På gång

Rensa filter

2018-02-10 11:00 - 2018-12-23 14:30

Visning i Modelljärnvägen

Se tågen köra i Uno Miltons unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap. Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda. Se tågen troget tuffa vidare genom den nästan 70-åriga banan med sitt genuina hantverk. Läs mer om Modelljärnvägen Visning klockan 11 och klockan 14 varje dag, onsdagar även klockan 19. Visningen tar cirka 20 minuter.

2018-09-01 10:00 - 2018-12-29 17:00

Megahöst på Tekniska museet

Du som gillar att utforska och experimentera kommer att älska hösten på Tekniska museet. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Dessutom laddar vi med Megahelger och spännande shower, labb och visningar på helger och skollov. Play Beyond Play växer Play Beyond Play – 6 oktober växer utställningen och omvandlar ett helt våningsplan till en enda stor spelupplevelse. Fler Megahelger Megahelger har unika teman och museet förvandlas då till en kokande samlingspunkt med spännande gästartister, prova på-aktiviteter, shower och skapande. Rymd, 29–30 september (sammanfaller med Astronomins dag och natt 29 september) Spel med rymdtema, 20–21 oktober Spel med djurtema, 24–25 november Läs mer om Megahelger Nördcafé hela hösten Varannan onsdag knäpper vi upp för samtal om allt från drönare till insekter som mat. Vi håller till i restaurangen där du kan köpa något att äta och dricka samtidigt som du lyssnar på passionerade berättelser i Nördcafé. Spännande helg- och lovprogram Helgkurser i programmering Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Läs mer och anmäl Kurser i mediaproduktion Tillsammans jobbar vi med produktion för TV och video i museets fullt utrustade Studio. Du kan välja att gå en tvådagars helgkurs eller sommarkurs. Oavsett vilket upplägg som passar dig bäst så kommer du att få arbeta med: Tv-produktioner i museets livestudio Testa Green Screen-teknik Videoreportage Läs mer och anmäl VR-labb i Play beyond Play I vårt nya VR-labb, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och testa att balansera på en planka högt upp mellan hustaken. Drop in, du behöver inte föranmäla dig. Se öppettider Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré Vi fortsätter med visningar i Modelljärnvägen på onsdagkvällar då det är fri entré klockan 17–20. Dessutom Nya fräscha matsäcksytor Nytt kalaskoncept Vi laddar med fler upplevelser för våra medlemmar Som medlem på Tekniska museet har du tillgång till ett helt hus fullt av smarta upplevelser. Medlemskap tecknar du för ett år i taget och det är giltigt i 12 månader från dagen du aktiverar det. Läs mer och bli medlem

2018-10-20 10:00 - 2018-10-28 15:00

Fördjupningskurs i spelgrafik

Är du över 13 år och intresserad av att fördjupa dig i 3D för att bygga spel? Då ska du gå denna fortsättningskurs i Maya – verktyget bakom dataspel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. För att gå denna kurs bör du ha deltagit i grundkursen i spelgrafik eller ha motsvarande kunskaper. Fördjupningskursen innefattar två helger (fyra dagar totalt) med uppgifter att utföra på egen hand däremellan. Därefter kommer du att ha tillräckliga kunskaper för fortsatta utvecklas på egen hand. Efter att du deltagit i fördjupningskursen i spelutveckling har du även möjlighet att delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tid: klockan 10–15 Datum: 20–21 oktober samt 27–28 oktober 2018 (totalt fyra dagar) Antal: Max 20 deltagare Pris: 1 600 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans Anmälan: Följ länken för anmälan För att delta i fördjupningskursen behöver du Genomgått grundkurs i Maya eller ha motsvarande kunskaper Ha en egen dator, stationär går bra Skaffa en ”student-licens”, som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Laddat ned Maya i datorn och testkört programmet innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Texturering Unwrap Automatic mapping Planar map Export Uv coordinates Hard surface modellering Lär dig skapa Blockouts, lowpoly och highpoly-modeller Lär dig skapa UV-kartor Använda xNormals för att generera texturkartor (Normal, Ambient Occlusion, Curvature, specular) Exportera UV-koordinater till GIMP Koppla texturer till ett material i Maya Förbereda modeller och texturer för exportering Importera modeller och texturer till Unreal Engine 4

2018-10-20 10:00 - 2018-12-23 15:00

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle. Kurstider är lördag eller söndag klockan 10–15. Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du också datum. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl till programmeringskurs Kursdatum hösten 2018 9 september 22 september 23 september 7 oktober 20 oktober 21 oktober 10 november 11 november 24 november 25 november 8 december 9 december Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy

2018-10-24 19:00 - 2018-10-24 19:30

Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré

På onsdagar har vi fri entré från klockan 17 och öppet ända till klockan 20. Passa på att utforska alla spännande utställningar på egen hand eller följ med på någon av våra kvällsvisningar. Visning i Modelljärnvägen Se tågen tuffa fram i vår unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den har byggts. Modelljärnvägen hittar du vid butiken på entréplan. Visning klockan 19 varje onsdag. Läs mer om Modelljärnvägen

2018-10-27 10:00 - 2018-11-04 17:00

Höstlov – aktiviteter för barn och familj

Under höstlovet dukar vi upp med nyöppnade Play Beyond Play – ett helt våningsplan fullt med spelupplevelser, dessutom VR, shower och experiment. Play Beyond Play Play Beyond Play är vår nya dataspelsutställning som nu vuxit till ett helt våningsplan av spelupplevelser – 1 000 kvadratmeter stort. Testa VR-bågskytte Kliv in i en vacker men farlig postapokalyptisk miljö där två kraftfulla artificiella intelligenser är fast i en utdragen konflikt. I demon som Fast Travel Games tagit fram till oss från spelet Apex Construct får du möjlighet att prova på att bemästra en pilbåge. Dagligen klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop-in (varje pass stänger 30 min innan, så alla i labbet ska hinna få spela) Plats: VR-labbet, Play Beyond Play Slajmig kemishow Våra kluriga museivärdar bjuder på magiska vätskor som tycks gå emot fysikens lagar, bubbelormar och flygande brustabletter. Anmäl på plats – skriv upp dig på lista utanför Hörsalen. Tid/plats: Varje dag klockan 11.30 och 14.30 i Hörsalen Testa framtidens VR och AR [caption id="attachment_12412" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mario Romero[/caption] Studenter från KTH Visualiseringsstudio VIC är på plats och låter dig testa framtidens VR- och AR-spel. Prova AR-utmaningar, skapa musik i VR, blås en zeppelinare i luften framför dig, producera filmuppsättningar i AR, stoppa en monsterattack i VR med hjälp av telefoner i AR och rikta om lasrar i AR. En del utmaningar är på engelska. Läs mer om eventet (på engelska) Tid/plats: 2–3 november kl 10–17 i Play Beyond Play Matteshow med Sabine Louvet Kan man läsa folks tankar med hjälp av matematik? Kan muffins och munkar användas för att lösa ekvationer? I matteshowen möter vi matematiska mysterier och smarriga summor. Sabine Louvet bjuder på en matteshow och släpper dagen till ära sin helt nya mattebok "Matte + allt = sant” här på Tekniska museet. Boken hittar du även i vår butik. Sabine Louvet arbetar som mattelärare i en högstadieskola i Stockholm. Hon är också programledare för Kalkyl, som visats i Barnkanalen och på UR. Tid/plats: Onsdag 31 oktober klockan 17.30-19.30 i utställningen 100 Innovationer Testa senaste speltekniken – HoloLens Med HoloLens förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. Tid/Plats: Dagligen klockan 12-16. Onsdag har vi fri entré och klockan 17.30-19.30 kan du även testa HoloLens. HoloLens hittar du i Play Beyond Play. POP-up kiosk med experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska museets vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up kiosk som kommer att dyka upp på olika platser i museet under höstlovet. Visningar i Modelljärnvägen Se tågen i Modelljärnvägen susa fram över 100 meter räls och ett naturtroget landskap. Visas dagligen klockan 11 och 14. Modelljärnvägen hittar du vid butiken, entréplan. Ladda batterierna I vår fina restaurang kan du ladda batterierna i en lugn och fantasifull miljö. Krögaren Pontus Fritiof i samarbete med Nordrest serverar hållbara rätter för stora och små smaklökar. Om du vill så får du med dig en påse näringsrik kompost hem från vår mullmaskin! Klätterspelet – spela dataspel med hela kroppen Prova det klassiska dataspelet Pong i en ny version – här studsar ni en boll mellan er över hela klätterväggen. Eller Whack-a-bat, där det gäller att jaga små figurer som dyker upp på olika ställen på klätterväggen och fånga dem på kortast möjliga tid. Klätterspelet hittar du vid hinderbanan i MegaMind på entréplan.

