Kopplingar till läroplan för Lekfull matte i Sinneslabbet
Förskoleklass – riktlinjer och mål
Riktlinjerna
Bidrag till att barnet utvecklar en förståelse för sig själv och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att leka och lära ska vara grunden för utbildningen. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet.
Mål
- Nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
- Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta.
- Förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
- Förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
- Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
- Förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
Lågstadiet – syfte och centralt innehåll
Syfte
Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet. Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar samt för att presentera och tolka data.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt för att kunna beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.
ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.
Centralt innehåll
Geometri
- Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt konstruktion av geometriska objekt.
- Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.
- Förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
- Förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder.
- Förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Problemlösning
- Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Skolprogram

STORT 3D

Framtidens människa i Hyper Human

Zero City – uppdrag i en hållbar stad

OpenSpace: Ett interaktivt rymdäventyr

Skolbesök på egen hand

Kraft och rörelse – fysik i vardagen

OpenSpace: Ett interaktivt rymdäventyr

Chemistry of Life

Knäck mattekoden

Medieprogram i Studion

Programmering med Spike och Scratch

Mattelabbet

Hållfasthet och konstruktion

MegaMind Funkis

Hållbar vision: Stad

Skapande skola i The Cell

Förskolebesök på egen hand

Existensens värld i The Cell

WOOD/S i Wisdome Stockholm
Senast uppdaterad 17 oktober 2022.