Bild på electrolux första dammsugare

Electrolux dammsugare från början av 1970-talet, modell 1205. L3544. Foto: Anna Gerdén.

Dammsugaren

Idén till dammsugaren föddes i en tid då hemmen var fyllda av dammiga mattor samtidigt som man började förstå sambandet mellan hygien och hälsa. Hur kunde man bli av med damm och smuts utan att behöva ta i det med händerna? Den första dammsugaren uppfanns i USA år 1868

När hushållen fick el och dammsugaren blev mindre och elektrisk blev den allt vanligare i hemmen. I början tyckte man att dammsugaren kunde användas till lite av varje. Det har funnits munstycken för att fjälla fisk, föna håret, rykta kor och tvätta bilen.

Electrolux som grundades 1919, blev snabbt en av världens ledande tillverkare av dammsugare. De dammsugare som idag serveras till kaffet bygger utseendemässigt på Electroluxdammsugaren Z30, även kallad Limpan, från 1938.

Historia

Enligt en undersökning företaget Electrolux gjorde för ett antal år sedan köper vi en ny dammsugare inom 24 timmar efter det att den gamla har gått sönder — så beroende är vi av den innovationen idag.

När de första dammsugarna konstruerades var det populärt att täcka golvytor med mattor som blev riktiga dammgömmor. Samtidigt fanns en växande medvetenhet om hygienens betydelse för hälsan, inte minst sedan den franske läkaren Louis Pasteur hade upptäckt bakterien på 1860-talet. Det var alltså högre krav på hygien och svårstädade hem som banade vägen för dammsugaren.

Vissa av de tidiga dammsugarna drevs med muskelkraft, andra blåste bort dammet snarare än sög upp det. Den brittiske uppfinnaren H C Booth lyckades konstruera en fungerande dammsugare 1901. Den drevs av en förbränningsmotor och var monterad på en vagn som drogs runt på Londons gator av en häst under början av 1900-talet. Vagnen parkerades utanför den lokal som skulle dammsugas och operatörerna fick dra in slangarna genom fönstret.

Svenska dammsugare

Under de följande åren förbättrades sugförmågan och dammsugaren försågs med en elmotor, vilket gjorde att den blev mindre och möjlig att ha inomhus. Men den var fortfarande dyr, vägde 20 kg och var stor som en tunna. Den svenske affärsmannen Axel Wenner-Gren såg en sådan dammsugare i ett skyltfönster i Wien 1908. Han anade att alla hushåll skulle vilja ha en sådan maskin när man fick tillgång till el. I alla fall om den bara var mindre och billigare.

Wenner-Gren inledde ett lukrativt samarbete med den svenska dammsugartillverkaren Lux och 1921 kunde man under det nya namnet Elektrolux presentera en dammsugare som användaren kunde bära eller dra efter sig på medar. Sedan dess har Electrolux tillverkat många berömda dammsugare. Z90 Luxomatic från 1967 var till exempel den första maskinen med kabelvinda, utbytbara påsar och dammindikator.

Dammsugaren förändrar hushållsarbetet

Dammsugarna var bland de första elektriska hushållsmaskinerna. I takt med en ökad levnadsstandard och att hushållen fick tillgång till el blev det möjligt för allt fler att köpa maskinerna. De såldes länge av dörrknackande försäljare. Hemförsäljningen gav företag som Electrolux nära kontakt med kunderna, och deras feedback användes för att fortsätta utveckla företagets produkter. Moderna hushållsmaskiner innebar så småningom att hushållsarbetet blev allt mindre betungande. Att driva ett hushåll ansågs inte längre vara en heltidssyssla och den kvinnliga arbetskraften behövdes på annat håll. Det skapade en helt annan kvinnlig ekonomisk självständighet än tidigare.

Vidareutveckling och miljötänkande

Dammsugarens fläktar och filter har blivit bättre, tygpåsen har ersatts av utbytbara papperspåsar och maskinerna har utrustats med sladdvindor. De har dessutom blivit tätare, lättare, tystare och mer energisnåla. Batteriutvecklingen har lett till sladdlösa dammsugare och med robotdammsugaren Trilobite från 2001, möjliggjordes helt nya städkoncept. Snart kanske maskinerna gör hela städjobbet åt oss. Framtidens robotdammsugare kan troligen styras via en smartphone eller iPad.

Även dammsugartillverkarna tanker på miljön. Electrolux Green Range är en serie dammsugare som till mellan 55 och 70 procent består av återvunnen plast och gör av med hälften så mycket energi som en genomsnittlig 2000W-dammsugare. Dessutom driver Electrolux projektet Vac from the Sea. Tillsammans med havsmiljöorganisationer har man samlat in en del av det plastskräp som flyter omkring som gigantiska öar i flera av världens hav. Av materialet har man tillverkat en serie dammsugare. De finns dock inte till försäljning.

Källor

Du Rietz, Peter (red.) 2002. Dammsugare – städning och Electrolux. Stockholm: Tekniska museet

Singer, Charles & Williams, Trevor I. (red) 1978. A History of Technology: Volume VII, The Twentieth Century. Oxford: Clarendon

• Den första dammsugaren uppfanns av engelsmannen H C Booth 1901. Den stod utanför huset och sög upp damm med slangar genom fönster och dörrar.
  • Det fanns tidiga dammsugare som drevs med muskelkraft, andra blåste bort dammet istället för att suga upp det.
  • Dammsugaren uppfanns samtidigt som man började få el i hemmen. Då var många kvinnor fortfarande hemmafruar och dammsugarna såldes ofta av dörrknackande försäljare.
  • De tidiga dammsugarförsäljarna lyssnade på hemmafruarnas idéer om hur hushållsarbetet kunde bli enklare. På så sätt uppfanns det fler elektroniska hushållsmaskiner.
  • Innan dammsugaren fick hjul hade de medar, som på en kälke eller en släde. Medarna gled lätt över de tjocka mattor som då ofta fanns i hemmen.
  • Idag finns robotdammsugare som åker runt och dammsuger utan att man behöver styra dem.