På gång

Rensa filter

2016-12-10 11:00 - 2017-03-31 15:00

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen.

2016-12-10 11:00 - 2017-03-29 17:00

Visning i SKØTM – amatörradiostation

I Amatörradiostationen kan du lära dig mer om amatörradio och hur radiotrafik med olika trafiksätt fungerar – telegrafi, telefoni, digitala protokoll och bildöverföring. Amatörradiostationen ligger på fjärde våningen i museet bredvid Studion och är öppen för alla nyfikna onsdagkvällar och på helgerna. Det är amatörradiosändare som bemannar stationen och tiderna är ungefärliga. Läs mer om SKØTM

2017-01-14 10:00 - 2017-05-07 15:00

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 14 januari  Söndag 15 januari (fullbokad)  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars  Lördag 1 april  Söndag 2 april  Lördag 6 maj  Söndag 7 maj Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass!  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan

2017-01-20 10:00 - 2017-01-22 17:00

Global Game Jam – för alla som älskar dataspel

Följ hur ett dataspel uppstår – från skiss till färdig demo på bara 48 timmar! Under helgen kan du som besökare testa spelen och träffa framtidens spelutvecklare vid bestämda tider. Tider – öppet för besökare Lördag 21 januari Klockan 13–14 och klockan 16–17 kan du kika på hur långt jammarna kommit med sina spel. Söndag 22 januari Klockan 12–13 kan du kika på hur långt jammarna kommit med sina spel. Klockan 16–17 presenterar jammarna sina spel på scenen. Om Global Game Jam Global Game Jam (GGJ) är ett globalt koordinerat event för alla som brinner för spel. På Tekniska museet samlas entusiaster för att tillsammans skapa tusentals nya spel. Vill du vara med och skapa spel? Anmäl dig till Global Game Jam 2017 

2017-01-21 10:00 - 2017-01-22 17:00

Programmera en legorobot

Är du nyfiken på robotprogrammering? Testa att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag i Robotlabbet. Du får en kort instruktion om hur robotarna fungerar, sedan är det bara att köra på. Det enda som krävs är att du är nyfiken och sugen på att testa, inga förkunskaper behövs, men du bör kunna läsa. Vuxna är välkomna att delta som stöd för barnen under workshopen. Du anmäler dig genom att skriva upp dig på listor utanför Robotlabbet (ett pass tar ca 40 min). Det är ett begränsat antal platser. Eftersom det är många som vill få chansen att testa kan du bara skriva upp dig på ett pass om dagen. Vill du lära dig mer om programmering? Anmäl dig då till någon av våra programmeringskurser. Vi har även flera olika workshops i programmering för skolan. Läs mer om våra skolprogram

2017-01-28 13:00 - 2017-01-28 15:00

Experimentera med Beppe Singer

Beppe Singer kommer och experimenterar tillsammans med barnen i utställningen Det stora experimentet. Julkalendern Det stora experimentet spelades in på Tekniska museet och miljöerna du kanske sett på TV finns kvar. Nu kan du uppleva miljöerna och testa experiment som du känner igen från Viaplays julkalender. Läs mer om utställningen

2017-01-29 00:00 - 2017-02-26 00:00

Digital Creation – Skapa i 3D

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem tillfällen med start 29 januari – för dig som är 13–18 år. Kurserna vänder sig till dig som vill lära dig hantera verktyget Maya och vidareutvecklas inom 3D grafik och speldesign. Vi lär oss enligt den pedagogiska modellen ”learning by doing”. Anmäl dig till vår grundkurs som pågår under fem söndagar från den 29 januari, under förmiddag eller eftermiddag. Grundkurs Efter kursen är vårt mål att du ska behärska olika modelleringsverktyg i Maya för att kunna gå vidare inom 3D grafik och speldesign. Läs mer om kursinnehållet: Digital Creation, gundkurs (451,75 KB) Datum och tid Fem tillfällen, söndagar klockan 10–13 eller kl 13.30-16.30: 29 januari samt 5, 12, 19 och 26 februari 2017. Förkrav för grundkursen Att ha en egen dator Att ha inskaffat en ”studentlicens” som krävs för att ladda ner Maya: http://www.autodesk.com/education/free-software/all Att ha laddat ner Maya i datorn före kursstart Att ha testkört programmet Goda kunskaper i engelska Anmäl dig till grundkurs förmiddag Anmäl dig till grundkurs eftermiddag Kurserna är ett samarbete med Peter Ekorre.

2017-02-01 18:00 - 2017-02-01 20:00

Föreläsning om AMPRNet

Björn Pehrson, professor vid KTH och välkänd nätverksentreprenör, beskriver AMPRNet – ett TCP/IP-baserat nätverk för radioamatörer. AMPRNet är en förkortning av Amateur Packet Radio Network. Utveckling och drift av nät och tjänster sker på frivilligbasis genom svenska radioamatörorganisationer. Nätet kan i extraordinära situationer göras tillgängligt för primära beredskapsorganisationer, till exempel vid olyckor eller naturkatastrofer. Förutom de vanligaste internettjänsterna erbjuds särskilda tjänster för beredskapskommunikation inom en ram av federerad säkerhet av samma typ som världens institutioner för forskning och högre utbildning använder. Under 1970-talet lyckades KA6M, Hank Magnuski, registrera hela 44-nätet för amatörradiobruk. Detta ger radioamatörer runt om i världen över 16 miljoner IP-nummer för bruk i AMPRNet. Hälften av dessa IP-nummer har reserverats för amerikanska radioamatörer, men en del (44.140/16) är tilldelade svenska radioamatörer. Nätet administreras idag av ett stort antal lokala radioamatörer. Läs mer på http://www.se.ampr.org/

2017-02-18 10:00 - 2017-02-18 10:00

Winter games öppnar

Följ med in i ett vinterlandskap där det sjuder av aktivitet och adrenalin. Hur känns det att lägga sig ner och skjuta prick med gevär efter en pulshöjande skidåkningsetapp? Och vad är det som får konståkaren att snurra så snabbt? I utställningen Winter games får du prova olika vintersporter, lära dig mer om vad som krävs för att lyckas i de olika grenarna och samtidigt lära dig mer om vetenskapen bakom. Vi inviger utställningen med överraskningar lördag 18 februari. Läs mer om Winter games

2017-02-18 10:00 - 2017-02-18 17:00

Nya Gruvan öppnar

Gruvan, en av våra första utställningar, har genom alla tider varit en av de mest populära attraktionerna på Tekniska museet. Nu pågår arbetet med att skapa nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en helt ny del med moderna maskiner och miljöer. Här kan du bland annat åka buss långt ner i underjorden och prova en borr- och lastningssimulator. Gruvan öppnar med överraskningar lördag 18 februari. Läs mer om Gruvan
2017-01-14 - 2017-05-07

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På helgkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Vi använder museets laptops, men om du vill använda datormus och tangentbord, så kan du ta med dig det. Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 350 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Betalning Kursavgiften betalas i Tekniska museets entrékassor. Det går bra att betala kontant eller med kort. Tyvärr kan vi inte fakturera. Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle.  Sista anmälningsdagen är en vecka innan kursstart.  Lördag 14 januari  Söndag 15 januari (fullbokad)  Lördag 11 februari (fullbokad)  Söndag 12 februari (fullbokad)  Lördag 11 mars (fullbokad)  Söndag 12 mars  Lördag 1 april  Söndag 2 april  Lördag 6 maj  Söndag 7 maj Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass!  Programmering för skolan  Hacka – programmera sensorer (labb)  Robotteknik för skolan