En vit mp3-spelare. Den är rektangulär

Apples mp3-spelare Ipod Classic lanserades 2001. Foto: Ellinor Algin.

Mp3

En musiksamling med vinylskivor kan ta upp ett helt vardagsrum. Samma samling komprimerad till mp3-format får idag plats i fickan. Det innebär att stora mängder musik numera enkelt och snabbt kan distribueras över internet, samt lagras och spelas upp på allt mindre musikspelare.

Det vanligaste formatet för denna typ av komprimering kallas för mp3. Formatet använder en algoritm för destruktiv komprimering av ljudet. Det betyder att en del av ljudet skalas bort utan att vi uppfattar någon skillnad. Mp3 som standard utvecklades mellan 1987 och 1991 av forskare vid AT&T-Bell Labs i USA och tyska Fraunhoferinstitutet.

Under en kort period i början av 2000-talet utmärkte sig ett svenskt företag på den då nya mp3-marknaden. Jens of Sweden sålde 2003 50 000 mp3-spelare och knep därmed en tredjedel av den svenska marknaden. Det började med MP-100 med 128 megabyte och inbyggd FM-radio med sändarfunktion. Eftersom FM-sändare var förbjudna i Sverige stängdes funktionen av, men med rätt mjukvara kunde funktionen låsas upp igen. Sagan om Jens of Sweden blev inte långvarig. Vid mitten av 2000-talet började de stora elektronikjättarna vakna och konkurrensen ökade. Samtidigt fick företaget problem med sina hårdvaruleverantörer och med Tullverket. I september 2005 gick Jens of Sweden i konkurs.

Den ihopträngda digitala musiken

När man komprimerar utrymmeskrävande ljudfiler tar de mindre plats på dataminnen. Det innebär även att stora mängder musik enkelt och snabbt går att distribueras över internet, samt lagras och spelas upp på allt mindre musikspelare. Det vanligaste formatet för denna typ av komprimering kallas för mp3. Detta format använder en algoritm för destruktiv komprimering av ljudet. Det betyder att en del av ljudet skalas bort utan att vi direkt märker av försämringen.

Ett komprimerat namn

Förkortningen mp3 står för MPEG-1, Audio Layer-3, en standard som utvecklades åren 1987-1991 av forskare vid AT&T-Bell Labs i USA och tyska Fraunhoferinstitutet. Syftet var att utveckla ett komprimerat format för ljud till digitalradio.

Musik i allas öron — eller?

Mp3-tekniken slog igenom under andra halvan av 1990-talet. Den första mp3-spelaren var dataprogrammet Winplay3 som kom ut på marknaden 1995, men det var först hösten 1998 som man kunde börja ana de förändringar av musikkonsumtionen som vi kan se idag. Den amerikanska skivbolagsindustrins branschorganisation RIAA stämde företaget Diamond Multimedia för att de ansåg att företaget med sin portabla mp3-spelare Rio PMP300 bröt mot den amerikanska lagstiftningen gällande kopiering av musik. Skivbolagsindustrin förlorade målet, vilket tillsammans med mp3-spelarens försäljningsframgångar skapade ett stort intresse för mp3-tekniken.

Även elefanterna börjar dansa

Större företag som Compaq och Creative började investera i tekniken och lanserade egna portabla mp3-spelare med allt bättre lagringsutrymme. Den första större fildelningstjänsten, Napster, grundades 1999 och erbjöd användarna att dela mp3-filer med varandra över internet. Utvecklingen gick snabbt. Allt fler internetanvändare hade allt snabbare uppkoppling och allt bättre datalagringsmöjligheter. Musik blev en bulkvara samtidigt som okända artister hittade distributionsformer och fick ut sin musik över hela världen.

Etablerade artister skummade av ilska medan de såg sina livsverk spridas fritt över internet. Men argast var skivbolagsindustrin som såg hur kontrollen över distributionen av musik gled dem ur händerna. Under år 2000 stämdes Napster av både skivbolagsindustrin och ett antal artister. Napster förlorade och fick stänga ner sin verksamhet. Därefter har fler fildelningstjänster och tekniker lanserats, bland dem de svenska Kazaa och Pirate Bay. Skivbolagsindustrin har stämt både fildelningstjänster och privata användare.

Utan mp3 ingen Iphone

Företag som Apple, som släppte sin första iPod 2001, väljer att ansluta sig till branschen. Mobiltelefoner började 2001 utrustas med mp3-spelare och sedan mitten av 00-talet stödjer de flesta mobiltelefoner mp3-formatet. Framgången med mp3-mobiler var ett starkt vägande skäl till att Apple satsade på att utveckla sin första telefon — iPhone.

Färre skivor — mer musik

Den brittiska organisationen Entertainment Retailers Association, ERA konstaterade i en undersökning av antalet sålda musikspelare i Storbritannien 2008 att mp3 var det snabbast växande musikformatet någonsin. Mp3-spelare har alltså blivit vida spridd i samhället samtidigt som CD-försäljningen sjunkit med drygt 45 procent under perioden 2000-2010 i Sverige.

Nedgång

Som en konsekvens av den olagliga mp3-spridningen av musik grundades Spotify. Genom Spotify skulle musiklyssnare kunna lyssna på strömmad musik utan att helt ruinera sig, samtidigt som musikbranschens parter skulle kunna få ekonomisk ersättning för musiken. Spotify använder inte mp3-formatet utan ett ljudformat som heter Ogg Vorbis. Under 2017 gick Fraunhoferinstitutets patent i mp3-formatet ut och de kunde inte längre ta ut licensavgifter för mp3-spelare. Samtidigt bedömdes formatet vara föråldrat eftersom det fanns nyare och betydligt bättre ljudformat, som AAC (Advanced Audio Coding). Mp3 ansågs allt mer dött som format.

Läs mer om ljudets utveckling här

Boken 100 innovationer; 51 – 100 Metallbearbetning – ångmaskinen, förteckning över artikelförfattare och källor på sid 191–204.

• Mp3 var det snabbast spridda musikformatet någonsin.
  • Mp3 är ett format för att lagra ljudfiler och gör filerna så små som möjligt.
  • Arbetet med att ta fram mp3-formatet lades nästan ner 1991 eftersom forskarna inte fick det att fungera på ett bra sätt.
  • En vecka efter starten i juni 1999 hade fildelartjänsten Napster 15 000 användare.