På gång

Rensa filter

2019-09-01 - 2020-03-22

Alla dagar

Robot Zone – upplev shower, yoga och prova-på

I Robot Zone lär vi oss mer om och gör saker tillsammans med robotar. Här kan du uppleva saker du aldrig upplevt tidigare, som sagostunder, shower och yogapass – tillsammans med robotar. Robot Zone öppnade i samband med publiksuccén Robots, en utställning från Science Museum i London. Här träffar du roboten Charli, som berättar en saga eller håller i en show. Prova på yoga tillsammans med roboten Alex, vila en liten stund med sovroboten Bean eller testa enklare lek och programmering med roboten Sally. I Robot Zone får också tusentals elever möjlighet att lära sig mer om robotprogrammering under hösten tack vare vår huvudpartner Ericsson och innovationspartner Sandvik. Håll utkik efter robotgäster och andra överraskningar som dyker upp på Robot Zone. Robotyoga på stora skärmen Vi rullar ut yogamattor och drar igång robotyoga på vår största skärm i Robot Zone. Haka på när roboten Alex och människan Robin leder er genom några enkla och några lätt utmanande yogaövningar. Passet tar ca 7–10 min. Mån – fre klockan 12.00 Lör – sön klockan 12.00 samt 16.00 Robotshow med Charli Charli är vår nya medarbetarrobot. Hen har många funderingar kring det här med att vara robot och människa, vilka skillnader det finns och även likheter. Bra koll på robotlagen har Charli med, men det är mycket kvar att lära. Showen håller på i ca 10 min. Mån – fre klockan 13.00 Lör – sön klockan 13.30 Sagostund med roboten Charli Roboten Charli berättar en saga för de minsta. Slå dig ner på golvet framför scenen i Robot Zone och lyssna på Charlis rymdsaga. Lördag och söndag klockan 11.00 (sagan tar cirka sju minuter). Träffa våra Photon-robotar Möt och förstå enklare programmering med våra nya fina snigel-kanin-robotar. Testa ett moment eller ta med dem ut på ett kortare äventyr. Vi befinner oss mitt i Robot Zone. Photon, som roboten heter är världens första interaktiva utbildningsrobot som växer och utvecklas tillsammans med barn. Alla dagar klockan 12.00–16.00 Sovdags för robotarna Efter en intensiv sommar får våra robotar ta det en smula lugnare. Därför nattar vi dem klockan 14.00 på vardagar, men du är välkommen att hänga i Robot Zone ändå. Samarbetspartners Tack till vår huvudpartner Ericsson och innovationspartner Sandvik.  

2020-01-01 - 2020-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom öppnar vi en ny utställning – Hyper Human och laddar med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Robots – visas till 15 mars 2020 Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Stå ansikte mot ansikte med kända filmrobotar som den klassiska T-800 från Terminator, träffa nyhetsuppläsaren Kodomoroid, roboten Pepper, som gärna ger dig en “fist-bump” och se exempel på människans försök att skapa människoliknande robotar genom historien. Visas 17 juli 2019 – 15 mars 2020. Läs mer om Robots Hyper Human – öppnar 21 mars Var går gränsen mellan människa och maskin när vi kan förstärka och byta ut kroppsdelar? Vem har makten när vi låter artificiell intelligens ta beslut i avgörande livsval? Utforska dessa frågor och många fler i Tekniska museets nya utställning Hyper Human som öppnar 21 mars 2020. Läs mer om Hyper Human Moving to Mars – öppnar 4 juli Kritikerrosade rymdutställningen Moving to Mars landar på Tekniska i sommar. Det blir det första internationella stoppet på en världsturné för utställningen från the Design Museum i London. Med 150 föremål från tidigare rymdresor (inklusive original från NASA, European Space Agency och SpaceX) och prototyper för framtidens marsresor berättar Moving to Mars om den stora utmaningen att ta människan till Mars – kanske mänsklighetens största äventyr någonsin. Visas 4 juli 2020 – 7 mars 2021. Läs mer om Moving to Mars Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Under 2020 bjuder vi in till Megahelger som utforskar teman som människa, maskin, rymd och hållbarhet. Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Barnkalas [caption id="attachment_169" align="alignnone" width="1024"] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects[/caption]   På Tekniska kan du ordna kalas på egen hand. Låt barnen utforska och experimentera tillsammans i våra lekvänliga utställningar. Du kan även boka kalaspaket i vår fina restaurang, där ni kan äta, fika och sjunga för födelsedagsbarnet. Läs mer om barnkalas här. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort

2020-01-09 - 2020-06-30

Lör Sön

Experimentshower för hela familjen

I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med genom högtryck och lågtryck på en resa med slutstation rymden. På vägen utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel dikterar väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför hörsalen en timme innan showen börjar. Tid/plats Lördagar och söndagar klockan 13 i Hörsalen

2020-01-15 - 2020-05-31

Ons

Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré

På onsdagar har vi fri entré till hela museet (gäller ej utställningarna Robots och MegaMind) från klockan 17.00 och öppet ända till klockan 19.00. Passa på att utforska alla spännande utställningar på egen hand eller följ med på en kvällsvisning. Visning i Modelljärnvägen Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Läs mer om Modelljärnvägen. Tid/plats: Onsdagar klockan 18 i Modelljärnvägen vid butiken. Visningen tar cirka 20 minuter. Visning i Robots Observera att det inte är fri entré till Robots-utställningen och visningen. Entré från 7 år: 150 kr (barn 0–6 går in gratis). Följ med på en spännande resa i robotarnas värld, från de tidigaste mekaniska skapelserna till de allra senaste humanoiderna. Se publiksuccén Robots från Science Museum i London innan den fortsätter sin världsturné 16 mars. Tid/plats: onsdagar klockan 17:30 samt klockan 18:00 på engelska i utställningen Robots på entréplan.

2020-01-15 - 2020-05-31

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen Tid/plats: klockan 11.00 och 14.00 varje dag samt onsdagar klockan 18.00. Visningen tar cirka 20 minuter.

2020-01-16 - 2020-03-15

Visningar i Robots-utställningen

Visningar Följ med på en spännande resa i robotarnas värld, från de tidigaste mekaniska skapelserna till de allra senaste humanoiderna. Vi erbjuder visningar genom hela utställningen, med kunniga guider som ger dig den absolut bästa upplevelsen. Vi har dagliga visningar och även visningar på engelska på onsdagar och helger. Vardagar: 15:00 (onsdagar även 17:30 samt på engelska 18:00). Helger: 11:30, 13:30 14:30 samt på engelska 15:30. Utställningen Publiksuccén Robots från Science Museum i London visas just nu på Tekniska museet, innan den fortsätter sin världsturné utanför Europa. Följ med på en spännande resa i robotarnas värld, från de tidigaste mekaniska skapelserna till de allra senaste humanoiderna. Köp biljett (i biljetten ingår entré till hela museet och till Robots-utställningen). Årskort gäller. Notera att den fria entrén på onsdagskvällar inte gäller Robots-utställningen. Utställningen håller på fram till 15 mars 2020. Läs mer om Robots-utställningen här.

2020-01-18 - 2020-12-20

Lör Sön

VR-labb – spela och lär dig mer

I vårt VR-labb kan barn som vuxna testa att spela ett roligt VR-spel. Spelen byter vi några gånger under året, så håll utkik här då vi uppdaterar informationen regelbundet. Spela med lasersvärd i VR   Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. I VR-labbet blir du ett med spelvärlden i en omslutande miljö. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. VR-labbet är öppet för alla som vill testa, liten som stor och kostar ingenting extra utöver entrébiljetten.Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Tider Lördag – söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play beyond Play.

2020-01-23 - 2020-03-01

AEON – Vill du leva för evigt?

