På gång

Rensa filter

2018-11-07 - 2019-03-31

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.

2019-01-01 - 2019-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort

2019-02-14 - 2019-07-16

Förköp Robots: köp biljett nu – få 15% rabatt

I juli intar över hundra humanoida robotar Tekniska museet, men redan nu kan du säkra din entrébiljett och få 15 % rabatt. Publiksuccén Robots från Science Museum i London inleder sin världsturné på Tekniska museet den 17 juli 2019. Det blir enda stoppet i Europa innan det bär av mot Tokyo. Köp din biljett innan utställningen öppnar och få 15% rabatt på entrépriset (ordinarie pris 150 kr): Köp biljett på Ticketmaster Med över hundra humanoider är Robots den mest omfattande samling människoliknande robotar som någonsin visats. Träffa några av utställningens stjärnor: nyhetsuppläsaren Kodomoroid, roboten Pepper, som gärna ger dig en “fist-bump” och den klassiska T-800 från filmen Terminator. Se exempel på människans försök att skapa människoliknande robotar genom historien. Läs mer om utställningen Robots Bild Maria: WSM Art – Walter Schulze-Mittendorff

2019-02-20 - 2019-12-18

Ons

Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré

På onsdagar har vi fri entré till hela museet från klockan 17 och öppet ända till klockan 20. Passa på att utforska alla spännande utställningar på egen hand eller följ med på kvällsvisning. Visning i Gruvan Gruvan, en av våra första utställningar, har genom alla tider varit en av de mest populära attraktionerna på Tekniska museet. Nu kan du utforska nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och uppleva en helt ny modern del med borrsimulator och andra spännande stationer. Visning onsdagar klockan 18. Läs mer om Gruvan Visning i Modelljärnvägen Se tågen tuffa fram i vår unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den har byggts. Modelljärnvägen hittar du vid butiken på entréplan. Visning onsdagar klockan 19. Läs mer om Modelljärnvägen TIPS! Testa HoloLens i Play Beyond Play Missa inte att testa den allra senaste speltekniken – HoloLens. Hur känns det att spela i en ”mixed reality”-värld? Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. HoloLens spelas i ett eget rum i utställningen där våra värdar hjälper dig tillrätta. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Onsdagar klockan 17.30–19.30. Läs mer om utställningen Play Beyond Play

2019-03-09 - 2019-07-14

Lör Sön

VR-labb – spela och lär dig mer

I vårt VR-labb kan barn som vuxna testa att spela ett roligt VR-spel. Spelen byter vi några gånger under året och just nu har vi ett lasersvärdsspel i samarbete med Mission IX. Spela med lasersvärd i VR [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1024"] Foto: Mission IX[/caption] Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. I VR-labbet blir du ett med spelvärlden i en omslutande miljö. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa.   VR-labbet är öppet för alla som vill testa, liten som stor och kostar ingenting extra utöver entrébiljetten.Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Tider Lördag – söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play beyond Play.

2019-03-16 - 2019-12-31

Lör Sön

Experimentshower för hela familjen

[caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1900"] Vad händer med marshmallows i vaakum?[/caption] I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med genom högtryck och lågtryck på en resa med slutstation rymden. På vägen utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel dikterar väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen en timme innan showen börjar. Lördagar och söndagar klockan 13.

2019-03-30 - 2019-03-31

Lör Sön

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Är du över 13 år och intresserad av att lära dig spelgrafik, att skapa 3D och bygga ihop spel? Då ska du gå denna grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan även kombineras med en grundkurs i spelutveckling i verktyget Unreal Engine4. Praktisk information och anmälan Ålder: 13 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: 30–31 mars och 13–14 april 2019 (du väljer tillfälle i anmälningsprocessen) Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Append polygon Tool. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell

2019-03-30 - 2019-03-31

Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): 30 och 31 mars 27 och 28 april Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy

2019-04-13 - 2019-04-22

Påsklov med experimentshower, VR och spelupplevelser

Gör någonting riktigt roligt med hela familjen på påsklovet. På Tekniska laddar vi med experimentshower, VR, AR och spelupplevelser. Håll utkik efter pop-up-experiment som kan dyka upp på olika platser under veckan. Nordisk final – Super smash Ball Team Cup 2019 [embed]https://youtu.be/ykGZCylzEe8[/embed] Den 13 april smäller det – Nintendos turnering European Smash Ball Team Cups nordiska final kommer att ske hos oss på Tekniska museet. Detta blir magiskt för alla som älskar Super Smash Bros eller bara är nyfikna på hur det ser ut när de bästa av de bästa tävlar. Dessutom laddar Nintendo med massor av roliga spel som du får spela. Läs mer om European Smash Ball Team Cup Tid/plats Lördag 13 april klockan 11–16.30 på stora scenen i utställningen 100 innovationer Experimentshow [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen. Tid/plats Alla dagar klockan 13 i Hörsalen VR-labb Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. I VR-labbet blir du ett med spelvärlden i en omslutande miljö. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. Tid/plats VR-labbet är i ett rum i utställningen Play Beyond Play, plan 4. Alla dagar utom onsdag: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Onsdag 17 april: 12.00-14.00 14.45-16.45 17.15-19.30 Nintendo Super Smash Bros På största duken på scenen i 100 innovationer blåser vi upp en av Nintendos senaste snackisar – Super Smash Bros. Du får såklart provspela. Tid/plats Dagligen klockan 10–16.30. Ej lördag 13 april, se nordiska finalen ovan. HoloLens Testa att spela med förstärkt verklighet (AR) i HoloLens. Här förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. När du börjar scannar HoloLens av rummet och anpassar spelet efter rummet och spelaren. Våra värdar hjälper dig tillrätta och sedan börjar det roliga. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Tid/plats Ett rum i utställningen Play Beyond Play, plan 4. Boka tid i entrén Måndag–fredag klockan 12–16, onsdagar även 17.30–19.30 Lördag–söndag klockan 10.30–12 och 13–16.30 Pop-up-experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska Museets Vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up-kiosk och bord fyllda med spännande grejer, som dyker upp på olika platser i museet. Nominerad till Årets utställning 2018 Spela, häng, testa nytt och upplev nostalgi i Play Beyond Play, ett helt våningsplan med spelupplevelser – 1 000 kvadratmeter stort. Se alla utställningar

2019-04-15 - 2019-04-17

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre till fyra dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. Tjejvecka i programmering 12-15 augusti Även i år har vi en vecka 12–15 augusti, som bara är öppen för dig som definierar dig som tjej. Vi vill locka fler tjejer att prova programmering och i framtiden välja tekniska och naturvetenskapliga utbildningar och yrken. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum påsklov: 15–17 april Pris påsklov: 1 200 kr Datum sommarlov:  17-20 juni 24-27 juni 1-4 juli 5-8 augusti 12-15 augusti - tjejvecka Pris sommarlov: 1600 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus. Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre till fyra dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.

2019-04-27

Lör

Kulturnatt Stockholm – spelvärldar och experimentshower

På Kulturnatten händer det mycket spännande hos museerna i Museiparken. På Tekniska museet kan du testa VR-spel, följa med på visningar och experimentshower. Hela museet är öppet så passa på att utforska våra utställningar på egen hand. Experimentshower för alla nyfikna [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med på en resa där vi tillsammans utforskar hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Skriv upp dig på listor på plats, först till kvarn gäller. Klockan 18.30, 20.00 och 22.00 i Hörsalen på entréplan. Testa lasersvärd i VR [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1024"] Foto: Mission IX[/caption] I VR-labbet kan du testa lasersvärdsspelet Beat Saber, ett rytmiskt spel med många nivåer – du väljer själv vilken nivå du vill prova. VR-labbet hittar du i ett eget rum i utställningen Play Beyond Play. Klockan 18.30–23.30, Play Beyond Play på plan 4 Utforska utställningar på egen hand Missa inte att besöka vår värld av dataspel Play Beyond Play – 1 000 kvadratmeter med AR/VR, ljud, design, grafik, retrospel! Game ON! Se alla våra utställningar Författarträff Träffa Michael Wiander, författaren till böckerna om Dexter Olsson. bokserien kombinerar äventyr, humor och fakta och passar alla åldrar (läsålder: 8–13 år). Klockan 18 i butiken på entréplan. Vad är Kulturnatt Stockholm? Kulturnatt Stockholm är kvällen då Stockholms breda kulturliv öppnar upp sina dörrar för att bjuda in till en unik kväll där fest, mingel och framför allt en massa kultur står i centrum. Museer, teatrar, gallerier och en mängd andra kulturarrangörer håller kvällsöppet med hundratals olika programpunkter och fri entré. Läs mer om Kulturnatt Stockholm Program i Museiparken Etnografiska museet Polismuseet Riksidrottsmuseet

