No description found for the image megamind-funkis

MegaMind Funkis

MegaMind Funkis är ett tillfälle för skolgrupper med olika funktionsvariationer att besöka museet i lugn och ro. En onsdag i månaden håller vi MegaMind extra öppet så att eleverna kan utforska och upptäcka hur bra idéer blir till i en extra trygg miljö.

MegaMind Funkis är öppet klockan 9–11 den sista onsdagen i månaden.  För att garantera en trygg miljö har vi ett begränsat antal platser för dem som har bokat, då hela utställningen abonneras.

Kostnad och bokning

Du kan boka Funkis som en workshop eller boka besök på egen hand i MegaMind. Det kostar 60 kr per elev för besök på egen hand. Bokar ni workshop kostar det 500 kr per workshop och 60 kr per elev. Pedagoger och medföljande går in kostnadsfritt.

Vill du boka ett Funkis-tillfälle eller har frågor så kan du vända dig till: skolbokning@tekniskamuseet.se eller telefon 08-450 57 00. Nedan kan du läsa mer om de labb och uppdrag som du kan välja.

Våren 2024

• 31 jan
  • 24 april
  • 29 maj

Händer placerar ut blåa lappar i en cirkel

Välj mellan två skräddarsydda workshop, Lekfull Matte och Hållfasthet och Konstruktion.

Lekfull Matte

Här får eleverna uppleva lustfyllt lärande kring matematik i Sinneslabbet. Vi undersöker mönster, symmetri och geometri – med kropp och sinne – under en lekfull lektion.

Vi arbetar med taktila material, färgat plexiglas och speglar, snören, kuber och andra geometriska former. Vid ljusbord kan eleverna utforska geometriska figurer och upptäcka att olika former bildar helt olika mönster, beroende av vad man väljer att utgå från. Eleverna får chans att prova olika idéer, jämföra och samarbeta. I samtalet med gruppen lär vi oss olika matematiska begrepp som beskriver det eleverna handgripligen utforskat i Sinneslabbet. Eleverna ges möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Ungefärlig nivå för workshop: Förskola till årskurs 2

Hållfasthet och Konstruktion

I Hållfasthet och konstruktion får eleverna utveckla sin förståelse för vad som skapar hållfasthet i en konstruktion och sin förmåga att skapa konstruktioner med enkla metoder. Genom att undersöka byggmaterial som använts historiskt och jämför med moderna material, lär sig eleverna om hur utvecklingen av material har lett fram till nya konstruktioner för hållfasthet. Eleverna lär sig även prova olika geometriska formers hållfasthet och undersöka vilka som fungerar bra och mindre bra.

Under workshopens arbetar vi med materialet 4Dframe och tillsammans analyserar vi de olika konstruktionernas för- och nackdelar. Det ni lär er här kan ni sedan använda när ni kommer tillbaka till skolan och prova hållfasthetprinciperna på olika material.

Ungefärlig nivå för workshop: Förskoleklass till högstadiet. Vi anpassar workshopen efter eleverna.

Våra paket

Hållfasthet och konstruktion eller Lekfull Matte

Pris: 500 kr + 60 kr/elev i inträde.
Max: 12 elever.
Mejla för att boka: skolbokning@tekniskamuseet.se

Senast uppdaterad 21 februari 2024.