Genredigeringsverktyg som gensaxen CRISPR börjar omforma den fysiska världen runt oss, ett baspar i taget. Under sitt konstnärsresidens i laboratoriet på Max Delbrück Center for Molecular Medicine (MDC) i Berlin utforskade konstnären Emilia Tikka hur den nya gentekniken kan påverka samhället i framtiden. I konstverket AEON – Vill du leva för evigt? ställs besökaren inför existentiella och etiska frågor om framtidens genteknik. Utställningen kommer att visas på Tekniska museet i Stockholm från och med 23 januari 2020. Välkommen att uppleva och diskutera AEON – Vill du leva för evigt? I utställningen på Tekniska museet får vi möta ett kärlekspar där mannen har valt att vilja leva för evigt men inte kvinnan. Den 23 januari 2020 öppnas utställningen kl. 15:00–16:00 med ett seminarium om framtidens genteknik där konstnären Emilia Tikka berättar om sitt konstverk, och forskaren David Gotthold från SciLifeLab talar om CRISPR-tekniken och vad den kan komma att möjliggöra i framtiden. Preliminärt öppningsprogram 15:00: Välkommen – Peter Skogh, museichef Tekniska museet ORION Open Science – Maria Hagardt, projektledare Vetenskap & Allmänhet Presentation av AEON – Emilia Tikka, konstnär Gensaxen CRISPRs möjligheter – David Gotthold, SciLifeLab (tbc) Gemensamt samtal 16:00: Besök i utställningen

2020-02-08

Grundkurs i digital filmproduktion – Blender

Är du intresserad av att producera filmer och animera i 3D? Då är denna kurs för dig. Lär dig använda Blender – ett mångsidigt, öppet och helt kostnadsfritt program som har allt som behövs för hemproducerade filmer och kortfilmer så som NextGen, Spring och Tears of Steel. Blender backas och används av företag som Valve, AMD, Google, NASA, Rovio och hittas i över hundra studios på grund av dess tillgänglighet och öppna format. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Blender där du får lära dig att använda programmet för att skapa en kort animation. Kursen arrangeras i samarbete med Michael Arenander (Taumich Productions) och föreningen KTH 3D Graphics. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=f_pvhG-xB6Q[/embed] Har du redan gått en grundkursen? Läs mer och anmäl dig till fortsättningskurs i Blender här. Praktisk information Antal deltagare: max 15 Ålder: från 11 år Pris: 800 kronor Deltagarna tar med egen lunch och mellanmål, vi äter tillsammans. Anmäl dig till kursen

2020-02-15 - 2020-02-16

Lör Sön

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Är du över 13 år och intresserad av att lära dig spelgrafik, att skapa 3D och bygga ihop spel? Då ska du gå denna grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan även kombineras med en grundkurs i spelutveckling i verktyget Unreal Engine4. Praktisk information och anmälan Ålder: 13 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: 15–16 februari 2020 Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Anmälan: Följ länken för anmälan. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Append polygon Tool. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell

2020-02-15 - 2020-02-16

Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): Vårens tillfällen presenteras inom kort. Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Deltagarna tar med egen lunch och mellanmål, vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy

2020-03-14 - 2020-03-15

Lör Sön

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 13 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under två dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 14-15 mars 2020 Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ner Unreal Engine4 i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)
2019-09-01 - 2020-03-22
Alla dagar

