På gång

Rensa filter

2016-12-10 11:00 - 2017-03-29 17:00

Visning i SKØTM – amatörradiostation

I Amatörradiostationen kan du lära dig mer om amatörradio och hur radiotrafik med olika trafiksätt fungerar – telegrafi, telefoni, digitala protokoll och bildöverföring. Amatörradiostationen ligger på fjärde våningen i museet bredvid Studion och är öppen för alla nyfikna onsdagkvällar och på helgerna. Det är amatörradiosändare som bemannar stationen och tiderna är ungefärliga. Läs mer om SKØTM

2017-01-14 10:00 - 2017-05-07 15:00

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars (fullbokad)  Lördag 1 april (få platser kvar)  Söndag 2 april (få platser kvar)  Lördag 6 maj (fullbokad)  Söndag 7 maj (fullbokad) Skolprogram med programmering Läs om hur vi kan hjälpa dig att stärk dina elevers digitala kompetens enligt regeringens nya direktiv. På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass! Stärkt digital kompetens  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan

2017-03-16 11:00 - 2017-12-22 15:00

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen.

2017-03-26 10:00 - 2017-05-07 17:00

Digital Creation – lär dig speldesign

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya – gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start den 26 mars. Kurserna vänder sig till dig som är 13–18 år och vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutveckla dina kunskaper inom 3D-grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem söndagar klockan 10– 13: 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. För att gå grundkursen behöver du: en egen dator en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all ha laddat ner Maya i datorn före kursstart ha testkört programmet goda kunskaper i engelska. Anmäl dig till grundkurs förmiddag Avancerad kurs Målet med kursen är att du ska vidareutvecklas inom modellering, texturering, riggning och animation. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, avancerad (439,34 KB) Datum och tid Fem söndagar klockan 13.30–16.30: 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. För att gå den avancerade kurseen behöver du: en egen dator en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all goda kunskaper om olika modelleringsverktyg i Maya goda kunskaper i att göra 3D modeller goda kunskaper i engelska. Anmäl dig till avancerad kurs Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.

2017-03-29 09:00 - 2017-03-29 11:00

MegaMind Funkis – bara öppet för bokade besök

MegaMind Funkis är ett tillfälle för skolgrupper med olika funktionsvariationer att besöka science centret. Onsdag 29 mars håller vi MegaMind extra öppet så att eleverna i lugn och ro ska kunna utforska och upptäcka hur bra idéer blir till. MegaMind är då sängt för andra besökare klockan 10–11. Läs mer och boka Läs mer om MegaMind

2017-04-01 10:00 - 2017-04-02 16:30

Programmera en legorobot

Är du nyfiken på robotprogrammering? Testa att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag i Robotlabbet. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Det enda som krävs är att du är nyfiken och sugen på att testa, inga förkunskaper behövs, men du bör kunna läsa. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Du anmäler dig genom att skriva upp dig på listor utanför Robotlabbet (ett pass tar ca 40 minuter). Det är ett begränsat antal platser. Eftersom det är många som vill få chansen att testa kan du bara skriva upp dig på ett pass om dagen. Vill du lära dig mer om programmering? Digital creation – lär dig speldesign på helgerna. För ungdomar 13–18 år. Programmera ett spel i sommar för barn 8–12 år. Se även Sommarkurser i Studion – gör TV, radio och animeringar för barn 10–15 år Vi har flera olika workshops i programmering och problemlösning för skolan.

2017-04-02 11:00 - 2017-04-02 13:30

Flyg din drönare på Gärdet

Tekniska museet bjuder in alla som har en drönare, eller multikopter, att flyga över Gärdet utanför museet – eller du som är nyfiken, ta med hela familjen och njut av lite spännande uppvisningar. Luftrummet fylls av drönare när några av Sveriges bästa multikopterpiloter gör flyguppvisningar på Gärdet utanför Tekniska museet. Det blir freestyleshow, uppvisningstävling, och first person viewer-race med UAS Sweden och Drone Sweden. På plats finns bland andra Daniel Tengvall, känd som Tengu FPV – en av Sveriges bästa piloter som både tävlat i USA och vunnit svenska Swedish Drone Cup. Klockan 14–15.30 kan de som vill komma in på museet och höra UAS Sweden och Drone Sweden berätta om hur de arbetar med drönare. Hålltider för dagen Gärdet utanför Tekniska museet 11.00–12:30 Stora professionella drönare och små drönare flygs på Gärdet 12:30–13:30 Rally med drönare och VR-glasögon på Gärdet. Flyguppvisning av Freestyle och FPV med Drone Sweden och TenguFPV. Hörsalen på Tekniska museet 14:00–14.50 Per Nilsson från UAS Sweden visar drönare och berättar om hur de kan användas 15:00–15:30 Medlemmar i Drone Sweden berättar om sporterna FPV-Drone-racing och Freestyle

2017-04-03 14:00 - 2017-04-03 16:00

Är multikoptern en övervakningskamera? Paneldiskussion

Ska radiostyrda flygmaskiner med kamera förbjudas att lyfta utan särskilt tillstånd? De senaste åren har drönarfrågan varit ett hett debattämne. Välkommen på paneldiskussion om kamerautrustade drönare – om de nuvarande omstridda reglerna och hur de ska se ut i framtiden. Idag behöver hobbyflygare och proffsfotografer i Sverige söka tillstånd för flygningar med kamerautrustade multikoptrar. Den 15 juni 2017 ska en utredning om frågan presenteras. Deltagare i panelen: Moderator: Emma Härdmark Liberalerna: Mathias Sundin Miljöpartiet: Niclas Malmberg Socialdemokraterna: Linus Sköld Moderaterna: Erik Ottoson Centerpartiet: Ola Johansson Dataskydd.net: Amelia Andersdotter Dessutom kommer många unga hobbyflygare och entreprenörer inom multikopter-sektorn att sitta i salongen. Bakgrund till debatten I Sverige finns uppskattningsvis över hundratusen multikoptrar med kameror. En av de få som hade sökt tillstånd för att fotografera med sin drönare var en pensionär i Finspång som startat en liten verksamhet med flygfotografering. Han fick avslag hos länsstyrelsen men överklagade i Förvaltningsrätten som kom fram till att kameror på drönare inte löd under kameraövervakningslagen. Datainspektionen överklagade och ärendet gick till kammarrätten och sedan vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen, som också ansåg att tillstånd var nödvändigt för fotografering med obemannat luftfartyg. Fallet som startade i Finspång innebär nu att både hobbyflygare och proffsfotografer i hela Sverige i dagsläget behöver söka tillstånd för sina multikopterflyningar. Flera stora dagstidningar har tagit upp diskussionen på sina ledarsidor den senaste tiden. Den 15 juni 2017 ska en utredning om frågan presenteras.

2017-04-05 18:00 - 2017-04-05 20:00

Humlan – en drönare hos Försvarsmakten

Ett föredrag om försvarets forsknings-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), eller som vi mer allmänt kallar det – drönare. Begreppet täcker många olika storlekar från mycket små farkoster som ryms i handflatan till Helios med 75 meters spännvidd. Alla har dock en sak gemensamt, de saknar pilot ombord. Vi har redan sett både produktiva och mer lekfulla användningar av dessa och vi kan konstatera att de aktualiserar inte bara tekniska utan lika mycket juridiska och etiska frågor. Föga förvånande är även Försvarsmakten intresserad av den nya tekniken – obemannade flygplan har faktiskt använts i militära sammanhang sedan första världskriget. Tillämpningarna har varit både spaning och insatser. Humlan är ett rotor-UAV-system bestående av tre olika farkosttyper och fyra individer. Det har opererat i Sverige från Ravlunda i Skåne till Kebnekaise i norr under sju års tid. Föredragshållare Tomas Leijon är befälhavare på Humlansystemet. Han är också VD för Airspeed Industry Sweden, som är ett teknikkonsultföretag inom främst rymd- och flygforskningen men även med verksamhet inom elfordonsindustrin. Tomas har ett mycket brett tekniskt kunnande och tituleras ibland Teknikkonstnär. TMV Årsstämma Tekniska Museets Vänner håller årsstämma för sina medlemmar kl 17–18 (cirka). Därefter blir det cirka femton minuters paus innan föredraget startar. Alla medlemmar välkomna. Handlingarna kommer att skickas ut under mars månad. Läs mer om Tekniska Museets Vänner

2017-04-08 10:00 - 2017-04-17 17:00

Påsklov – gå in i digitala världar

Spela Pong på en klättervägg, träffa digitala dinosaurier och astronauter och bli en ninja som hackar virtuell frukt för en dag. På Tekniska museets påsklov flyttar det digitala ut i verkliga livet och vise versa. Dessutom kan du utmana dig själv eller varandra i olika vintersporter, testa robotprogrammering och gå på upptäcktsfärd i nya Gruvan. Augmented reality – det digitala möter verkligheten Spel är kul, men ibland kan det bli lite för mycket stillasittande. På Tekniska museet låter vi det digitala flytta ut i verkliga livet – här har till exempel det klassiska dataspelet Pong blivit en klättervägg. I andra spel, som Whack-a-bat, gäller det istället att jaga små figurer som dyker upp på olika ställen på klätterväggen och fånga dem på kortast möjliga tid. På den digitala scenen i 100 innovationer vandrar dinosaurier och astronauter omkring. De syns inte i verkligheten, men på en jättelik projicerad spegelbild står du plötsligt öga mot öga med en Tyrannosaurus eller får sällskap av en rymdfarare på en tyngdlös promenad. Klätterspelet hittar du i MegaMind och den digitala scenen i utställningen 100 innovationer. VR-onsdag – kämpa mot virtuella frukter och rymdrobotar Dela virtuell frukt som en riktig ninja eller kämpa mot rymdrobotar. My Virtual Reality är på plats under hela onsdag 12 april kl 10.00 – 20.00 med VR-upplevelser. Begränsat antal platser, anmälan på plats. VR-aktiviteten sker i samarbete med Just Arrived, ett team frivilliga som vill göra det lättare för nyanlända att få ett jobb. Robotprogrammering I Robotlabbet kan du testa på att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Robotlabbet är öppet lördagar och söndagar samt långfredagen och annandag påsk. Anmäl på plats (ett pass tar ca 40 minuter). Begränsat antal platser, max ett pass per barn och dag. Winter Games Nya utställningen Winter Games bjuder in till ett vinterlandskap som sjuder av aktivitet och adrenalin. Här kan du prova olika vintersporter och lära dig mer om vad som krävs för att lyckas. Nya Gruvan Utforska en av våra mest populära utställningar som har fått nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en helt ny del med moderna gruvmiljöer. Prova simulatorer, spel, sprängladdningar och mäktiga maskiner i nya Gruvan.

2017-04-22 10:00 - 2017-04-23 17:00

Megahelg – mode

En helg fylld med mode och teknik där du bland annat träffar innovatören och makern Tovah Parnes. Utforska wearables, spännande material, träffa designers, delta i workshops och frossa i bilder och kläder. Program Programmet uppdateras löpande – håll utkik här, eller följ oss på Facebook för senaste uppdateringarna. Se den kända ”Stålklänningen” och möt modedesignern bakom – Naim Josefi. Var med på en exklusiv visning av hans paljettklänning tillverkad av tunt kallvalsat stål, som gjort succé i Paris, på Oscarsgalan och Melodifestivalens final (bars då av Clara Henry). Stickaktivism med Pussyhat Project – vi stickar Pussyhats tillsammans, pratar om Pussyhat Project och hjälper varandra med stickningen. För den som har ont om tid, går det bra att sy sin Pussyhat i tyg också. Workshop tillsammans med Luleå Makertjej – Tovah Parnes leder en workshop med bling, blommor och enhörningshorn. Här får du också prova på att löda. Fashion Victims – Modehistorien är fulla av berättelser om klädesplagg som förgiftat, dödat eller gjort sina bärare galna. Följ med på skrämmande visningar i ett av museets magasin. Mode i arkivet – titta på fotografier, arkivhandlingar och föremål från textil- och modebranschens historia. Arkivpyssla och designa dina egna klippdockor och modeaccessoarer.

2017-05-04 09:30 - 2017-05-04 16:30

A Dangerous Game? Problematic Aspects of Digital Gaming

Is there such a thing as digital gaming addiction and if so, how common is it? Are the gamers affected by violent content and values expressed in games? What are the judicial aspects of harassment in online games? Is the talk of “problematic gaming” just a part of a moral panic? These are some of the questions that will be discussed by our invited speakers at this symposium More people than ever before are playing digital games. For many it is just an enjoyable leisure activity but games and gaming are also associated with concerns about gaming addiction, violent content and problematic representation as well as hate speech and harassment among players. The Swedish Media Council report on youth media use (2012) showed that digital games was the media category young people felt most concerned about and was most favorable about age limits for. It was also the media category they felt adults were least interested in. Participating researchers Douglas Gentile, Faltin Karlsen, Karin Helmersson Bergmark and Patrick Prax, as well as Ängla Eklund from the Swedish Institute of Law and Internet, Alexander Hallberg from Sverok (The Swedish Gaming Federation) and Fredrik Reis-Nilsson who is defining himself as a digital games addict. Moderator is Paula “Fenjima” Manrique. The symposium is a part of the research project Realms of Digital Games at the National Museum of Science and Technology (Tekniska museet) and is the fifth in a series of symposiums on digital games. The project is financed by the Swedish Arts Council. Register (last day is 17 April)
2017-01-14 - 2017-05-07

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars (fullbokad)  Lördag 1 april (få platser kvar)  Söndag 2 april (få platser kvar)  Lördag 6 maj (fullbokad)  Söndag 7 maj (fullbokad) Skolprogram med programmering Läs om hur vi kan hjälpa dig att stärk dina elevers digitala kompetens enligt regeringens nya direktiv. På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass! Stärkt digital kompetens  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan
2017-03-26 - 2017-05-07

Digital Creation – lär dig speldesign

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya – gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start den 26 mars. Kurserna vänder sig till dig som är 13–18 år och vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutveckla dina kunskaper inom 3D-grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem söndagar klockan 10– 13: 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. För att gå grundkursen behöver du: en egen dator en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all ha laddat ner Maya i datorn före kursstart ha testkört programmet goda kunskaper i engelska. Anmäl dig till grundkurs förmiddag Avancerad kurs Målet med kursen är att du ska vidareutvecklas inom modellering, texturering, riggning och animation. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, avancerad (439,34 KB) Datum och tid Fem söndagar klockan 13.30–16.30: 26/3, 2/4, 23/4, 30/4 och 7/5. För att gå den avancerade kurseen behöver du: en egen dator en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all goda kunskaper om olika modelleringsverktyg i Maya goda kunskaper i att göra 3D modeller goda kunskaper i engelska. Anmäl dig till avancerad kurs Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.
2017-04-03

Är multikoptern en övervakningskamera? Paneldiskussion

Ska radiostyrda flygmaskiner med kamera förbjudas att lyfta utan särskilt tillstånd? De senaste åren har drönarfrågan varit ett hett debattämne. Välkommen på paneldiskussion om kamerautrustade drönare – om de nuvarande omstridda reglerna och hur de ska se ut i framtiden. Idag behöver hobbyflygare och proffsfotografer i Sverige söka tillstånd för flygningar med kamerautrustade multikoptrar. Den 15 juni 2017 ska en utredning om frågan presenteras. Deltagare i panelen: Moderator: Emma Härdmark Liberalerna: Mathias Sundin Miljöpartiet: Niclas Malmberg Socialdemokraterna: Linus Sköld Moderaterna: Erik Ottoson Centerpartiet: Ola Johansson Dataskydd.net: Amelia Andersdotter Dessutom kommer många unga hobbyflygare och entreprenörer inom multikopter-sektorn att sitta i salongen. Bakgrund till debatten I Sverige finns uppskattningsvis över hundratusen multikoptrar med kameror. En av de få som hade sökt tillstånd för att fotografera med sin drönare var en pensionär i Finspång som startat en liten verksamhet med flygfotografering. Han fick avslag hos länsstyrelsen men överklagade i Förvaltningsrätten som kom fram till att kameror på drönare inte löd under kameraövervakningslagen. Datainspektionen överklagade och ärendet gick till kammarrätten och sedan vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen, som också ansåg att tillstånd var nödvändigt för fotografering med obemannat luftfartyg. Fallet som startade i Finspång innebär nu att både hobbyflygare och proffsfotografer i hela Sverige i dagsläget behöver söka tillstånd för sina multikopterflyningar. Flera stora dagstidningar har tagit upp diskussionen på sina ledarsidor den senaste tiden. Den 15 juni 2017 ska en utredning om frågan presenteras.
2017-04-05

Humlan – en drönare hos Försvarsmakten

Ett föredrag om försvarets forsknings-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), eller som vi mer allmänt kallar det – drönare. Begreppet täcker många olika storlekar från mycket små farkoster som ryms i handflatan till Helios med 75 meters spännvidd. Alla har dock en sak gemensamt, de saknar pilot ombord. Vi har redan sett både produktiva och mer lekfulla användningar av dessa och vi kan konstatera att de aktualiserar inte bara tekniska utan lika mycket juridiska och etiska frågor. Föga förvånande är även Försvarsmakten intresserad av den nya tekniken – obemannade flygplan har faktiskt använts i militära sammanhang sedan första världskriget. Tillämpningarna har varit både spaning och insatser. Humlan är ett rotor-UAV-system bestående av tre olika farkosttyper och fyra individer. Det har opererat i Sverige från Ravlunda i Skåne till Kebnekaise i norr under sju års tid. Föredragshållare Tomas Leijon är befälhavare på Humlansystemet. Han är också VD för Airspeed Industry Sweden, som är ett teknikkonsultföretag inom främst rymd- och flygforskningen men även med verksamhet inom elfordonsindustrin. Tomas har ett mycket brett tekniskt kunnande och tituleras ibland Teknikkonstnär. TMV Årsstämma Tekniska Museets Vänner håller årsstämma för sina medlemmar kl 17–18 (cirka). Därefter blir det cirka femton minuters paus innan föredraget startar. Alla medlemmar välkomna. Handlingarna kommer att skickas ut under mars månad. Läs mer om Tekniska Museets Vänner
2017-04-08 - 2017-04-17

Påsklov – gå in i digitala världar

Spela Pong på en klättervägg, träffa digitala dinosaurier och astronauter och bli en ninja som hackar virtuell frukt för en dag. På Tekniska museets påsklov flyttar det digitala ut i verkliga livet och vise versa. Dessutom kan du utmana dig själv eller varandra i olika vintersporter, testa robotprogrammering och gå på upptäcktsfärd i nya Gruvan. Augmented reality – det digitala möter verkligheten Spel är kul, men ibland kan det bli lite för mycket stillasittande. På Tekniska museet låter vi det digitala flytta ut i verkliga livet – här har till exempel det klassiska dataspelet Pong blivit en klättervägg. I andra spel, som Whack-a-bat, gäller det istället att jaga små figurer som dyker upp på olika ställen på klätterväggen och fånga dem på kortast möjliga tid. På den digitala scenen i 100 innovationer vandrar dinosaurier och astronauter omkring. De syns inte i verkligheten, men på en jättelik projicerad spegelbild står du plötsligt öga mot öga med en Tyrannosaurus eller får sällskap av en rymdfarare på en tyngdlös promenad. Klätterspelet hittar du i MegaMind och den digitala scenen i utställningen 100 innovationer. VR-onsdag – kämpa mot virtuella frukter och rymdrobotar Dela virtuell frukt som en riktig ninja eller kämpa mot rymdrobotar. My Virtual Reality är på plats under hela onsdag 12 april kl 10.00 – 20.00 med VR-upplevelser. Begränsat antal platser, anmälan på plats. VR-aktiviteten sker i samarbete med Just Arrived, ett team frivilliga som vill göra det lättare för nyanlända att få ett jobb. Robotprogrammering I Robotlabbet kan du testa på att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Robotlabbet är öppet lördagar och söndagar samt långfredagen och annandag påsk. Anmäl på plats (ett pass tar ca 40 minuter). Begränsat antal platser, max ett pass per barn och dag. Winter Games Nya utställningen Winter Games bjuder in till ett vinterlandskap som sjuder av aktivitet och adrenalin. Här kan du prova olika vintersporter och lära dig mer om vad som krävs för att lyckas. Nya Gruvan Utforska en av våra mest populära utställningar som har fått nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en helt ny del med moderna gruvmiljöer. Prova simulatorer, spel, sprängladdningar och mäktiga maskiner i nya Gruvan.
2017-05-04

A Dangerous Game? Problematic Aspects of Digital Gaming

Is there such a thing as digital gaming addiction and if so, how common is it? Are the gamers affected by violent content and values expressed in games? What are the judicial aspects of harassment in online games? Is the talk of “problematic gaming” just a part of a moral panic? These are some of the questions that will be discussed by our invited speakers at this symposium More people than ever before are playing digital games. For many it is just an enjoyable leisure activity but games and gaming are also associated with concerns about gaming addiction, violent content and problematic representation as well as hate speech and harassment among players. The Swedish Media Council report on youth media use (2012) showed that digital games was the media category young people felt most concerned about and was most favorable about age limits for. It was also the media category they felt adults were least interested in. Participating researchers Douglas Gentile, Faltin Karlsen, Karin Helmersson Bergmark and Patrick Prax, as well as Ängla Eklund from the Swedish Institute of Law and Internet, Alexander Hallberg from Sverok (The Swedish Gaming Federation) and Fredrik Reis-Nilsson who is defining himself as a digital games addict. Moderator is Paula “Fenjima” Manrique. The symposium is a part of the research project Realms of Digital Games at the National Museum of Science and Technology (Tekniska museet) and is the fifth in a series of symposiums on digital games. The project is financed by the Swedish Arts Council. Register (last day is 17 April)