På gång

Rensa filter

2018-11-07 - 2019-05-31

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.

2019-01-01 - 2019-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort

2019-02-14 - 2019-07-16

Förköp Robots: köp biljett nu – få 15% rabatt

I juli intar över hundra humanoida robotar Tekniska museet, men redan nu kan du säkra din entrébiljett och få 15 % rabatt. Publiksuccén Robots från Science Museum i London inleder sin världsturné på Tekniska museet den 17 juli 2019. Det blir sista stoppet i Europa innan utställningen fortsätter sin turné. Köp din biljett innan utställningen öppnar och få 15% rabatt på entrépriset (ordinarie pris 150 kr): Köp biljett på Ticketmaster Med över hundra humanoider är Robots den mest omfattande samling människoliknande robotar som någonsin visats. Träffa några av utställningens stjärnor: nyhetsuppläsaren Kodomoroid, roboten Pepper, som gärna ger dig en “fist-bump” och den klassiska T-800 från filmen Terminator. Se exempel på människans försök att skapa människoliknande robotar genom historien. Läs mer om utställningen Robots Bild Maria: WSM Art – Walter Schulze-Mittendorff

2019-02-20 - 2019-12-18

Ons

Kvällsvisningar på onsdagar – fri entré

På onsdagar har vi fri entré till hela museet från klockan 17 och öppet ända till klockan 20. Passa på att utforska alla spännande utställningar på egen hand eller följ med på kvällsvisning. Visning i Gruvan Gruvan, en av våra första utställningar, har genom alla tider varit en av de mest populära attraktionerna på Tekniska museet. Nu kan du utforska nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och uppleva en helt ny modern del med borrsimulator och andra spännande stationer. Visning onsdagar klockan 18. Läs mer om Gruvan Visning i Modelljärnvägen Se tågen tuffa fram i vår unika modelljärnväg med 50 meter räls och ett naturtroget landskap medan vi berättar om hur den har byggts. Modelljärnvägen hittar du vid butiken på entréplan. Visning onsdagar klockan 19. Läs mer om Modelljärnvägen TIPS! Testa HoloLens i Play Beyond Play Missa inte att testa den allra senaste speltekniken – HoloLens. Hur känns det att spela i en ”mixed reality”-värld? Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. HoloLens spelas i ett eget rum i utställningen där våra värdar hjälper dig tillrätta. HoloLens är kostnadsfritt, men du behöver boka en tid i entrén – begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Onsdagar klockan 17.30–19.30. Läs mer om utställningen Play Beyond Play

2019-03-09 - 2019-07-14

Lör Sön

VR-labb – spela och lär dig mer

I vårt VR-labb kan barn som vuxna testa att spela ett roligt VR-spel. Spelen byter vi några gånger under året och just nu har vi ett lasersvärdsspel i samarbete med Mission IX. Spela med lasersvärd i VR Om du gillar rytmbaserade spel, eller att veva runt med lasersvärd i största allmänhet, så är Beat Saber ett måste för alla små och stora jedis. I VR-labbet blir du ett med spelvärlden i en omslutande miljö. Det finns olika nivåer och du väljer själv vilken nivå du vill testa. VR-labbet är öppet för alla som vill testa, liten som stor och kostar ingenting extra utöver entrébiljetten.Rekommenderad åldersgräns är 7 år. Tider Lördag – söndag klockan: 10.30–12.00 12.45–14.30 15.00–16.30 Drop in, ingen föranmälan krävs. Observera att vi stänger kön cirka 20 minuter innan respektive pass tar slut. VR-labbet hittar du i utställningen Play beyond Play.

2019-04-14 - 2019-12-29

Lör Sön

Experimentshower för hela familjen

I luftens värld finns mycket att upptäcka. I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med genom högtryck och lågtryck på en resa med slutstation rymden. På vägen utforskar vi hur hög- och lågtryck, som till exempel dikterar väder och vind, även påverkar andra saker. Begränsat antal platser, skriv upp dig på lista utanför Hörsalen en timme innan showen börjar. Lördagar och söndagar klockan 13.

2019-04-27 - 2019-04-28

Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): 30 och 31 mars 27 och 28 april Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy

2019-04-27

Lör

Kulturnatt Stockholm – spelvärldar och experimentshower

På Kulturnatten händer det mycket spännande hos museerna i Museiparken. På Tekniska museet kan du testa VR-spel, följa med på visningar och experimentshower. Hela museet är öppet så passa på att utforska våra utställningar på egen hand. Experimentshower för alla nyfikna [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med på en resa där vi tillsammans utforskar hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Skriv upp dig på listor på plats, först till kvarn gäller. Klockan 18.30, 20.00 och 22.00 i Hörsalen på entréplan. Testa lasersvärd i VR [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1024"] Foto: Mission IX[/caption] I VR-labbet kan du testa lasersvärdsspelet Beat Saber, ett rytmiskt spel med många nivåer – du väljer själv vilken nivå du vill prova. VR-labbet hittar du i ett eget rum i utställningen Play Beyond Play. Klockan 18.30–23.30, Play Beyond Play på plan 4 Utforska utställningar på egen hand Missa inte att besöka vår värld av dataspel Play Beyond Play – 1 000 kvadratmeter med AR/VR, ljud, design, grafik, retrospel! Game ON! Se alla våra utställningar Författarträff Träffa Michael Wiander, författaren till böckerna om Dexter Olsson. bokserien kombinerar äventyr, humor och fakta och passar alla åldrar (läsålder: 8–13 år). Klockan 18 i butiken på entréplan. Vad är Kulturnatt Stockholm? Kulturnatt Stockholm är kvällen då Stockholms breda kulturliv öppnar upp sina dörrar för att bjuda in till en unik kväll där fest, mingel och framför allt en massa kultur står i centrum. Museer, teatrar, gallerier och en mängd andra kulturarrangörer håller kvällsöppet med hundratals olika programpunkter och fri entré. Läs mer om Kulturnatt Stockholm Program i Museiparken Etnografiska museet Polismuseet Riksidrottsmuseet