Robot Zone – upplev shower, yoga och prova-på

I Robot Zone lär vi oss mer om och gör saker tillsammans med robotar. Här kan du uppleva saker du aldrig upplevt tidigare, som sagostunder, shower och yogapass – tillsammans med robotar. Robot Zone öppnade i samband med publiksuccén Robots, en utställning från Science Museum i London. Här träffar du roboten Charli, som berättar en saga eller håller i en show. Prova på yoga tillsammans med roboten Alex, vila en liten stund med sovroboten Bean eller testa enklare lek och programmering med roboten Sally. I Robot Zone får också tusentals elever möjlighet att lära sig mer om robotprogrammering under hösten tack vare vår huvudpartner Ericsson och innovationspartner Sandvik. Håll utkik efter robotgäster och andra överraskningar som dyker upp på Robot Zone. Robotyoga på stora skärmen Vi rullar ut yogamattor och drar igång robotyoga på vår största skärm i Robot Zone. Haka på när roboten Alex och människan Robin leder er genom några enkla och några lätt utmanande yogaövningar. Passet tar ca 7–10 min. Mån – fre klockan 12.00 Lör – sön klockan 12.00 samt 16.00 Robotshow med Charli Charli är vår nya medarbetarrobot. Hen har många funderingar kring det här med att vara robot och människa, vilka skillnader det finns och även likheter. Bra koll på robotlagen har Charli med, men det är mycket kvar att lära. Showen håller på i ca 10 min. Mån – fre klockan 13.00 Lör – sön klockan 13.30 Sagostund med roboten Charli Roboten Charli berättar en saga för de minsta. Slå dig ner på golvet framför scenen i Robot Zone och lyssna på Charlis rymdsaga. Lördag och söndag klockan 11.00 (sagan tar cirka sju minuter). Träffa våra Photon-robotar Möt och förstå enklare programmering med våra nya fina snigel-kanin-robotar. Testa ett moment eller ta med dem ut på ett kortare äventyr. Vi befinner oss mitt i Robot Zone. Photon, som roboten heter är världens första interaktiva utbildningsrobot som växer och utvecklas tillsammans med barn. Alla dagar klockan 12.00–16.00 Sovdags för robotarna Efter en intensiv sommar får våra robotar ta det en smula lugnare. Därför nattar vi dem klockan 14.00 på vardagar, men du är välkommen att hänga i Robot Zone ändå. Samarbetspartners Tack till vår huvudpartner Ericsson och innovationspartner Sandvik.  
2020-01-01 - 2020-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom öppnar vi en ny utställning – Hyper Human och laddar med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Robots – visas till 15 mars 2020 Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Stå ansikte mot ansikte med kända filmrobotar som den klassiska T-800 från Terminator, träffa nyhetsuppläsaren Kodomoroid, roboten Pepper, som gärna ger dig en “fist-bump” och se exempel på människans försök att skapa människoliknande robotar genom historien. Visas 17 juli 2019 – 15 mars 2020. Läs mer om Robots Hyper Human – öppnar 21 mars Var går gränsen mellan människa och maskin när vi kan förstärka och byta ut kroppsdelar? Vem har makten när vi låter artificiell intelligens ta beslut i avgörande livsval? Utforska dessa frågor och många fler i Tekniska museets nya utställning Hyper Human som öppnar 21 mars 2020. Läs mer om Hyper Human Moving to Mars – öppnar 4 juli Kritikerrosade rymdutställningen Moving to Mars landar på Tekniska i sommar. Det blir det första internationella stoppet på en världsturné för utställningen från the Design Museum i London. Med 150 föremål från tidigare rymdresor (inklusive original från NASA, European Space Agency och SpaceX) och prototyper för framtidens marsresor berättar Moving to Mars om den stora utmaningen att ta människan till Mars – kanske mänsklighetens största äventyr någonsin. Visas 4 juli 2020 – 7 mars 2021. Läs mer om Moving to Mars Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Under 2020 bjuder vi in till Megahelger som utforskar teman som människa, maskin, rymd och hållbarhet. Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Barnkalas [caption id="attachment_169" align="alignnone" width="1024"] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects[/caption]   På Tekniska kan du ordna kalas på egen hand. Låt barnen utforska och experimentera tillsammans i våra lekvänliga utställningar. Du kan även boka kalaspaket i vår fina restaurang, där ni kan äta, fika och sjunga för födelsedagsbarnet. Läs mer om barnkalas här. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort
2020-02-15 - 2020-02-16
Lör Sön

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Är du över 13 år och intresserad av att lära dig spelgrafik, att skapa 3D och bygga ihop spel? Då ska du gå denna grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan även kombineras med en grundkurs i spelutveckling i verktyget Unreal Engine4. Praktisk information och anmälan Ålder: 13 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: 15–16 februari 2020 Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Anmälan: Följ länken för anmälan. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Append polygon Tool. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell
2020-02-15 - 2020-02-16
Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): Vårens tillfällen presenteras inom kort. Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Deltagarna tar med egen lunch och mellanmål, vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy