Vänner

2019-03-16 10:00 - 2019-03-17 15:00

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 13 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under två dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan kombineras med en grundkurs i spelgrafik i verktyget Maya. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 16–17 mars och 6–7 april 2019 (du väljer kurstillfälle på anmälningssidan) Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ner Unreal Engine4 i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)
2018-10-26 - 2019-10-26

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort
2018-11-07 - 2019-03-31

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.
2019-02-16 - 2019-02-17

Megahelg – Spelfeber på hela museet

Välkommen till en megahelg då spelvärlden intar Tekniska museet. Våra vänner Nintendo drar upp sin senaste snackis ”Super Smash Bros” på storduk och du får såklart spela. Testa VR, cosplay, lasersvärdfäktning och mycket mer. Prova senaste hajpen från Nintendo [caption id="attachment_13306" align="alignnone" width="1900"] © Nintendo[/caption] På största duken på scenen i 100 innovationer blåser vi upp Nintendos senaste snackis – Super Smash Bros. Du får såklart provspela. Testa lasersvärdsfäktning – Lightsaber Combat Med oss på plats har vi även Ludosport som bjuder på uppvisningar och prova-på-aktiviteter för både små och stora lasersvärdsfantaster. Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning, som idrottsaktivitet. Plats: Anmäl dig på stora scenen i utställningen 100 innovationer. Varje pass tar 20 personer och håller på i ca 30 min. 13.00: Uppvisning (10 min) 11.30 och 14.30: starttider lasersvärdsfäktning barn (30 min) 12.00 och 15.00: starttider lasersvärdsfäktning vuxna (30 min) Värm upp inför Cosplay-SM Vi är väldigt glada att delar från teamet som arrangerar Cosplay-SM är med oss så här veckan innan SM går av stapeln. Sabina Mårdenkrans är projektledare för Cosplay-SM och berättar om hur det går till. Efteråt får de som vill följa med på fotografering med Cosplay-SM:s egna officiella fotograf Paulina Ahlm. Läs mer om SM i Cosplay Plats: Utställningen 100 innovationer Tider: 13.30: Kort föredrag om Cosplay-SM med Sabina Mårdenkrans 14.00–15.00: Cosplay-fotografering tillsammans med Paulina Ahlm, drop in. Skapa rymdmiljöer i 3D OBS: endast söndag. Medlemmar från Blender Community ordnar workshops i Blender, ett fritt program för att modellera och rendera 3D-grafik, animationer och göra spel med. Det är bra att ha en del datorvana, men inget krav. Rekommenderad ålder är från 10 år. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista på plats. Plats: Game Lab i utställningeni Play Beyond Play Tid: Söndag 17 februari klockan 13, 14 och 15 (varje workshop tar ca 45 min) Provspela och prata spelutveckling Träffa studenter från FutureGames, som utbildar sig till 3D-grafiker, 2D-grafiker, Speldesigner och Spelprogrammerare. De visar upp sina spel och ger tips och råd för dig som funderar på att bli spelutvecklare. Plats: 100 innovationer Tid: klockan 10-17 Träffa Stockholm Mermaids Mermaiding är en simsport, subkultur, träningsform och gemenskap, som startade i USA runt 2004. I juni i år gick det första SM i Mermaiding i Sverige. På megahelgen får du träffa Simona Dahlborg och Erika Erikson från Stockholm Mermaids, som ger dig tips på vad du behöver för att kunna att testa själv. Du har också chans att förvandlas till en sjöjungfru i vår greenscreen-studio. Läs mer om Stockholm Mermaids på Facebook Plats: Studion i utställningen Play Beyond Play Tider: 10.30-12.00: Drop-in i greenscreen-studion 13.00-16.00: Stockholm Mermaids är på plats Läskigt äventyr med Little Nightmares [caption id="attachment_13626" align="alignnone" width="1900"] Bild: Bandai Namco, Entertainment Nordic AB[/caption] Little Nightmares är ett prisbelönt äventyrsspel från den svenska spelstudion Tarsier Studios och hämtar inspiration i barndomens rädsla för allt det som gömmer sig i skuggorna. På plats har vi Bandai Namco Nordic, som kommer att hjälpa er att möta och besegra era rädslor i den här mörkt lekfulla berättelsen. Upptäck The Maws smutsiga hemligheter och överlev möten med dess monstruösa invånare medan du hjälper Six, vår lilla protagonist, att fly till världen utanför. Plats: 100 innovationer Utmana regerande svenska mästaren i Tantrix Ta chansen och utmana den regerande svenska mästaren i Tantrix. Du får arbeta rejält med hjärnan för att lösa klurigheterna och har experthjälp på plats för att lyckas. Det här passar alla små och stora genier. Plats: Megamind Tid: klockan 12–15 Retrohäng och spel i arkivet Spela retrospel, titta på och prata om gamla spelmaskiner, botanisera bland museets litteratur om spelhistoria och prata med museets intendenter om spelminnen och spelhistoria. Förbered dig på en nostalgitripp. Plats: Arkivet Tid: klockan 13–16 Spela med lasersvärd i VR-labbet [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mission IX[/caption] Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad ålder: från 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. Plats: VR-labbet hittar du i utställningen Play Beyond Play Tider: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Spela kattbrädspel och häng med kattballonger Vi tillverkar analoga kattspel, som vi sedan spelar. Det finns också kattballonger att gå på promenad med. Rekommenderad ålder för kattballonger från 0 år, kattspelen 7 år. Plats: Nervcellen, MegaMind Tid: klockan 12–16 Under spelhelgen och i samarbete med Goto10, får vi även besök från deras nystartade teknikklubb för unga transpersoner 8–12 år.
2019-02-18 - 2019-03-03