2019-05-08

S/S Ejdern – världens äldsta propellerångfartyg

1964 skulle den 23 meter långa ångbåten S/S Ejdern från 1880 sänkas i Landsortsdjupet som ett hopplöst vrak. Sjöhistoriska museet tyckte dock att båten var värd att bevara, men att den var i för dåligt skick. Kvällens gästföreläsare Gert Ekström räddade henne i sista minuten för 150 kronor. I kvällens föreläsning berättar Gert om båtens historia, trafik och upprustning och visar många unika bilder. Idag är Ejdern världens äldsta propellerångfartyg och originalmaskin. Föreläsningen arrangeras av Tekniska Museets Vänner och är öppet för alla.

2019-05-17

Digitalt kulturarv – workshop om Samlingarna och forskningen

År 2015 och 2016 utlyste Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien anslag till projekt som syftade till att utveckla och bedriva forskning på samlingar vid minnesinstitutioner i Sverige. Tillgänglighet, användbarhet och digitalisering av samlingarna var nyckelord vid utlysningen. De institutioner som bevarar vårt kulturarv är viktiga förmedlare av kunskap och den digitala tekniken erbjuder möjligheter att hitta nya sätt att beforska kulturarvsmaterial. Nu har dessa projekt varit i gång under några år och syftet med denna workshop är att projekten dels ska visa upp de resultat de åstadkommits – liksom möjliga tillkortakommanden – dels att dela erfarenheter med varandra med fokus på samarbetsytor mellan akademi och minnessektor som utlysningen genererat. Utifrån projektpresentationer på omkring 20–25 minuter hoppas vi på ett allmänt kunskapsutbyte och en bred diskussion kring digitalisering, samlingar och forskning. Moderator: Pelle Snickars Program 09.30: Registrering och fika 10.00: Välkomna och introduktion Pelle Snickars, Umeå universitet och Åsa Marnell, Tekniska museet 10.15: TillTal – Tillgängligt kulturarv för forskning i tal Rickard Domeij, Institutet för språk och folkminnen, Jens Edlund och Per Fallgren, Kungliga tekniska högskolan 10.45: Vardagens bilder och berättelser. Ett projekt kring kulturella omvandlingar i Nordiska museets samlingar Jonas Engman, Nordiska museet 11.15: Hur frammanas konstnären ur arkiven? Exemplet Arosenius Mats Malm och Jonathan Westin, Göteborgs universitet och Dick Claésson, Litteraturbanken, Göteborgs universitet 11:45: TTT: Text till tiden! Medeltida texter i kontext – då och nu Jonas Nordin, Lunds universitet, Patrik Granholm och Patrik Åström, Kungliga biblioteket 12.15: Lunchmacka 12:45: TORA-projektet. Bygge och koordinering av historiska databaser Olof Karsvall, Riksarkivet 13:15 Bekönade rum. Mångdimensionella vandringar i stadens historia Rebecka Lennartsson, Stockholms Stadsmuseum och Karin Carlsson, Stockholms universitet 13:45: Beundran och förundran i förändring – att förstå Museum Stobaeanum Ulf Johansson Dahre, Maria Mostadius, Lunds universitet 14:15: Kaffe & bulle 14:30: Evighetsrunor – en forskningsplattform för Sveriges runinskrifter. Magnus Källström och Laila Kitzler Åhfeldt, Riksantikvarieämbetet och Marco Bianchi, Uppsala universitet 15:00: Samla social digital fotografi Kajsa Hartig, Nordiska museet och Paula Uimonen, Stockholms universitet 15:30: Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser. Pelle Snickars, Umeå universitet 16:00: Avslutande diskussion 16.30: Eftersits, bubbel och mingel Du kan även ladda ned programmet som en pdf-fil. Digitalt kulturarv – workshop 2019 (146,67 KB) Anmälan Skicka din anmälan via e-post till jenny.attemark-gillgren@tekniskamuseet.se. Ange eventuella önskemål om specialkost. Workshopen arrangeras med ekonomiskt stöd från Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien.

