en barnvagn från 1800-talet

Barnvagnen

De första barnvagnarna åkte man inte till förskolan med. De var utomhussängar för sjuka barn som inte orkade vara ute och leka. För att roa sina friska barn bad en engelsk hertig år 1733 en trädgårdsarkitekt att göra en vagn som kunde dras av en ponny. Barnvagnar som liknar dagens har gjorts i England sedan 1850-talet. I Sverige tillverkar Emmaljunga barnvagnar sedan 1925.

Tidiga barnvagnar var flätade korgar med hjul. På 1950-talet kom högre vagnar med kromade rör. Den hopfällbara paraplyvagnen uppfanns av flygingenjören Owen Maclaren 1965.

På senare år har barnvagnsmarknaden exploderat. Bara i Sverige säljs mer än 100 modeller. Det finns joggingvagnar, cityvagnar, duo-vagnar, kombivagnar och återvinningsbara vagnar, i nya färger och med nya funktioner varje år.

Exklusiv modevara

Den holländska barnvagnstillverkaren Bugaboo har på senare år samarbetat med bland annat det italienska modehuset Missoni och designern Paul Frank för att ta fram moderiktiga barnvagnar i exklusiva begränsade upplagor. De speciellt framtagna mönstren och färgkombinationerna ska stimulera barnen — samtidigt som de fungerar som modeaccessoarer för trendkänsliga föräldrar som kan bära matchande kläder — eller varför inte tapeter? Från dragvagnar med stora cykelhjul till jogging-, shopping- och terrängvagnar med nummerplåtar. Sedan den först dök upp i mitten av 1800-talet har barnvagnen rullat många mil.

Den första promenaden

Barnvagnens historia inleds i England och Tyskland. De första modellerna sköt man inte framåt utan drog istället bakom sig. Barnvagnarna bestod av en låda av flätad korg och ett chassi med en dragstång. Den bars upp av två ekrade hjulpar där hjulen var för stora för att vagnen skulle kunna ta upp ojämnheterna i marken.

Omkring 1870 började man skjuta vagnen framför sig. Tillverkningen skedde först hos vagnmakare men blev snart en egen industri. Barnläkare förespråkade tidigt barnvagnen eftersom de små kunde sträcka ut sig bättre än om de bars på armen, men promenader med barnen i vagnen var inte att rekommendera. Läkarna trodde att skakningarna kunde vara skadliga.

Massproduktion

Under 1920- och 30-talet började barnvagnen massproduceras till överkomliga priser. Vagnen fick en ny form. De höga hjulen blev mindre. Djupt liggande vagnar av korg, trä eller stålplåt tillverkades. De hopfällbara så kallade klappvagnarna var lättare att ta med in i lägenheten och på allmänna färdmedel. Barnet kunde antingen ligga eller sitta, när fot- och ryggstöd vinklades. 1920-talets vagn var påfallande modern, vad vi idag skulle kalla kombivagn.

Strömlinjeformat funktionell

Från 1930-talet präglade funktionalism och strömlinjeformer även barnvagnens form men vagnen var än en gång en korg på ett underrede. Förnyelsen kom från kontinenten, det var främst det tyska utbudet av vagnar som styrde. Korgen var av plywood, en innovation från 1921. Underredet var i metall och försedd med en fjädring, vilket i viss mån kompenserade hjulens mindre omkrets. Vagnen hade dessutom utrustats med broms. Som ett komplement till liggvagnen kunde föräldrarna välja en så kallad sportvagn, när barnen lärt sig sitta. Det var i möbelhandeln man hittade det senaste inom barnvagnstrenderna.

Barnvagnen blir en livsstil

På 1950-talet började barnvagnen bli vanlig i Sverige och stora delar av Europa. Levnadsstandarden blev bättre och man fick nya vanor. Trenderna för barnuppfostran förändras. Barnläkare förespråkade utevistelser för barnen och i barnvagnsannonser går mammor på promenad med galonklädda vagnar på kromglänsande underrede med stänkskärmar över de massiva gummihjulen. Inspirationen kom från Italien. Barnet kunde ligga kvar i korgen som rymdes på baksätet i bilen, vagn-underredet gick att fälla ihop och lägga i bagageutrymmet. Vagnen var också lätt att ta med in i bostaden. Barnvagnstillverkarna började vända sig till en manlig målgrupp och barnprodukter skapade en ny bransch av återförsäljare. Allt de nyblivna föräldrarna behövde fanns i samma butik. Flera av dagens kedjor har sina rötter i 1950-talet.

Svenska tillverkare

Korgtillverkaren A W Nilssons fabriker i Malmö började tillverka barnvagnar redan 1885. I början av 1970-talet köpte Brio upp A W Nilssons industri. Brio började importera tyska vagnar i början av 1920-talet och hade egen tillverkning från 1935. Företaget flyttade tillverkningen till Kina och Östeuropa i början av 2000-talet. I Emmaljunga startade Henry L Persson barnvagnstillverkning 1925. Idag, 2011, är Emmaljunga det enda företag som tillverkar barnvagnar i Sverige.

Kontakta sidansvarig

  • De första barnvagnarna tillverkades i Tyskland och England. Från början sköt man dem inte framför sig – istället drog man dem efter sig. 
  • Idag åker de flesta svenska barn i vagn. Att välja barnvagn är nästan lika viktigt som att välja bil och det finns massor av modeller och färger att välja bland. 
  • De allra minsta bebisarna har liggvagnar. När barnen blir ungefär sex månader kan de köras i sittvagn. 
  • När barnvagnarna började säljas i slutet av 1800-talet tyckte läkarna att det var bra för barnen att få frisk luft. Men de rekommenderade inte promenader eftersom de trodde att skakningarna var skadliga för barnen. 
  • Den hopfällbara paraplyvagnen uppfanns av den engelske flygingenjören Owen Maclaren 1965. Maclaren hade tidigare varit med och byggt det brittiska stridsflygplanet Spitfire som användes under andra världskriget. 

Senast uppdaterad 1 oktober 2019.