På gång

Rensa filter

2016-12-10 11:00 - 2017-03-31 15:00

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Onsdag 15 mars är det inga visningar i Modelljärnvägen. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen.

2016-12-10 11:00 - 2017-03-29 17:00

Visning i SKØTM – amatörradiostation

I Amatörradiostationen kan du lära dig mer om amatörradio och hur radiotrafik med olika trafiksätt fungerar – telegrafi, telefoni, digitala protokoll och bildöverföring. Amatörradiostationen ligger på fjärde våningen i museet bredvid Studion och är öppen för alla nyfikna onsdagkvällar och på helgerna. Det är amatörradiosändare som bemannar stationen och tiderna är ungefärliga. Läs mer om SKØTM

2017-01-14 10:00 - 2017-05-07 15:00

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars (fullbokad)  Lördag 1 april (fullbokad)  Söndag 2 april (fullbokad)  Lördag 6 maj (fullbokad)  Söndag 7 maj (fullbokad) Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass!  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan

2017-01-29 00:00 - 2017-02-26 00:00

Digital Creation – Skapa i 3D

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start 29 januari – för dig som är 13–18 år. Kurserna vänder sig till dig som vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutvecklas inom 3D grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Anmäl dig till vår grundkurs som pågår under fem söndagar från den 29 januari, under förmiddag eller eftermiddag. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem tillfällen, söndagar klockan 10–13 eller kl 13.30-16.30: 29 januari samt 5, 12, 19 och 26 februari 2017. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Att ha laddat ner Maya i datorn före kursstart Att ha testkört programmet Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till grundkurs förmiddag Anmäl dig till grundkurs eftermiddag Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.

2017-02-25 00:00 - 2017-03-05 00:00

Ett adrenalinfyllt sportlov i stan

Ladda för ett sportlov med backhoppning och underjordiska äventyr. Utmana dig själv eller varandra i olika vintersporter, gör egna kortfilmer och gå på upptäcktsfärd i nya Gruvan. Missa inte Klätterspelet där du spelar dataspel med hela kroppen. Winter Games Nya utställningen Winter Games bjuder in till ett vinterlandskap som sjuder av aktivitet och adrenalin. Här kan du prova olika vintersporter och lära dig mer om vad som krävs för att lyckas. Nya Gruvan Utforska en av våra mest populära utställningar som har fått nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en helt ny del med moderna gruvmiljöer. Prova simulatorer, spel, sprängladdningar och mäktiga maskiner i nya Gruvan. Spela med hela kroppen i Klätterspelet Testa klätterväggen där du kan spela dataspel med hela kroppen. Här finns spel som whack a bat, där du jagar fladdermöss och klassiska dataspelet Pong – där du studsar bollen till motståndaren genom att klättra upp och ned längs klätterväggen. Klätterspelet hittar du i MegaMind. Gör film med greenscreen-teknik Spela in en kortfilm i Studion där vi laddat vår greenscreen med olika spännande bakgrunder som till exempel rymden, öken, Söderhavet eller New York. 27 februari – 3 mars klockan 12–16 i Studion Gör film med Stockholms filmfestival Junior Gör en kortfilm i Snapchat Du som är mellan 6–19 år får hjälp av Stockholms filmfestival Juniors filmpedagoger att skapa 30-sekundersfilmer på valfritt tema. Låt kreativiteten flöda – på museet finns kläder att klä ut dig i, teknik som du får lära dig att använda och fantastiska miljöer att filma i – oavsett om du vill skapa en film som är rolig, läskig eller kanske sorglig. 27 februari – 3 mars: drop in mellan 10.00-13.00 och 14.00 - 17.00. Filmverkstad I filmverkstaden får du som är 6–19 år lära dig allt om manus, filmning och klippning under ledning av en filmpedagog. Filmerna är automatiskt med i kortfilmstävlingen 1 minut film och i mars bjuds alla deltagare till premiärvisning av filmerna som görs under sportlovet. 27 februari – 3 mars, två pass per dag klockan 10–13 och klockan 14–17 Filmverkstaden kostar 120 kr/barn (entré till museet ingår), eller 50 kr/fritidsbarn (entré till museet ingår). Föranmälan krävs, läs mer och boka: http://www.stockholmfilmfestival.se/sv/junior/2017/sportlovets-filmverkstader Experimentera med Tekniska museets vänner I Framtidslabben i MegaMind får barnen experimentera tillsammans med Tekniska Museets Vänner. Föräldrar är välkomna att vara med på experimenten. Anmäl på plats till respektive experiment, begränsat antal platser. Tiderna kan ändras lite dag för dag och vi kommer ropa ut i högtalare inför varje tillfälle. 10:30 Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. 13:00 Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 15:00 Hur skapar man ström och får saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. Programmera en robot I Robotlabbet kan du testa på att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Anmäler dig på plats (ett pass tar ca 40 minuter). Begränsat antal platser, max ett pass per barn och dag. Lördag – söndag klockan 10–17