2019-05-18

Lör

Play – världens snällaste spelfestival

Spel, glitter, danceoke, veganpizza, öl och sjuka mängder gamepepp. Välkommen till spelfestivalen för alla som älskar spel – men även för dig som bara vill ha kul. Under en natt förvandlas Tekniska museet till en sjysst festival med fullt fokus på spel, lek, allvar, glädje och fest. Köp biljett på Ticketmaster. Program Party med Syntax Error Syntax Error är Sveriges största nattklubb av och för nördar. På Play-festivalen bjuder de på en salig blandning av spel- och film-soundtracks, chiptunes (musik skapat med ljudchip från retro-spelkonsoler, som Commodore64 eller Game Boy), memes, guilty pleasures, och massor av annat som väcker nostalgi. Artisterna Tekmann och Algar uppträder, medan Syntax Errors VJ:s går loss på scenens enorma projektionsduk med mixade webbproduktioner. Läs mer om Syntax Error Tekmann Tekmann är en artist och ett elektroniskt musikprojekt där all musik skapas på ombyggda gamla Nintendo GameBoy-enheter. Musikgenren kallas ”Chipmusik” eller ”8-bitars musik” där det karaktäristiska soundet från ljudchipen i de gamla spelkonsolerna från 1980/-90-talet är bärande. Algar Algar är en svensk musikproducent som kommer bjuda på chiptunes och tevespelsinspirerad musik av högsta kvalitet. Hans senaste album, Adventure 2.0 innehåller ett brett spektrum av musikstilar med en tydlig kärna av melodiska chiptunes. Spel Bandai Namco dukar upp med några magiska spel, både klassiska favoriter och nyheter. Nintendo kommer med ett gäng spelstationer och titlar som The World Ends with You – Final Remix, Travis Strikes Again: No More Heroes, Xenoblade Chronicles 2, Sushi Striker - The Way of Sushido, Super Mario Bros U Deluxe, Super Mario Party, Mariokart Deluxe och sist men inte minst Super Smash Bros. Tid/plats: klockan 18-01 i Eventrummet Ljussvärdsfäktning Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning – som idrottsaktivitet. Under kvällen testar vi fäktningspass tillsammans med Ludosport. Talks Vei – göra serier av passion och nordiska gudar Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson har skapat serien Vei - en ”ran”, en gladiator utsedd att kämpa för sitt folk. En storslagen matiné i serieformat, där nordisk mytologi möter Game of Thrones. I april kom äntligen den andra delen. Vi pratar om tankarna bakom Vei och glädjen med att få skapa av med inspiration av storslagenhet, gudar och myter. Med Sara Bergmark Elfgren, författare och Karl Johnsson, illustatör. Ghost Giant – att skapa ett lekfullt VR-spel Ghost Giant är ett VR-spel där du spelar beskyddaren av den ensamma pojken Louis. Sara Bergmark Elfgren har skrivit en känslosam historia där du med hjälp av pussel, kärlek och stora osynliga händer hjälper Louis framåt. Hon berättar om hur det är att jobba med VR och vad som är spännande med att skriva för ett deltagande medium.Olov Redmalm har sedan barnsben älskat berättande, konst och spel och har sysslat med allt från serieteckning till film. Idag jobbar han som Creative Director på Zoink Games tillsammans med ett fantastiskt team av spelutvecklare och författaren Sara B. Elfgren. Tillsammans får vi följa deras resa kring att ta fram spelet Ghost Giant. Might and Delight – hur skapa konstnärliga upplevelser inom dataspel Might and Delight är spelstudion som gjort spel som Shelter – om en grävlings mamma som ska ta sig med sina ungar till ett nytt gryt. Nu jobbar de med på ett nytt projekt. Vi pratar med Jakob Tuchten, Art director, om nästa projekt och vikten av att skapa konstnärliga och emotionella upplevelser inom spelmediet. Med Jakob Tuchten, Art director Might and Delight. Skapa en bättre värld tillsammans med Make Equal och Sverok Make Equal och Spelhobbyförbundet Sverok berättar om hur de arbetar för en bättre värld - mot hot och hat och för en värld där alla kan ha roligt och spela tillsammans. Konkreta tips på vad du kan agera i olika situationer för att bidra till en bättre värld utlovas. Med Yousef Lebbad, Make Equal och Caroline Wallén, Sverok Warpzone studios – designa egna spel och driva eget företag Warpzone Studios startades för drygt 2 år sedan och jobbar nu med sitt första spel. Vad driver företaget och vad skapar man när man får göra precis det spelet man vill? Med Linda Kiby Zetterman, VD och grundare. Att skapa lajv av historiska händelser Att göra lajv av häxprocesserna, suffragetrörelsen eller jul 1912 – hur kan man lyfta historiska händelser i ett interaktivt medium? Vad kan vi lära oss om både vår egen historiesyn och oss själva genom att uppleva historien inifrån? Skaparna bakom lajv så som Den utan Synd, Winson Green Prison, Suffragette och 1912 berättar. Med Alma Elofsson, Rosalind Göthberg och Siri Sandquist, designers Skräckens mästare – rollspel av skräck Gunilla Jonsson och Michael Petersen är skräckens mästare. De har skrivit både rollspelet KULT, som utspelar sig i en mörk nutida värld, och rollspelet Mutant i Sverige efter katastrofen. Nu arbetar de på en bokserie satt i KULTs mörka värld. De berättar om sin nästa bok och vad som är fascinerande med att skriva om det som är mörkt och fasansfullt. Med Gunilla Jonsson och Michael Petersen Friendly event-design Events can be wonderful and feel right or be horrible and you just feel outside. What is the trick? How do you create a great event where everyone feels welcome and at home? We talk with Miriam Lundqvist who is one of the founders of Prolog and Søren Ebbehøj who was one of the organisers of the Nordic convention Knudepunkt 2019. The give their best tips and tricks on how to create a friendly, creative and inclusive event. With Søren Ebbehøj, Knudepunkt 2019 and Miriam Lundqvist, Prolog Creating meaningful games with emotional impact Raw Fury, a Swedish indie game publisher driven by the conviction that games matter through the marriage of art and craft. They strive to support the creation of magic, experiences and emotions within digital games. This has resulted in a broad variation of games with an emotional impact, from Kathy Rain’s story driven adventure to Kingdom’s atmospheric pixelated micro strategy. So, how do you achieve that and what games have that emotional impact? We talk to Raw Fury co-founder Gordon Van Dyke about creating magic with an emotional impact and what is next to come. With Gordon Van Dyke, game producer and co-founder of Raw Fury (eng). Fog of love – a board game about love Can you make a game about love between two people? How do you do that? Playing Fog of Love is a game for two players who create and play two fictional characters who meet, fall in love and face the challenge of making an unusual relationship work. We talk with the creator Jacob Jaskov about how he took on the subject of love and made it into a game. With Jacob Jaskov, designer. Interaktiva historier i VR och fysisk form Josephine Rydberg forskar på Stockholms konstnärliga högskola med att göra samma interaktiva historia i flera olika medier. Vad händer med en historia i virtual reality, och vad händer med den i fysisk form? Josephine berättar om sina erfarenheter.Med Josephine Rydberg, forskare Stockholms Konstnärliga högskola och Region Gävleborg Barndomsnostalgi blir konst Konstnären Simon Stålenhag har tillsammans med vetenskapsjournalisten Anna Davour skapat boken Urtidsbilder, där allt från dinosaurier till ammoniter kommer till liv i text och bild. Hur var det att skapa den, vad är det roligaste med att få gräva i en svunnen tid och vad är nästa spännande projekt?Med Simon Stålenhag, konstnär, datorspelsutvecklare och musiker känd för sina science fiction-målningar och Anna Davour, vetenskapsjournalist Forskning & Framsteg Testa vårt nya Quest-äventyr I samarbete med Uppsala universitet och teatergruppen Bombina Bombast håller vi på Tekniska på att ta fram ett Quest-äventyr. På Play-festivalen får du möjligheten att testa och tycka till om satsningen. Under kvällen tar vi emot två grupper. Tid/plats: klockan 18.30 och 19.30. Anmäl dig vid butiken på entréplan Interaktiv lekdesign med Uppsala universitet Kom och testa flera av de uppkopplade interaktiva lek- och spelprototyper för lek i publika miljöer, som utvecklats av institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet. Utvecklarna är på plats och visar, berättar och förklarar vilka idéer som ligger bakom designen. Du får såklart leka med vad som kan vara fröet till morgondagens spel och leksaker. Tid/plats: klockan 20–22 i utställningen 100 innovationer Danceoke med Petter Danceoke – som karaoke men vi gör rörelser istället till en musikvideo. Med Petter Karlsson. Brädspel med Alphaspel Brädspelsbutiken Alphaspel tar med sig sitt lager och låter oss testa att spela båda nya spännande spel och klassiker. Kom förbi med dina kompisar, prata med de snälla människorna bakom Alphaspel och låna ett spel och spela. Giltterparty Gå förbi vår glitter station bli glittrad över hela ansiktet. Med Gustav Nilsson. Spelutställning Play Beyond Play som är nominerad till Årets utställning, hålls öppen hela kvällen.