Sportlov – full fart för hela familjen

Vi har laddat två sportlovsveckor fulla med VR-spel, experimentshower och mycket mer. Testa till exempel lasersvärds-spelet Beat Saber i VR-labbet. Ta med familjen på en fartfylld dag på Tekniska museet. Utforska utställningar Utforska våra utställningar tillsammans, till exempel Play Beyond Play, som bjuder på 1 000 kvadratmeter spelupplevelser. Se alla utställningar Spela med lasersvärd i VR-labbet [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mission IX[/caption] Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad ålder: från 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play Beyond Play Öppettider måndag – tisdag och torsdag – söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Öppettider onsdagar klockan: 12.00–14.00 14.45–16.30 17.00–19.30 Experimentshow I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med genom högtryck och lågtryck på en resa med slutstation rymden. På vägen utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel dikterar väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen en timme innan showen börjar. 18–24 februari (v 8): dagligen klockan 15 25 februari – 3 mars (v 9): dagligen klockan 13 och 15. Onsdagar även klockan 17.30 Koda och skapa – sportlovskurs för barn Under tre dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. För barn 7–9 år och 10–12 år. Läs mer och anmäl till sportlovskurs Labba med fysik Här får barnen laborera med olika fysikexperiment tillsammans med veteraner från Tekniska Museets Vänner. Labben är utvecklade för barn från sex år, men alla nyfikna är välkomna. Begränsat antal platser, skriv upp dig på listor på plats. 23–24 februari, Game Lab i utställningen Play Beyond Play Lördag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. Söndag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Hur fungerar reflexer? Bygg en reflex av små speglar och testa med ficklampa. Tillverka en egen reflex av ”reflexpulver” och ta med hem. Snapchat-verkstad med tips och trix Våra vänner på Stockholms filmfestival ordnar Snapchat-verkstad där du får lära dig att skapa film på Snapchat och lära dig om allt från nybörjartips till avancerade funktioner. Du får också chansen att ställa alla frågor du har om Snapchat och sociala medier. Filmverkstad – gör en kortfilm Tillsammans med filmpedagoger från Stockholm Filmfestival Junior får du lära dig skapa egna filmer. Alla kortfilmer skapade under filmverkstäderna deltar i kortfilmstävlingen 1 minut film. Filmverkstaden gäller barn och unga 6–19 år. Du behöver föranmäla dig och det kostar 150 kr att delta (inträde till Tekniska museet ingår). Läs mer och anmäl dig 25 februari – 1 mars, klockan 11–13 och 14–16 Testa senaste speltekniken – HoloLens Med HoloLens förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. HoloLens spelas i ett eget rum i Play Beyond Play där våra värdar hjälper dig tillrätta. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Måndag – fredag: klockan 12.00–16.00 Lördag – söndag: klockan 10.30–12 och 13–16.30 POP-up kiosk med experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska museets vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up kiosk som kommer att dyka upp på olika platser i museet under sportlovet. Måndag – fredag (v8 och v9) Visningar i Modelljärnvägen Se tågen i Modelljärnvägen susa fram över 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den kom till. Dagligen klockan 11 och 14 samt onsdagar klockan 18. Modelljärnvägen hittar du vid butiken, entréplan
2019-02-23 - 2019-02-24

Labba med fysik – för barn

Här får barnen laborera med olika fysikexperiment tillsammans med veteraner från Tekniska Museets Vänner. Labben är utvecklade för barn från sex år, men alla nyfikna är välkomna. Tider för fysiklabben Lördag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. Söndag 11.30: Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 12.30: Hur kan vi skapa ström och få saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. 13.30: Hur fungerar reflexer? Bygg en reflex av små speglar och testa med ficklampa. Tillverka en egen reflex av ”reflexpulver” och ta med hem. Fysiklabb för barn Med fysiklabben vill vi förtydliga vardagens teknik och öka intresset för teknik och naturvetenskap. När barnen har lämnat oss har de fått svar på frågor de inte visste att de bar på. Vi hoppas också att de blivit nyfikna och vill veta mer. Deltagarna får prova olika fysikaliska fenomen som magnetism, gravitation, hållfasthet, ljud samt sätta ihop apparater till bruksföremål utifrån dessa fenomen. Genom att själv få ta i grejorna, ta isär och sätta ihop tekniska små system, faller fysikaliska principer på plats – AHA, det är så det funkar! Det blir också spännande för barnen att berätta om vad de kommit underfund med.
2019-02-25 - 2019-02-27

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum: 25–27 februari (sportlov) och 15–17 april (påsklov) Pris: 1 200 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus (gäller ej 7–9 åringarna) Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.
2019-03-06

Hörselimplantat – när hörapparaten inte räcker till

Välkommen till en föreläsning om cochleaimplantatens utveckling, hur de fungerar och vilka resultat du kan förvänta dig. Arbetet med att ta vara på och förbättra hörselrester har pågått i många årtionden med allt ifrån kohorn till dagens elektronikbaserade produkter. Fram till 1970-talet gällde det enbart produkter utanför kroppen, med hörapparaten som främsta komponent. I och med framsteg inom elektronik- och implantat-teknik, väcktes förhoppningen att kunna operera in hörselgivande implantat. Den ultimata lösningen blev att stimulera hörselnerven elektriskt via små elektroder i hörselsnäckan– cochleaimplantat. Föredragshållare Filip Asp är civilingenjör från KTH. Han har disputerat vid Karolinska Institutet på en avhandling inom området audiologi om ”Bilateral cochlear implants in children : clinical and methodological studies 2015”. Han visar där på nyttan med cochleaimplantat på båda öronen (istället för enbart ett öra) hos barn som föds döva. Filip jobbar både kliniskt och med forskning. Gunnar Eskilsson har en civilingenjörsexamen från Linköpings Tekniska Högskola inom området medicinsk teknik. Han har arbetat kliniskt med cochleaimplantat de senaste 20 åren. Till vardags arbetar de båda på Karolinska Sjukhuset i Huddinge på mottagningen för hörselimplantat. Det kliniska arbetet består i att stegvis justera in implantaten för en bra ljudåtergivning hos användaren. Tillsamman med läkare, audionomer, logopeder och kurator ser de till att de som fått ett cochleaimplantat får så god nytta av det som möjligt. En utmaning, då ett implantat är en blek kopia av den naturliga hörseln. För den som får ett cochleaimplantat är det en intressant och ibland arbetsam resa att ta till sig den nya konstgjorda hörseln. Rimliga förväntningar och envishet är bra förutsättningar. Föredraget arrangeras av Tekniska Museets Vänner