2018-10-29 10:00 - 2018-11-01 15:00

Programmera ett spel på höstlovet – kurs

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under 4 dagar lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel! Dessutom lär du dig grundläggande logik. Vid kursens slut får barnen redovisa sina spel för de andra deltagarna. Ingen förkunskaper krävs, men barnet behöver kunna läsa. Har du programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. På lovkursen blir det mer eget, kreativt arbete. Du deltar utan vuxen eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna går vi tillsammans på upptäcktsfärd i museet och utforskar bland annat nya Play Beyond Play – ett helt våningsplan fyllt med dataspelsupplevelser. Anmälan Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du Höstlovskurs. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl dig till höstlovskursen Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8 – 12 år Max antal: 20 deltagare Pris: 1 600 kr Ta med mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering. Tipsa din klass! Workshops för skolan i programmering

2018-11-07 18:00 - 2018-11-07 19:30

Vatten och avlopp genom tiderna

De mångkunniga teknikhistorikerna Erik Mellgren och Kaianders Sempler ger en exposé över hur människor har ordnat sin vattenförsörjning och sina avlopp från antiken till våra dagar. Det börjar med Romarnas akvedukter och Cloaca maxima och fortsätter via 1800-talets koleraepidemier till dagens klorerade dricksvatten, vattentoaletter och reningsverk. En tillbakablick som ansluter till melemsbesöket på Syvab häromveckan. Både vattenrening och avloppsystem är förresten med bland innovationerna i utställningen 100 innovationer, där barn och vuxna röstat fram de viktigaste innovationerna genom tiderna. Tips! Passa på att titta på den stora modellen ”Vattnets väg genom staden” som finns en trappa upp på museet i utställningen Spelet om energin. Föredraget arrangeras av Tekniska Museets Vänner och är öppet för alla som vill lyssna.

2018-11-10 10:00 - 2018-11-11 15:00

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 13 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under två dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Efter grundkursen har du även möjlighet att gå en fördjupningskurs i spelutveckling under två helger i november/december. Om du deltar i hela kurspaketet så kan du även delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan kombineras med en grundkurs i spelgrafik i verktyget Maya. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tider: Klockan 10–15 Datum: Grundkurs 10–11 november 2018 Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ner Unreal Engine4 i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)

2018-11-17 10:00 - 2018-11-18 15:00

Helgkurser i Studion – gör TV och video

I denna tvådagars helgkurs arbetar vi tillsammans med produktioner för TV och video i museets modernt utrustade mediastudio. Vi planerar också att sända programmen på riktigt i Öppna kanalen. Anmäl dig redan idag och räkna med spännande och roliga dagar tillsammans med nya trevliga vänner. Helgkurserna i Studion passar bra för barn i åldern 11–14 år. Vi kommer att arbeta med: TV-produktioner i museets livestudio Green Screen-produktioner Videoreportage Anmälan Max 18 deltagare per kurstillfälle. Kurstider är lördag och söndag klockan 10–15. Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du också datum. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl dig till helgkurs i Studion Praktisk information Datum: 17–18 november 2018 Tid: klockan 10–15 Plats: Tekniska museets mediastudio Kursavgift: 800 kr/person Ta med mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans.

2018-11-24 10:00 - 2018-12-02 15:00

Fördjupningskurs i spelutveckling

Är du över 13 år och vill fördjupa dig i att koda och skapa spel? Då ska du gå denna fördjupningskurs i Unreal Engine för att fortsätta din bana mot en framtida karriär inom spelutveckling. För att gå denna kurs bör du ha deltagit i grundkursen i spelutveckling eller ha motsvarande kunskaper. Fördjupningskursen innefattar två helger (fyra dagar totalt) med uppgifter att utföra däremellan. Därefter kommer du att ha tillräckliga kunskaper för att fortsätta utvecklas på egen hand. Efter att du deltagit i fördjupningskursen i spelutveckling har du möjlighet att delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames , en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Datum: 24–25 november samt 1–2 december 2018 (totalt fyra dagar) Tid: klockan 10–15 Antal: max 20 deltagare Pris: 1 600 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans Anmälan: Följ länken för anmälan För att delta i fördjupningskursen behöver du Ha genomgått grundkurs i spelutveckling eller ha motsvarande kunskaper i Unreal Engine En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto hos Epic Games Ladda ned Epic Games Launcher Ladda ner Unreal Engine4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att det är senaste versionen. Testköra programmet Unreal Engine4 (starta först Epic Game Launcher) Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Fördjupning i datatyper och variabler Flödeskontroll Blueprint-typer Kommunikation mellan Blueprints Enkel prototyping utifrån det vi lärt oss under kursen.

2018-11-24 10:00 - 2018-11-25 17:00

Megahelg – Spel med djurtema

Under vår andra spelhelg i höst får vi ett kärt återbesök av Star Stable. Du kommer att få möjlighet att träffa och prata med utvecklarna från spelet. Nintendo är med oss även denna Megahelg med LABO, men den här gången kommer det att vinklas lite annorlunda så det följer djurtemat. Tillsammans med Peppy Pals får du nosa på speldesign och får chansen att skapa nya spelscenarion. Vi kommer också ha riktiga hästar på plats och det finns möjlighet att spela roliga VR-spel och att delta i fler spännande spelrelaterade workshops. Under helgen kommer vi också ha ett samtal med Paula Fenjima Manrique – Spelexpert, gamer, influencer, skribent, TV-profil och grundare av speluppropet #Vispelarintemed. Se även Megahelg – Spel med rymdtema
2018-09-01 - 2018-12-29

Megahöst på Tekniska museet

Du som gillar att utforska och experimentera kommer att älska hösten på Tekniska museet. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Dessutom laddar vi med Megahelger och spännande shower, labb och visningar på helger och skollov. Play Beyond Play växer Play Beyond Play – 6 oktober växer utställningen och omvandlar ett helt våningsplan till en enda stor spelupplevelse. Fler Megahelger Megahelger har unika teman och museet förvandlas då till en kokande samlingspunkt med spännande gästartister, prova på-aktiviteter, shower och skapande. Rymd, 29–30 september (sammanfaller med Astronomins dag och natt 29 september) Spel med rymdtema, 20–21 oktober Spel med djurtema, 24–25 november Läs mer om Megahelger Nördcafé hela hösten Varannan onsdag knäpper vi upp för samtal om allt från drönare till insekter som mat. Vi håller till i restaurangen där du kan köpa något att äta och dricka samtidigt som du lyssnar på passionerade berättelser i Nördcafé. Spännande helg- och lovprogram Helgkurser i programmering Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel. Dessutom lär du dig grundläggande logik. Läs mer och anmäl Kurser i mediaproduktion Tillsammans jobbar vi med produktion för TV och video i museets fullt utrustade Studio. Du kan välja att gå en tvådagars helgkurs eller sommarkurs. Oavsett vilket upplägg som passar dig bäst så kommer du att få arbeta med: Tv-produktioner i museets livestudio Testa Green Screen-teknik Videoreportage Läs mer och anmäl VR-labb i Play beyond Play I vårt nya VR-labb, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och testa att balansera på en planka högt upp mellan hustaken. Drop in, du behöver inte föranmäla dig. Se öppettider Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré Vi fortsätter med visningar i Modelljärnvägen på onsdagkvällar då det är fri entré klockan 17–20. Dessutom Nya fräscha matsäcksytor Nytt kalaskoncept Vi laddar med fler upplevelser för våra medlemmar Som medlem på Tekniska museet har du tillgång till ett helt hus fullt av smarta upplevelser. Medlemskap tecknar du för ett år i taget och det är giltigt i 12 månader från dagen du aktiverar det. Läs mer och bli medlem
2018-10-20 - 2018-10-28

Fördjupningskurs i spelgrafik

Är du över 13 år och intresserad av att fördjupa dig i 3D för att bygga spel? Då ska du gå denna fortsättningskurs i Maya – verktyget bakom dataspel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. För att gå denna kurs bör du ha deltagit i grundkursen i spelgrafik eller ha motsvarande kunskaper. Fördjupningskursen innefattar två helger (fyra dagar totalt) med uppgifter att utföra på egen hand däremellan. Därefter kommer du att ha tillräckliga kunskaper för fortsatta utvecklas på egen hand. Efter att du deltagit i fördjupningskursen i spelutveckling har du även möjlighet att delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tid: klockan 10–15 Datum: 20–21 oktober samt 27–28 oktober 2018 (totalt fyra dagar) Antal: Max 20 deltagare Pris: 1 600 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans Anmälan: Följ länken för anmälan För att delta i fördjupningskursen behöver du Genomgått grundkurs i Maya eller ha motsvarande kunskaper Ha en egen dator, stationär går bra Skaffa en ”student-licens”, som krävs för att ladda ner Maya http://www.autodesk.com/education/free-software/all Laddat ned Maya i datorn och testkört programmet innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Texturering Unwrap Automatic mapping Planar map Export Uv coordinates Hard surface modellering Lär dig skapa Blockouts, lowpoly och highpoly-modeller Lär dig skapa UV-kartor Använda xNormals för att generera texturkartor (Normal, Ambient Occlusion, Curvature, specular) Exportera UV-koordinater till GIMP Koppla texturer till ett material i Maya Förbereda modeller och texturer för exportering Importera modeller och texturer till Unreal Engine 4
2018-10-20 - 2018-12-23

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Max 20 deltagare per kurstillfälle. Kurstider är lördag eller söndag klockan 10–15. Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du också datum. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl till programmeringskurs Kursdatum hösten 2018 9 september 22 september 23 september 7 oktober 20 oktober 21 oktober 10 november 11 november 24 november 25 november 8 december 9 december Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy
2018-10-27 - 2018-11-04

Höstlov – aktiviteter för barn och familj

Under höstlovet dukar vi upp med nyöppnade Play Beyond Play – ett helt våningsplan fullt med spelupplevelser, dessutom VR, shower och experiment. Play Beyond Play Play Beyond Play är vår nya dataspelsutställning som nu vuxit till ett helt våningsplan av spelupplevelser – 1 000 kvadratmeter stort. Testa VR-bågskytte Kliv in i en vacker men farlig postapokalyptisk miljö där två kraftfulla artificiella intelligenser är fast i en utdragen konflikt. I demon som Fast Travel Games tagit fram till oss från spelet Apex Construct får du möjlighet att prova på att bemästra en pilbåge. Dagligen klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop-in (varje pass stänger 30 min innan, så alla i labbet ska hinna få spela) Plats: VR-labbet, Play Beyond Play Slajmig kemishow Våra kluriga museivärdar bjuder på magiska vätskor som tycks gå emot fysikens lagar, bubbelormar och flygande brustabletter. Anmäl på plats – skriv upp dig på lista utanför Hörsalen. Tid/plats: Varje dag klockan 11.30 och 14.30 i Hörsalen Testa framtidens VR och AR [caption id="attachment_12412" align="alignnone" width="1900"] Foto: Mario Romero[/caption] Studenter från KTH Visualiseringsstudio VIC är på plats och låter dig testa framtidens VR- och AR-spel. Prova AR-utmaningar, skapa musik i VR, blås en zeppelinare i luften framför dig, producera filmuppsättningar i AR, stoppa en monsterattack i VR med hjälp av telefoner i AR och rikta om lasrar i AR. En del utmaningar är på engelska. Läs mer om eventet (på engelska) Tid/plats: 2–3 november kl 10–17 i Play Beyond Play Matteshow med Sabine Louvet Kan man läsa folks tankar med hjälp av matematik? Kan muffins och munkar användas för att lösa ekvationer? I matteshowen möter vi matematiska mysterier och smarriga summor. Sabine Louvet bjuder på en matteshow och släpper dagen till ära sin helt nya mattebok "Matte + allt = sant” här på Tekniska museet. Boken hittar du även i vår butik. Sabine Louvet arbetar som mattelärare i en högstadieskola i Stockholm. Hon är också programledare för Kalkyl, som visats i Barnkanalen och på UR. Tid/plats: Onsdag 31 oktober klockan 17.30-19.30 i utställningen 100 Innovationer Testa senaste speltekniken – HoloLens Med HoloLens förstärks verkligheten och människor, platser och föremål från den fysiska och digitala världen förs samman. Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. Tid/Plats: Dagligen klockan 12-16. Onsdag har vi fri entré och klockan 17.30-19.30 kan du även testa HoloLens. HoloLens hittar du i Play Beyond Play. POP-up kiosk med experiment Lär dig mer om teknik och fysik tillsammans med Veteranerna från Tekniska museets vänner. Håll utkik efter deras lilla POP-up kiosk som kommer att dyka upp på olika platser i museet under höstlovet. Visningar i Modelljärnvägen Se tågen i Modelljärnvägen susa fram över 100 meter räls och ett naturtroget landskap. Visas dagligen klockan 11 och 14. Modelljärnvägen hittar du vid butiken, entréplan. Ladda batterierna I vår fina restaurang kan du ladda batterierna i en lugn och fantasifull miljö. Krögaren Pontus Fritiof i samarbete med Nordrest serverar hållbara rätter för stora och små smaklökar. Om du vill så får du med dig en påse näringsrik kompost hem från vår mullmaskin! Klätterspelet – spela dataspel med hela kroppen Prova det klassiska dataspelet Pong i en ny version – här studsar ni en boll mellan er över hela klätterväggen. Eller Whack-a-bat, där det gäller att jaga små figurer som dyker upp på olika ställen på klätterväggen och fånga dem på kortast möjliga tid. Klätterspelet hittar du vid hinderbanan i MegaMind på entréplan.
2018-11-10 - 2018-11-11

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 13 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under två dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Efter grundkursen har du även möjlighet att gå en fördjupningskurs i spelutveckling under två helger i november/december. Om du deltar i hela kurspaketet så kan du även delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Kursen kan kombineras med en grundkurs i spelgrafik i verktyget Maya. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Tider: Klockan 10–15 Datum: Grundkurs 10–11 november 2018 Antal: Max 20 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Anmälan: Följ länken för anmälan För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ner Unreal Engine4 i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)
2018-11-24 - 2018-12-02

Fördjupningskurs i spelutveckling

Är du över 13 år och vill fördjupa dig i att koda och skapa spel? Då ska du gå denna fördjupningskurs i Unreal Engine för att fortsätta din bana mot en framtida karriär inom spelutveckling. För att gå denna kurs bör du ha deltagit i grundkursen i spelutveckling eller ha motsvarande kunskaper. Fördjupningskursen innefattar två helger (fyra dagar totalt) med uppgifter att utföra däremellan. Därefter kommer du att ha tillräckliga kunskaper för att fortsätta utvecklas på egen hand. Efter att du deltagit i fördjupningskursen i spelutveckling har du möjlighet att delta i Game Jam i december. Kurserna arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames , en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 13 år Datum: 24–25 november samt 1–2 december 2018 (totalt fyra dagar) Tid: klockan 10–15 Antal: max 20 deltagare Pris: 1 600 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans Anmälan: Följ länken för anmälan För att delta i fördjupningskursen behöver du Ha genomgått grundkurs i spelutveckling eller ha motsvarande kunskaper i Unreal Engine En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto hos Epic Games Ladda ned Epic Games Launcher Ladda ner Unreal Engine4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att det är senaste versionen. Testköra programmet Unreal Engine4 (starta först Epic Game Launcher) Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Fördjupning i datatyper och variabler Flödeskontroll Blueprint-typer Kommunikation mellan Blueprints Enkel prototyping utifrån det vi lärt oss under kursen.