2019-06-17 - 2019-07-04

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre till fyra dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. Tjejvecka i programmering 12-15 augusti Även i år har vi en vecka 12–15 augusti, som bara är öppen för dig som definierar dig som tjej. Vi vill locka fler tjejer att prova programmering och i framtiden välja tekniska och naturvetenskapliga utbildningar och yrken. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum påsklov: 15–17 april Pris påsklov: 1 200 kr Datum sommarlov:  17-20 juni 24-27 juni 1-4 juli 5-8 augusti 12-15 augusti - tjejvecka Pris sommarlov: 1600 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus. Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre till fyra dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.
2018-11-07 - 2019-05-31

Globala mål – för hållbar utveckling

För oss på Tekniska museet är innovationer kärnan. De har gjort vår vardag bättre, men en del har också skapat klimatproblem. Med hjälp av Hållbarhetshjulet och Hållbarhetsjakten, som du kan testa här på museet, vill vi väcka tankar och ge inspiration till nya innovationer som kan bidra till en hållbar framtid. Globala målen [caption id="attachment_12938" align="alignnone" width="1900"] 12 av de 17 globala målen som världens ledare enats om.[/caption] Världens ledare har kommit överens om 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom Minska ojämlikhet i världen Lösa klimatkrisen Främja fred och rättvisa I alla länder. För alla människor. Hur kan du bidra till en hållbar framtid? Hållbarhetshjulet Hållbarhetshjulet är en touchskärm där du kan snurra på ett digitalt ”hjul” och få fram information om varje mål samt svara på en Quiz-fråga kopplat till målet och läget i världen. Hållbarhetsjakten Gå på skattjakt – här får du i uppdrag att leta upp de 17 målen, som är gömda på olika platser i museet. Vid varje mål finns det tips på hur du kan leva mer hållbart och bidra till att målen nås. Du kan också samla bokstäver, du hittar en bokstav vid varje mål, som tillsammans bildar en mening. När du klurat ut meningen kan du lämna in ditt svar och har då chans att vinna fribiljetter till museet. En vinnare dras varje månad.
2019-01-01 - 2019-12-31

Ett år av upplevelser

Årskort på Tekniska museet ger dig fri tillgång till våra upplevelser och gäller ett år från dagen du aktiverar det. Vad sägs till exempel om ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser? Eller internationella vandringsutställningen Robots? Dessutom laddar vi med Megahelger, shower, labb och spännande helg- och lovprogram. Psst, du vet väl att du kan uppgradera din entrébiljett till årskort? Så passa på att uppgradera innan du går hem för dagen. Presenttips Ge bort ett år av upplevelser – köp presentkort på årskort online. Play Beyond Play Utforska ett helt våningsplan med dataspelsupplevelser i Play Beyond Play. Robots – öppnar 17 juli Missa inte succéutställningen Robots från Science Museum i London. Utställningen gör sitt enda stopp i Europa på Tekniska museet innan det bär av till Tokyo. Öppnar 17 juli 2019. Läs mer om Robots Megahelger Megahelger har unika teman och förvandlar hela museet till en kokande samlingspunkt med spännande gäster, prova på-aktiviteter, uppträdanden och skapande. Megahelger 2019 16–17 februari: Spelhelg 28–29 september: Rymdhelg 23–24 november: Robothelg Läs mer om Megahelger VR-labb i Play beyond Play I  VR-labbet, som du hittar i utställningen Play beyond Play, kan barn som vuxna lära sig lite mer om vad Virtural Reality (VR) är för någonting och prova roliga spel. Spelen byts flera gånger om året. Läs mer om VR-labbet Testa senaste speltekniken I utställningen Play Beyond Play kan du testa både nostalgispel som den allra senaste tekniken, som till exempel HoloLens. Den hållbara restaurangen I restaurangen Tekniska by Pontus äter du gott – med gott samvete. Blir det mot förmodan någonting kvar på tallriken så tar Mullmaskinen hand om resterna och förvandlar dem till näring för nya odlingar. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i restaurangen. Egen matsäck Vi har nya fräscha serviceytor där du kan äta matsäck i en trevlig miljö. Här finns det även toaletter och låsbara skåp, där du kan förvara dina ytterkläder och stora väskor. De nya serviceytorna hittar du direkt till vänster när du kommer in genom entrédörrarna. Nytt kalaskoncept Vi håller på att finjustera nya koncept för barnkalas och längtar efter att få berätta mer om det. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt på barnkalas. Smarta prylar och fina presenter I Tekniska museets välfyllda butik hittar du ett spännande och unikt sortiment. Här blandas experiment, kluriga spel och pedagogiska material med smart och snygg design. Som årskortsmedlem har du 10 procents rabatt i butiken. Läs mer om årskort
2019-04-27 - 2019-04-28
Lör Sön

Helgkurser i programmering

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik. Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen. Aktiva raster På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna. [caption id="attachment_12162" align="alignnone" width="1900"] Game Portal i utställningen Play Beyond Play[/caption] Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects Anmälan Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan): 30 och 31 mars 27 och 28 april Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla: Anmäl till helgkurs i programmering Praktisk information Kurstid: klockan 10–15 Ålder: 8–12 år Pris: 400 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus. Skolprogram med programmering På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass! Programmering för skolan, åk 1–Gy Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2 WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3 Robotteknik för skolan, åk 4–Gy Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy Medieprogram i Studion, åk 6–Gy
2019-04-27
Lör

Kulturnatt Stockholm – spelvärldar och experimentshower

På Kulturnatten händer det mycket spännande hos museerna i Museiparken. På Tekniska museet kan du testa VR-spel, följa med på visningar och experimentshower. Hela museet är öppet så passa på att utforska våra utställningar på egen hand. Experimentshower för alla nyfikna [caption id="attachment_13525" align="alignnone" width="1024"] Experimentshow pågår.[/caption] I vår nya experimentshow tar våra laboratörer dig med på en resa där vi tillsammans utforskar hur hög- och lågtryck, som till exempel bestämmer väder och vind, även påverkar andra saker. Skriv upp dig på listor på plats, först till kvarn gäller. Klockan 18.30, 20.00 och 22.00 i Hörsalen på entréplan. Testa lasersvärd i VR [caption id="attachment_13513" align="alignnone" width="1024"] Foto: Mission IX[/caption] I VR-labbet kan du testa lasersvärdsspelet Beat Saber, ett rytmiskt spel med många nivåer – du väljer själv vilken nivå du vill prova. VR-labbet hittar du i ett eget rum i utställningen Play Beyond Play. Klockan 18.30–23.30, Play Beyond Play på plan 4 Utforska utställningar på egen hand Missa inte att besöka vår värld av dataspel Play Beyond Play – 1 000 kvadratmeter med AR/VR, ljud, design, grafik, retrospel! Game ON! Se alla våra utställningar Författarträff Träffa Michael Wiander, författaren till böckerna om Dexter Olsson. bokserien kombinerar äventyr, humor och fakta och passar alla åldrar (läsålder: 8–13 år). Klockan 18 i butiken på entréplan. Vad är Kulturnatt Stockholm? Kulturnatt Stockholm är kvällen då Stockholms breda kulturliv öppnar upp sina dörrar för att bjuda in till en unik kväll där fest, mingel och framför allt en massa kultur står i centrum. Museer, teatrar, gallerier och en mängd andra kulturarrangörer håller kvällsöppet med hundratals olika programpunkter och fri entré. Läs mer om Kulturnatt Stockholm Program i Museiparken Etnografiska museet Polismuseet Riksidrottsmuseet
2019-05-17