2019-05-17

Digitalt kulturarv – workshop om Samlingarna och forskningen

År 2015 och 2016 utlyste Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien anslag till projekt som syftade till att utveckla och bedriva forskning på samlingar vid minnesinstitutioner i Sverige. Tillgänglighet, användbarhet och digitalisering av samlingarna var nyckelord vid utlysningen. De institutioner som bevarar vårt kulturarv är viktiga förmedlare av kunskap och den digitala tekniken erbjuder möjligheter att hitta nya sätt att beforska kulturarvsmaterial. Nu har dessa projekt varit i gång under några år och syftet med denna workshop är att projekten dels ska visa upp de resultat de åstadkommits – liksom möjliga tillkortakommanden – dels att dela erfarenheter med varandra med fokus på samarbetsytor mellan akademi och minnessektor som utlysningen genererat. Utifrån projektpresentationer på omkring 20–25 minuter hoppas vi på ett allmänt kunskapsutbyte och en bred diskussion kring digitalisering, samlingar och forskning. Moderator: Pelle Snickars Program 09.30: Registrering och fika 10.00: Välkomna och introduktion Pelle Snickars, Umeå universitet och Åsa Marnell, Tekniska museet 10.15: TillTal – Tillgängligt kulturarv för forskning i tal Rickard Domeij, Institutet för språk och folkminnen, Jens Edlund och Per Fallgren, Kungliga tekniska högskolan 10.45: Vardagens bilder och berättelser. Ett projekt kring kulturella omvandlingar i Nordiska museets samlingar Jonas Engman, Nordiska museet 11.15: Hur frammanas konstnären ur arkiven? Exemplet Arosenius Mats Malm och Jonathan Westin, Göteborgs universitet och Dick Claésson, Litteraturbanken, Göteborgs universitet 11:45: TTT: Text till tiden! Medeltida texter i kontext – då och nu Jonas Nordin, Lunds universitet, Patrik Granholm och Patrik Åström, Kungliga biblioteket 12.15: Lunchmacka 12:45: TORA-projektet. Bygge och koordinering av historiska databaser Olof Karsvall, Riksarkivet 13:15 Bekönade rum. Mångdimensionella vandringar i stadens historia Rebecka Lennartsson, Stockholms Stadsmuseum och Karin Carlsson, Stockholms universitet 13:45: Beundran och förundran i förändring – att förstå Museum Stobaeanum Ulf Johansson Dahre, Maria Mostadius, Lunds universitet 14:15: Kaffe & bulle 14:30: Evighetsrunor – en forskningsplattform för Sveriges runinskrifter. Magnus Källström och Laila Kitzler Åhfeldt, Riksantikvarieämbetet och Marco Bianchi, Uppsala universitet 15:00: Samla social digital fotografi Kajsa Hartig, Nordiska museet och Paula Uimonen, Stockholms universitet 15:30: Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser. Pelle Snickars, Umeå universitet 16:00: Avslutande diskussion 16.30: Eftersits, bubbel och mingel Du kan även ladda ned programmet som en pdf-fil. Digitalt kulturarv – workshop 2019 (146,67 KB) Anmälan Skicka din anmälan via e-post till jenny.attemark-gillgren@tekniskamuseet.se. Ange eventuella önskemål om specialkost. Workshopen arrangeras med ekonomiskt stöd från Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien.
2018-11-07 - 2019-03-31

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.
2019-01-01 - 2019-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort
2019-03-30 - 2019-03-31
Lör Sön

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Är du över 13 år och intresserad av att lära dig spelgrafik, att skapa 3D och bygga ihop spel? Då ska du gå denna grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan även kombineras med en grundkurs i spelutveckling i verktyget Unreal Engine4. Praktisk information och anmälan Ålder: 13 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: 30–31 mars och 13–14 april 2019 (du väljer tillfälle i anmälningsprocessen) Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Append polygon Tool. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell
2019-03-30 - 2019-03-31
Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): 30 och 31 mars 27 och 28 april Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy
2019-04-13 - 2019-04-22

