En person i utklädnad gör ett trick på skateboarden

Skateboarden är en källa till mycket nöje för alla som är unga i själen. Foto: Ellinor Algin.

Skateboarden

En bräda, två truckar och fyra hjul — svårare än så var det inte. Skateboarden skapades under 1950-talet i Kalifornien i USA. Från början var rullbrädan en sysselsättning för surfare som av olika anledningar inte kunde ge sig ut på havet.

Att åka skateboard kallades att trottoarsurfa och syftet var att utveckla åkarens surfarförmåga på vattnet. Men det dröjde inte länge förrän åkare började träna manövrar som inte gick att tillämpa bland vågorna. Skateboarden fick ett eget liv och en egen kultur.

Till Sverige kom skateboarden under 1970-talet medan den förbjöds i Norge mellan 1978 och 1989. Åkarna har med åren blivit fler och en stor industri har vuxit fram med skor, kläder, musik, tidningar och filmer. Skateboardåkandet är idag både en sport och en livsstil.

På Liljevalchs vårsalong 2012 ställer Erik Rovanperä ut sina motivmålade skateboardbrädor. En av dem föreställer Lemmy i hårdrocksgruppen Motörhead. Rovanperä är inspirerad av musik och estetik från skivomslag, 1970- och 80-talsband, kyrkor och ikoner, samt dagens urbana gatukonst. Många skateboardmodeller har en mycket speciell grafik, även om de inte är handmålade. Parallellt med skateboardkulturens framväxt har intresset för skateboardkonst och brädsamlande lett till att vissa klassiska brädor, samlarobjekt med speciell grafik, idag kan vara värda 70 000 kronor.

I tidningen Life Magazine från den 5 juni 1964 fanns en artikel om en ny trend bland surfare i Kalifornien. Den handlade om den då allt populärare sysselsättningen bland surfare, att förse brädor med hjul för att åka på. Uppfinningen var tänkt att fungera som ett substitut till surfbrädan när vågorna uteblev eller vattnet var för kallt.

Tidlös design

Skateboarden har inte förändrats särskilt mycket sedan den först konstruerades. Den består fortfarande av en bräda, två truckar, det vill säga hjulaxlar, och fyra hjul – även om det både då och nu går att finna andra varianter. Materialet och brädkroppens utformning har förändrats något med tiden. Den främsta förbättringen är hjulen av uretan som Frank Nasworthy introducerade under 1970-talet. De nya hjulen gav en mjukare åkning än de av keramik och stål som var vanliga innan.

Från hav till trottoar

Åkandet på brädorna skulle till en början utveckla åkarens surfarförmåga på vatten. Men det nya träningsredskapet kom under 1960-talet att börja leva ett eget liv. Åkare började träna manövrar som inte gick att tillämpa i vattnet och experimenterade med underlag och åkstilar. Istället för att vara en bisyssla för surfare började brädåkandet att betraktas som en egen sport.

En trend blir en livsstil

I takt med att antalet skateboardåkare växte började även de första brädtillverkarna att etablera sig. Brädorna som först huvudsakligen varit tillverkade i hemmamiljöer började nu standardiseras och tillverkas i större skala. Året 1965 var en tidig höjdpunkt för skateboardens popularitet i USA, då ett internationellt mästerskap sändes i rikstäckande tv. Samtidigt tog den omfattande livsstilkulturen omkring skateboardåkandet fart. Skateboardtidningar började ges ut och den första skateboardfilmen Skaterdater hade premiär.

Vilket trick!

Den enskilt mest betydande personen för modern skateboardåkning menar många är Alan Gelfand (född 1963) som 1976 påstås ha uppfunnit tricket no hands aerial. Numera kallas den Ollie. Tricket går ut på att få skateboarden att hoppa upp i luften genom att poppa, trampa ner bakdelen av brädan mot underlaget. Ollien skapade förutsättningar för mängder av andra skateboardtrick.

Som tävlingssport har skateboarden haft en rad olika grenar. Downhill och freestyle är exempel på tidiga tillämpningar. Idag är streetskating den vanligaste formen. Det är en kreativ gren där man bland annat utför balanstrick och tar sig nedför trappor och ledstänger.

Brädan bli glass

På 1980-talet började en rad nya skateboardföretag, tidningar och filmer att dyka upp på marknaden, ofta producerade av åkarna själva. Skateboardkulturen spreds internationellt i större skala. Sverige upplevde en våg av skateboardintresse under 1970-talet. Den växte sig än starkare under 1980-talet. I Norge var skateboardåkning däremot förbjuden mellan 1978 och 1989. Den kolasmakande glassen Skate såldes av GB mellan 1979 och 1981.

På 1990-talet skedde en lavinartad ökning av intresset för skateboard, en popularitet som hållit i sig. En amerikansk undersökning från 2002 pekar på att det då fanns 18,5 miljoner aktiva skateboardåkare i hela världen. Åkarna är främst yngre män även om medelåldern stiger då många av de som var unga när skateboarden etablerades har fortsatt att åka. Andelen kvinnor som åker skateboard ökar också men könsfördelningen inom andra brädsporter som vågsurfing och snowboard är betydligt jämnare.

Boken 100 innovationer; 51 – 100 Metallbearbetning – ångmaskinen, förteckning över artikelförfattare och källor på sid 191–204.

• Skateboarden uppfanns av surfare i Kalifornien i USA på 1950-talet för att de skulle ha något att träna på när det inte fanns några vågor eller vattnet var för kallt.
  • Till Sverige kom skateboarden under 1970-talet medan den förbjöds i Norge mellan 1978 och 1989.
  • Det mest kända skateboardtricket kallas för ”Ollie” och innebär att få skateboarden att hoppa upp från marken. Tricket uppfanns 1976 av Alan Gelfrand som kallades just Ollie.
  • Det finns många samlare inom skateboard-kulturen. Vissa klassiska brädor med speciell grafik kan idag vara värda 70 000 kronor.
  • Idag är streetskating den vanligaste tävlingsformen. Det är en gren där man bland annat utför balanstrick och tar sig nedför trappor och ledstänger.
  • Den kolasmakande glassen Skate såldes av GB mellan 1979 och 1981.