Digitalt kulturarv – workshop om Samlingarna och forskningen

År 2015 och 2016 utlyste Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien anslag till projekt som syftade till att utveckla och bedriva forskning på samlingar vid minnesinstitutioner i Sverige. Tillgänglighet, användbarhet och digitalisering av samlingarna var nyckelord vid utlysningen. De institutioner som bevarar vårt kulturarv är viktiga förmedlare av kunskap och den digitala tekniken erbjuder möjligheter att hitta nya sätt att beforska kulturarvsmaterial. Nu har dessa projekt varit i gång under några år och syftet med denna workshop är att projekten dels ska visa upp de resultat de åstadkommits – liksom möjliga tillkortakommanden – dels att dela erfarenheter med varandra med fokus på samarbetsytor mellan akademi och minnessektor som utlysningen genererat. Utifrån projektpresentationer på omkring 20–25 minuter hoppas vi på ett allmänt kunskapsutbyte och en bred diskussion kring digitalisering, samlingar och forskning. Moderator: Pelle Snickars Program 09.30: Registrering och fika 10.00: Välkomna och introduktion Pelle Snickars, Umeå universitet och Åsa Marnell, Tekniska museet 10.15: TillTal – Tillgängligt kulturarv för forskning i tal Rickard Domeij, Institutet för språk och folkminnen, Jens Edlund och Per Fallgren, Kungliga tekniska högskolan 10.45: Vardagens bilder och berättelser. Ett projekt kring kulturella omvandlingar i Nordiska museets samlingar Jonas Engman, Nordiska museet 11.15: Hur frammanas konstnären ur arkiven? Exemplet Arosenius Mats Malm och Jonathan Westin, Göteborgs universitet och Dick Claésson, Litteraturbanken, Göteborgs universitet 11:45: TTT: Text till tiden! Medeltida texter i kontext – då och nu Jonas Nordin, Lunds universitet, Patrik Granholm och Patrik Åström, Kungliga biblioteket 12.15: Lunchmacka 12:45: TORA-projektet. Bygge och koordinering av historiska databaser Olof Karsvall, Riksarkivet 13:15 Bekönade rum. Mångdimensionella vandringar i stadens historia Rebecka Lennartsson, Stockholms Stadsmuseum och Karin Carlsson, Stockholms universitet 13:45: Beundran och förundran i förändring – att förstå Museum Stobaeanum Ulf Johansson Dahre, Maria Mostadius, Lunds universitet 14:15: Kaffe & bulle 14:30: Evighetsrunor – en forskningsplattform för Sveriges runinskrifter. Magnus Källström och Laila Kitzler Åhfeldt, Riksantikvarieämbetet och Marco Bianchi, Uppsala universitet 15:00: Samla social digital fotografi Kajsa Hartig, Nordiska museet och Paula Uimonen, Stockholms universitet 15:30: Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser. Pelle Snickars, Umeå universitet 16:00: Avslutande diskussion 16.30: Eftersits, bubbel och mingel Du kan även ladda ned programmet som en pdf-fil. Digitalt kulturarv – workshop 2019 (146,67 KB) Anmälan Skicka din anmälan via e-post till jenny.attemark-gillgren@tekniskamuseet.se. Ange eventuella önskemål om specialkost. Workshopen arrangeras med ekonomiskt stöd från Riksbankens Jubileumsfond och Vitterhetsakademien.
2019-05-18
Lör

Play – världens snällaste spelfestival

Spel, glitter, danceoke, veganpizza, öl och sjuka mängder gamepepp. Välkommen till spelfestivalen för alla som älskar spel – men även för dig som bara vill ha kul. Under en natt förvandlas Tekniska museet till en sjysst festival med fullt fokus på spel, lek, allvar, glädje och fest. Köp biljett på Ticketmaster. Program Party med Syntax Error Syntax Error är Sveriges största nattklubb av och för nördar. På Play-festivalen bjuder de på en salig blandning av spel- och film-soundtracks, chiptunes (musik skapat med ljudchip från retro-spelkonsoler, som Commodore64 eller Game Boy), memes, guilty pleasures, och massor av annat som väcker nostalgi. Artisterna Tekmann och Algar uppträder, medan Syntax Errors VJ:s går loss på scenens enorma projektionsduk med mixade webbproduktioner. Läs mer om Syntax Error Tekmann Tekmann är en artist och ett elektroniskt musikprojekt där all musik skapas på ombyggda gamla Nintendo GameBoy-enheter. Musikgenren kallas ”Chipmusik” eller ”8-bitars musik” där det karaktäristiska soundet från ljudchipen i de gamla spelkonsolerna från 1980/-90-talet är bärande. Algar Algar är en svensk musikproducent som kommer bjuda på chiptunes och tevespelsinspirerad musik av högsta kvalitet. Hans senaste album, Adventure 2.0 innehåller ett brett spektrum av musikstilar med en tydlig kärna av melodiska chiptunes. Spel Bandai Namco dukar upp med några magiska spel, både klassiska favoriter och nyheter. Nintendo kommer med ett gäng spelstationer och titlar som The World Ends with You – Final Remix, Travis Strikes Again: No More Heroes, Xenoblade Chronicles 2, Sushi Striker - The Way of Sushido, Super Mario Bros U Deluxe, Super Mario Party, Mariokart Deluxe och sist men inte minst Super Smash Bros. Tid/plats: klockan 18-01 i Eventrummet Ljussvärdsfäktning Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning – som idrottsaktivitet. Under kvällen testar vi fäktningspass tillsammans med Ludosport. Talks Vei – göra serier av passion och nordiska gudar Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson har skapat serien Vei - en ”ran”, en gladiator utsedd att kämpa för sitt folk. En storslagen matiné i serieformat, där nordisk mytologi möter Game of Thrones. I april kom äntligen den andra delen. Vi pratar om tankarna bakom Vei och glädjen med att få skapa av med inspiration av storslagenhet, gudar och myter. Med Sara Bergmark Elfgren, författare och Karl Johnsson, illustatör. Ghost Giant – att skapa ett lekfullt VR-spel Ghost Giant är ett VR-spel där du spelar beskyddaren av den ensamma pojken Louis. Sara Bergmark Elfgren har skrivit en känslosam historia där du med hjälp av pussel, kärlek och stora osynliga händer hjälper Louis framåt. Hon berättar om hur det är att jobba med VR och vad som är spännande med att skriva för ett deltagande medium.Olov Redmalm har sedan barnsben älskat berättande, konst och spel och har sysslat med allt från serieteckning till film. Idag jobbar han som Creative Director på Zoink Games tillsammans med ett fantastiskt team av spelutvecklare och författaren Sara B. Elfgren. Tillsammans får vi följa deras resa kring att ta fram spelet Ghost Giant. Might and Delight – hur skapa konstnärliga upplevelser inom dataspel Might and Delight är spelstudion som gjort spel som Shelter – om en grävlings mamma som ska ta sig med sina ungar till ett nytt gryt. Nu jobbar de med på ett nytt projekt. Vi pratar med Jakob Tuchten, Art director, om nästa projekt och vikten av att skapa konstnärliga och emotionella upplevelser inom spelmediet. Med Jakob Tuchten, Art director Might and Delight. Skapa en bättre värld tillsammans med Make Equal och Sverok Make Equal och Spelhobbyförbundet Sverok berättar om hur de arbetar för en bättre värld - mot hot och hat och för en värld där alla kan ha roligt och spela tillsammans. Konkreta tips på vad du kan agera i olika situationer för att bidra till en bättre värld utlovas. Med Yousef Lebbad, Make Equal och Caroline Wallén, Sverok Warpzone studios – designa egna spel och driva eget företag Warpzone Studios startades för drygt 2 år sedan och jobbar nu med sitt första spel. Vad driver företaget och vad skapar man när man får göra precis det spelet man vill? Med Linda Kiby Zetterman, VD och grundare. Att skapa lajv av historiska händelser Att göra lajv av häxprocesserna, suffragetrörelsen eller jul 1912 – hur kan man lyfta historiska händelser i ett interaktivt medium? Vad kan vi lära oss om både vår egen historiesyn och oss själva genom att uppleva historien inifrån? Skaparna bakom lajv så som Den utan Synd, Winson Green Prison, Suffragette och 1912 berättar. Med Alma Elofsson, Rosalind Göthberg och Siri Sandquist, designers Skräckens mästare – rollspel av skräck Gunilla Jonsson och Michael Petersen är skräckens mästare. De har skrivit både rollspelet KULT, som utspelar sig i en mörk nutida värld, och rollspelet Mutant i Sverige efter katastrofen. Nu arbetar de på en bokserie satt i KULTs mörka värld. De berättar om sin nästa bok och vad som är fascinerande med att skriva om det som är mörkt och fasansfullt. Med Gunilla Jonsson och Michael Petersen Friendly event-design Events can be wonderful and feel right or be horrible and you just feel outside. What is the trick? How do you create a great event where everyone feels welcome and at home? We talk with Miriam Lundqvist who is one of the founders of Prolog and Søren Ebbehøj who was one of the organisers of the Nordic convention Knudepunkt 2019. The give their best tips and tricks on how to create a friendly, creative and inclusive event. With Søren Ebbehøj, Knudepunkt 2019 and Miriam Lundqvist, Prolog Creating meaningful games with emotional impact Raw Fury, a Swedish indie game publisher driven by the conviction that games matter through the marriage of art and craft. They strive to support the creation of magic, experiences and emotions within digital games. This has resulted in a broad variation of games with an emotional impact, from Kathy Rain’s story driven adventure to Kingdom’s atmospheric pixelated micro strategy. So, how do you achieve that and what games have that emotional impact? We talk to Raw Fury co-founder Gordon Van Dyke about creating magic with an emotional impact and what is next to come. With Gordon Van Dyke, game producer and co-founder of Raw Fury (eng). Fog of love – a board game about love Can you make a game about love between two people? How do you do that? Playing Fog of Love is a game for two players who create and play two fictional characters who meet, fall in love and face the challenge of making an unusual relationship work. We talk with the creator Jacob Jaskov about how he took on the subject of love and made it into a game. With Jacob Jaskov, designer. Interaktiva historier i VR och fysisk form Josephine Rydberg forskar på Stockholms konstnärliga högskola med att göra samma interaktiva historia i flera olika medier. Vad händer med en historia i virtual reality, och vad händer med den i fysisk form? Josephine berättar om sina erfarenheter.Med Josephine Rydberg, forskare Stockholms Konstnärliga högskola och Region Gävleborg Barndomsnostalgi blir konst Konstnären Simon Stålenhag har tillsammans med vetenskapsjournalisten Anna Davour skapat boken Urtidsbilder, där allt från dinosaurier till ammoniter kommer till liv i text och bild. Hur var det att skapa den, vad är det roligaste med att få gräva i en svunnen tid och vad är nästa spännande projekt?Med Simon Stålenhag, konstnär, datorspelsutvecklare och musiker känd för sina science fiction-målningar och Anna Davour, vetenskapsjournalist Forskning & Framsteg Testa vårt nya Quest-äventyr I samarbete med Uppsala universitet och teatergruppen Bombina Bombast håller vi på Tekniska på att ta fram ett Quest-äventyr. På Play-festivalen får du möjligheten att testa och tycka till om satsningen. Under kvällen tar vi emot två grupper. Tid/plats: klockan 18.30 och 19.30. Anmäl dig vid butiken på entréplan Interaktiv lekdesign med Uppsala universitet Kom och testa flera av de uppkopplade interaktiva lek- och spelprototyper för lek i publika miljöer, som utvecklats av institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet. Utvecklarna är på plats och visar, berättar och förklarar vilka idéer som ligger bakom designen. Du får såklart leka med vad som kan vara fröet till morgondagens spel och leksaker. Tid/plats: klockan 20–22 i utställningen 100 innovationer Danceoke med Petter Danceoke – som karaoke men vi gör rörelser istället till en musikvideo. Med Petter Karlsson. Brädspel med Alphaspel Brädspelsbutiken Alphaspel tar med sig sitt lager och låter oss testa att spela båda nya spännande spel och klassiker. Kom förbi med dina kompisar, prata med de snälla människorna bakom Alphaspel och låna ett spel och spela. Giltterparty Gå förbi vår glitter station bli glittrad över hela ansiktet. Med Gustav Nilsson. Spelutställning Play Beyond Play som är nominerad till Årets utställning, hålls öppen hela kvällen.
2019-06-17 - 2019-07-04

Koda och skapa – lovkurs i programmering för barn

Under tre till fyra dagar får barnen lära sig grunderna i programmering genom att koda med olika grafiska och taktila programmeringsverktyg. Vi arbetar bland annat med robotar och olika konstruktionsmaterial. Konceptet kommer från vår populära Maker tour-verksamhet och uppmuntrar till samarbete och kreativitet. Upplägget är anpassat efter barnen och beroende på ålder så arbetar vi med lite olika material. Programmeringsverktyget Scratch är dock gemensamt för alla. Tjejvecka i programmering 12-15 augusti Även i år har vi en vecka 12–15 augusti, som bara är öppen för dig som definierar dig som tjej. Vi vill locka fler tjejer att prova programmering och i framtiden välja tekniska och naturvetenskapliga utbildningar och yrken. [caption id="attachment_13449" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Praktisk information Inga förkunskaper krävs, men barnen behöver kunna läsa. De deltar i kursen utan vuxna eller andra familjemedlemmar. Två pedagoger leder kursen. Ålder: 7–9 år samt 10–12 år (välj alternativ på anmälningssidan) Tid: klockan 10–15 Datum påsklov: 15–17 april Pris påsklov: 1 200 kr Datum sommarlov:  17-20 juni 24-27 juni 1-4 juli 5-8 augusti 12-15 augusti - tjejvecka Pris sommarlov: 1600 kr Ta med mellanmål och egen lunch som vi äter tillsammans. Vi använder museets bärbara datorer, men ta med hörlurar och egen datormus. Anmäl till Koda och skapa Det här får barnen göra på kursen Under tre till fyra dagar får barnen testa olika roliga verktyg som stärker deras kunskaper om programmering, mekanik och konstruktion. Baserat på vår populära Maker Tour-verksamhet, slår vi ihop programmering med skapande för att öka rolighetsfaktorn till max. [caption id="attachment_13458" align="alignnone" width="1900"] Foto: Truls Nord[/caption] Vi blandar programmering i det populära programmeringsverktyget Scratch med konstruktion och programmering av robotar, men vi går också helt bort ifrån skärmarna och utforskar taktila material. Barnen får öva upp sin problemlösningsförmåga och de får samtidigt utlopp för sin egen kreativa förmåga. Vi är övertygade om att skapandet underlättas genom samarbete och vi uppmuntrar därför barnen som deltar på kursen att ständigt sträva efter att samarbeta med varandra. På det sättet tränas inte bara barnens samarbetsförmåga, de får också chans att skapa många nya vänskapsband.