Påsklov med experimentshower, VR och spelupplevelser

Gör någonting riktigt roligt med hela familjen på påsklovet. På Tekniska laddar vi med experimentshower, VR, AR och spelupplevelser. Håll utkik efter pop-up-experiment som kan dyka upp på olika platser under veckan. Nordisk final – Super smash Ball Team Cup 2019 [embed]https://youtu.be/ykGZCylzEe8[/embed] Den 13 april smäller det – Nintendos turnering European Smash Ball Team Cups nordiska final kommer att ske hos oss på Tekniska museet. Detta blir magiskt för alla som älskar Super Smash Bros eller bara är nyfikna på hur det ser ut när de bästa av de bästa tävlar. Dessutom laddar Nintendo med massor av roliga spel som du får spela. Läs mer om European Smash Ball Team Cup Tid/plats Lördag 13 april klockan 11–16.30 på stora scenen i utställningen 100 innovationer Experimentshow [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen. Tid/plats Alla dagar klockan 13 i Hörsalen VR-labb Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. I VR-labbet blir du ett med spelvärlden i en omslutande miljö. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. Tid/plats VR-labbet är i ett rum i utställningen Play Beyond Play, plan 4. Alla dagar utom onsdag: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Onsdag 17 april: 12.00-14.00 14.45-16.45 17.15-19.30 Nintendo Super Smash Bros På största duken på scenen i 100 innovationer blåser vi upp en av Nintendos senaste snackisar – Super Smash Bros. Du får såklart provspela. Tid/plats Dagligen klockan 10–16.30. Ej lördag 13 april, se nordiska finalen ovan. HoloLens Testa att spela med förstärkt verklighet (AR) i HoloLens. Här förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. När du börjar scannar HoloLens av rummet och anpassar spelet efter rummet och spelaren. Våra värdar hjälper dig tillrätta och sedan börjar det roliga. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Tid/plats Ett rum i utställningen Play Beyond Play, plan 4. Boka tid i entrén Måndag–fredag klockan 12–16, onsdagar även 17.30–19.30 Lördag–söndag klockan 10.30–12 och 13–16.30 Pop-up-experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska Museets Vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up-kiosk och bord fyllda med spännande grejer, som dyker upp på olika platser i museet. Nominerad till Årets utställning 2018 Spela, häng, testa nytt och upplev nostalgi i Play Beyond Play, ett helt våningsplan med spelupplevelser – 1 000 kvadratmeter stort. Se alla utställningar
2019-04-15 - 2019-04-17

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre till fyra dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. Tjejvecka i programmering 12-15 augusti Även i år har vi en vecka 12–15 augusti, som bara är öppen för dig som definierar dig som tjej. Vi vill locka fler tjejer att prova programmering och i framtiden välja tekniska och naturvetenskapliga utbildningar och yrken. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum påsklov: 15–17 april Pris påsklov: 1 200 kr Datum sommarlov:  17-20 juni 24-27 juni 1-4 juli 5-8 augusti 12-15 augusti - tjejvecka Pris sommarlov: 1600 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus. Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre till fyra dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.
2019-04-27
Lör