2017-02-25 10:00 - 2017-02-26 17:00

Programmera en legorobot

Är du nyfiken på robotprogrammering? Testa att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag i Robotlabbet. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Det enda som krävs är att du är nyfiken och sugen på att testa, inga förkunskaper behövs, men du bör kunna läsa. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Du anmäler dig genom att skriva upp dig på listor utanför Robotlabbet (ett pass tar ca 40 minuter). Det är ett begränsat antal platser. Eftersom det är många som vill få chansen att testa kan du bara skriva upp dig på ett pass om dagen. Vill du lära dig mer om programmering? Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start den 26 mars – för dig som är 13–18 år. Vi har även flera olika workshops i programmering för skolan. Läs mer om våra skolprogram i programmering

2017-03-08 13:00 - 2017-03-08 16:00

Kvinnor i teknikhistorien

Tekniska museet vill synliggöra grupper och teman som står skuggan av de dominerande berättelserna i våra samlingar. På den internationella kvinnodagen visar vi upp arkivmaterial om kvinnor ur historien – kvinnliga piloter, telefonister, forskare och mycket mer. Den åttonde mars kan du besöka arkivet och ta del av minnesberättelser från yrkesverksamma kvinnor från olika branscher. Hur såg straffen ut för den som inte skötte sin tjänst som telefonist, till exempel? Vi visar artiklar där du kan se hur pressen bemötte Sveriges första aviatriser i början av 1900-talet. Se gärna vårt fina bildalbum på Flickr med kvinnor ur teknikhistorien https://www.flickr.com/photos/tekniskamuseet/sets/72157641947361024/

2017-03-08 18:00 - 2017-03-08 20:00

Ingenjörskonsten och idrotten

Johnny Nilsson, verksam både vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och Högskolan i Dalarna, berättar om sin tvärvetenskapliga forskning. Johnny Nilsson är föreståndare för Laboratoriet för tillämpad idrottsvetenskap (bilden) och har intresserat sig för många vitt skilda aspekter på fysisk aktivitet, från syreupptagningsförmåga och kraftutveckling i armar och ben till inlärning av dans. Denna programpunkt inspirerades av museets nya utställning Winter games – passa på att uppleva den samma kväll.

2017-03-18 10:00 - 2017-03-19 17:00

Megahelg – spel

Efter förra årets succé kör vi Megahelg Spel igen – en helg fylld med speläventyr, spelutvecklare, spelkonserter och workshops. Artisten Tekmann uppträder och visar hur du kan göra musik med gamla spelkonsoler. Program 18–19 mars 13.30 Artisten Tekmann uppträder Tekmann är en artist och ett elektroniskt musikprojekt där all musik skapas på ombyggda gamla Nintendo GameBoy-enheter. Musikgenren kallas "Chipmusik" eller "8-bitars musik" där det karaktäristiska soundet från ljudchipen i de gamla 80/90-tals tv-spels konsolerna är bärande. Mer som händer under spelhelgen Lyssna på retroföreläsning om spelhistorien Programmera och kör legorobotar i Mario kart-inspirerande banor Dela frukt och och skjut ner rymdrobotar tillsammans med My och gänget på My Virtual Reality Få tips direkt från dem som just nu utvecklar hästspelet Star Stable Workshop tillsammans med spelstartupen Peppy Pals Workshop tillsammans med Tekmann – skapa musik med hjälp av gamla tv-spelskonsoler Workshop tillsammans med lärare och elever från utbildningen Game Design på Forsbergs skola  

2017-03-26 10:00 - 2017-05-07 17:00

Digital Creation – Skapa i 3D

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start den 26 mars – för dig som är 13–18 år. Kurserna vänder sig till dig som vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutvecklas inom 3D grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem tillfällen, söndagar kl. 10.00 – 13.00, 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Att ha laddat ner Maya i datorn före kursstart Att ha testkört programmet Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till grundkurs förmiddag Avancerad kurs Målet med kursen är att du ska vidareutvecklas inom modellering, texturering, riggning och animation. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, avancerad kurs Datum och tid Fem tillfällen, söndagar kl. 13.30 – 16.30, 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Goda kunskaper om olika modelleringsverktyg i Maya Goda kunskaper att göra 3D modeller Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till avancerad kurs eftermiddag Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.

2017-04-05 18:00 - 2017-04-05 20:00

Humlan – en drönare hos Försvarsmakten

Ett föredrag om försvarets forsknings-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), eller som vi mer allmänt kallar det – drönare. Begreppet täcker många olika storlekar från mycket små farkoster som ryms i handflatan till Helios med 75 meters spännvidd. Alla har dock en sak gemensamt, de saknar pilot ombord. Vi har redan sett både produktiva och mer lekfulla användningar av dessa och vi kan konstatera att de aktualiserar inte bara tekniska utan lika mycket juridiska och etiska frågor. Föga förvånande är även Försvarsmakten intresserad av den nya tekniken – obemannade flygplan har faktiskt använts i militära sammanhang sedan första världskriget. Tillämpningarna har varit både spaning och insatser. Humlan är ett rotor-UAV-system bestående av tre olika farkosttyper och fyra individer. Det har opererat i Sverige från Ravlunda i Skåne till Kebnekaise i norr under sju års tid. Föredragshållare Tomas Leijon är befälhavare på Humlansystemet. Han är också VD för Airspeed Industry Sweden, som är ett teknikkonsultföretag inom främst rymd- och flygforskningen men även med verksamhet inom elfordonsindustrin. Tomas har ett mycket brett tekniskt kunnande och tituleras ibland Teknikkonstnär. TMV Årsstämma Tekniska Museets Vänner håller årsstämma för sina medlemmar kl 17–18 (cirka). Därefter blir det cirka femton minuters paus innan föredraget startar. Alla medlemmar välkomna. Handlingarna kommer att skickas ut under mars månad. Läs mer om Tekniska Museets Vänner
2017-01-14 - 2017-05-07

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars (fullbokad)  Lördag 1 april (fullbokad)  Söndag 2 april (fullbokad)  Lördag 6 maj (fullbokad)  Söndag 7 maj (fullbokad) Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass!  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan
2017-02-25 - 2017-03-05

Ett adrenalinfyllt sportlov i stan

Ladda för ett sportlov med backhoppning och underjordiska äventyr. Utmana dig själv eller varandra i olika vintersporter, gör egna kortfilmer och gå på upptäcktsfärd i nya Gruvan. Missa inte Klätterspelet där du spelar dataspel med hela kroppen. Winter Games Nya utställningen Winter Games bjuder in till ett vinterlandskap som sjuder av aktivitet och adrenalin. Här kan du prova olika vintersporter och lära dig mer om vad som krävs för att lyckas. Nya Gruvan Utforska en av våra mest populära utställningar som har fått nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en helt ny del med moderna gruvmiljöer. Prova simulatorer, spel, sprängladdningar och mäktiga maskiner i nya Gruvan. Spela med hela kroppen i Klätterspelet Testa klätterväggen där du kan spela dataspel med hela kroppen. Här finns spel som whack a bat, där du jagar fladdermöss och klassiska dataspelet Pong – där du studsar bollen till motståndaren genom att klättra upp och ned längs klätterväggen. Klätterspelet hittar du i MegaMind. Gör film med greenscreen-teknik Spela in en kortfilm i Studion där vi laddat vår greenscreen med olika spännande bakgrunder som till exempel rymden, öken, Söderhavet eller New York. 27 februari – 3 mars klockan 12–16 i Studion Gör film med Stockholms filmfestival Junior Gör en kortfilm i Snapchat Du som är mellan 6–19 år får hjälp av Stockholms filmfestival Juniors filmpedagoger att skapa 30-sekundersfilmer på valfritt tema. Låt kreativiteten flöda – på museet finns kläder att klä ut dig i, teknik som du får lära dig att använda och fantastiska miljöer att filma i – oavsett om du vill skapa en film som är rolig, läskig eller kanske sorglig. 27 februari – 3 mars: drop in mellan 10.00-13.00 och 14.00 - 17.00. Filmverkstad I filmverkstaden får du som är 6–19 år lära dig allt om manus, filmning och klippning under ledning av en filmpedagog. Filmerna är automatiskt med i kortfilmstävlingen 1 minut film och i mars bjuds alla deltagare till premiärvisning av filmerna som görs under sportlovet. 27 februari – 3 mars, två pass per dag klockan 10–13 och klockan 14–17 Filmverkstaden kostar 120 kr/barn (entré till museet ingår), eller 50 kr/fritidsbarn (entré till museet ingår). Föranmälan krävs, läs mer och boka: http://www.stockholmfilmfestival.se/sv/junior/2017/sportlovets-filmverkstader Experimentera med Tekniska museets vänner I Framtidslabben i MegaMind får barnen experimentera tillsammans med Tekniska Museets Vänner. Föräldrar är välkomna att vara med på experimenten. Anmäl på plats till respektive experiment, begränsat antal platser. Tiderna kan ändras lite dag för dag och vi kommer ropa ut i högtalare inför varje tillfälle. 10:30 Håller det? Prova enkla och sammansatta material – skapa en enkel bromodell av papper, som du sedan får prova om den håller. 13:00 Experimentera med magneter, elektromagneter, ljud och högtalare. 15:00 Hur skapar man ström och får saker att rotera? Experiment med små elmotorer och generatorer. Programmera en robot I Robotlabbet kan du testa på att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Anmäler dig på plats (ett pass tar ca 40 minuter). Begränsat antal platser, max ett pass per barn och dag. Lördag – söndag klockan 10–17
2017-03-26 - 2017-05-07

Digital Creation – Skapa i 3D

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start den 26 mars – för dig som är 13–18 år. Kurserna vänder sig till dig som vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutvecklas inom 3D grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem tillfällen, söndagar kl. 10.00 – 13.00, 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Att ha laddat ner Maya i datorn före kursstart Att ha testkört programmet Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till grundkurs förmiddag Avancerad kurs Målet med kursen är att du ska vidareutvecklas inom modellering, texturering, riggning och animation. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, avancerad kurs Datum och tid Fem tillfällen, söndagar kl. 13.30 – 16.30, 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Goda kunskaper om olika modelleringsverktyg i Maya Goda kunskaper att göra 3D modeller Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till avancerad kurs eftermiddag Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.
2017-04-05

Humlan – en drönare hos Försvarsmakten

Ett föredrag om försvarets forsknings-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), eller som vi mer allmänt kallar det – drönare. Begreppet täcker många olika storlekar från mycket små farkoster som ryms i handflatan till Helios med 75 meters spännvidd. Alla har dock en sak gemensamt, de saknar pilot ombord. Vi har redan sett både produktiva och mer lekfulla användningar av dessa och vi kan konstatera att de aktualiserar inte bara tekniska utan lika mycket juridiska och etiska frågor. Föga förvånande är även Försvarsmakten intresserad av den nya tekniken – obemannade flygplan har faktiskt använts i militära sammanhang sedan första världskriget. Tillämpningarna har varit både spaning och insatser. Humlan är ett rotor-UAV-system bestående av tre olika farkosttyper och fyra individer. Det har opererat i Sverige från Ravlunda i Skåne till Kebnekaise i norr under sju års tid. Föredragshållare Tomas Leijon är befälhavare på Humlansystemet. Han är också VD för Airspeed Industry Sweden, som är ett teknikkonsultföretag inom främst rymd- och flygforskningen men även med verksamhet inom elfordonsindustrin. Tomas har ett mycket brett tekniskt kunnande och tituleras ibland Teknikkonstnär. TMV Årsstämma Tekniska Museets Vänner håller årsstämma för sina medlemmar kl 17–18 (cirka). Därefter blir det cirka femton minuters paus innan föredraget startar. Alla medlemmar välkomna. Handlingarna kommer att skickas ut under mars månad. Läs mer om Tekniska Museets Vänner