Kulturnatt Stockholm – spelvärldar och experimentshower

På Kulturnatten händer det mycket spännande hos museerna i Museiparken. På Tekniska museet kan du testa VR-spel, följa med på visningar och experimentshower. Hela museet är öppet så passa på att utforska våra utställningar på egen hand. Experimentshower för alla nyfikna [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med på en resa där vi tillsammans utforskar hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Skriv upp dig på listor på plats, först till kvarn gäller. Klockan 18.30, 20.00 och 22.00 i Hörsalen på entréplan. Testa lasersvärd i VR [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1024"] Foto: Mission IX[/caption] I VR-labbet kan du testa lasersvärdsspelet Beat Saber, ett rytmiskt spel med många nivåer – du väljer själv vilken nivå du vill prova. VR-labbet hittar du i ett eget rum i utställningen Play Beyond Play. Klockan 18.30–23.30, Play Beyond Play på plan 4 Utforska utställningar på egen hand Missa inte att besöka vår värld av dataspel Play Beyond Play – 1 000 kvadratmeter med AR/VR, ljud, design, grafik, retrospel! Game ON! Se alla våra utställningar Författarträff Träffa Michael Wiander, författaren till böckerna om Dexter Olsson. bokserien kombinerar äventyr, humor och fakta och passar alla åldrar (läsålder: 8–13 år). Klockan 18 i butiken på entréplan. Vad är Kulturnatt Stockholm? Kulturnatt Stockholm är kvällen då Stockholms breda kulturliv öppnar upp sina dörrar för att bjuda in till en unik kväll där fest, mingel och framför allt en massa kultur står i centrum. Museer, teatrar, gallerier och en mängd andra kulturarrangörer håller kvällsöppet med hundratals olika programpunkter och fri entré. Läs mer om Kulturnatt Stockholm Program i Museiparken Etnografiska museet Polismuseet Riksidrottsmuseet
2019-05-17

Digitalt kulturarv – workshop om Samlingarna och forskningen

År 2015 och 2016 utlyste Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien anslag till projekt som syftade till att utveckla och bedriva forskning på samlingar vid minnesinstitutioner i Sverige. Tillgänglighet, användbarhet och digitalisering av samlingarna var nyckelord vid utlysningen. De institutioner som bevarar vårt kulturarv är viktiga förmedlare av kunskap och den digitala tekniken erbjuder möjligheter att hitta nya sätt att beforska kulturarvsmaterial. Nu har dessa projekt varit i gång under några år och syftet med denna workshop är att projekten dels ska visa upp de resultat de åstadkommits – liksom möjliga tillkortakommanden – dels att dela erfarenheter med varandra med fokus på samarbetsytor mellan akademi och minnessektor som utlysningen genererat. Utifrån projektpresentationer på omkring 20–25 minuter hoppas vi på ett allmänt kunskapsutbyte och en bred diskussion kring digitalisering, samlingar och forskning. Moderator: Pelle Snickars Program 09.30: Registrering och fika 10.00: Välkomna och introduktion Pelle Snickars, Umeå universitet och Åsa Marnell, Tekniska museet 10.15: TillTal – Tillgängligt kulturarv för forskning i tal Rickard Domeij, Institutet för språk och folkminnen, Jens Edlund och Per Fallgren, Kungliga tekniska högskolan 10.45: Vardagens bilder och berättelser. Ett projekt kring kulturella omvandlingar i Nordiska museets samlingar Jonas Engman, Nordiska museet 11.15: Hur frammanas konstnären ur arkiven? Exemplet Arosenius Mats Malm och Jonathan Westin, Göteborgs universitet och Dick Claésson, Litteraturbanken, Göteborgs universitet 11:45: TTT: Text till tiden! Medeltida texter i kontext – då och nu Jonas Nordin, Lunds universitet, Patrik Granholm och Patrik Åström, Kungliga biblioteket 12.15: Lunchmacka 12:45: TORA-projektet. Bygge och koordinering av historiska databaser Olof Karsvall, Riksarkivet 13:15 Bekönade rum. Mångdimensionella vandringar i stadens historia Rebecka Lennartsson, Stockholms Stadsmuseum och Karin Carlsson, Stockholms universitet 13:45: Beundran och förundran i förändring – att förstå Museum Stobaeanum Ulf Johansson Dahre, Maria Mostadius, Lunds universitet 14:15: Kaffe & bulle 14:30: Evighetsrunor – en forskningsplattform för Sveriges runinskrifter. Magnus Källström och Laila Kitzler Åhfeldt, Riksantikvarieämbetet och Marco Bianchi, Uppsala universitet 15:00: Samla social digital fotografi Kajsa Hartig, Nordiska museet och Paula Uimonen, Stockholms universitet 15:30: Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser. Pelle Snickars, Umeå universitet 16:00: Avslutande diskussion 16.30: Eftersits, bubbel och mingel Du kan även ladda ned programmet som en pdf-fil. Digitalt kulturarv – workshop 2019 (146,67 KB) Anmälan Skicka din anmälan via e-post till jenny.attemark-gillgren@tekniskamuseet.se. Ange eventuella önskemål om specialkost. Workshopen arrangeras med ekonomiskt stöd från Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien.