pojke som klappar med händerna och står bakom kameran i Tekniska museets studio.

Medieprogram i Studion

Internet och medier är fyllt av information, men vad är sant och falskt? Idag är det inte ovanligt att fakta ifrågasätts och alternativ fakta, falska nyheter och deepfake får större spridning och ibland större trovärdighet. I vårt utbildningspaket för elever åk 6 – gymnasiet ger vi kunskap och verktyg för att utveckla sin källkritiska förmåga. Att förstå vilket ansvar varje individ bär och vad man själv kan göra för att inte sprida fejkat innehåll.

Smakprov på vårt medieprogram Studion

Skolprogrammen i Tekniska museets kompletta livestudio ger eleverna en unik workshop där de skapar nyhetssändningar. Tillsammans med våra explainer och professionell utrustning samt riktiga nyhetskällor görs allt precis som i verkliga yrkeslivet.

Under ert besök kommer ni att få en fördjupad kunskap om hur man producerar TV-sändningar, vilka villkor som gäller och hur man väljer ut vad som ska vara med i nyhetssändningarna. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förmåga att tolka det de möter i media och i sina sociala flöden på ett källkritiskt sätt. Hur kan jag veta att ett budskap är sant och att källan är trovärdig? Vad betyder egentligen ”filterbubbla”?

Tekniska museet är ansvarig utgivare för program som skapas i Studion och produktionerna som eleverna skapar sänds lokalradio och -TV.

Upplägg beroende på antal elever

När vi öppnar upp för Medieprogram i studion under VT 2022 kan studion bokas för grupper upp till 16 elever. För max 16 elever producerar vi en nyhetssändning i TV tillsammans med en explainer. Vill du besöka studion med helklass (32 elever) så kan du boka en workshop på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Nyhetssändning i TV

Var med och producera en riktig nyhetssändning! Eleverna får olika ansvarsområden där allt är autentiskt utformat, praktisera yrkesroller, sändningstider etc. Vi lär oss källkritik, pressetik, upphovsrätt och omvärldsbevakning för nyheter med mera. Nyhetsprogrammet sänds sedan på Öppna kanalen, samma dag som inspelningen i Studion klockan 17.40–18.

TV med reportage

Är en utökad version av ”Nyhetssändning” där en grupp elever dessutom genomför ett reportage/intervju eller debatt från samhällsaktuella ämnen. Reportageinspelningen redigeras i Premiere Pro tillsammans med en av våra explainer och klipps sedan in i nyhetssändningen.

Radiosändning

Programmet är en kombination av fakta och åsikter där vi vill uppmuntra till omvärldsbevakning och diskussion/debatt. Vi väljer nyhet eller ämne där vi berör fakta och källor samt ger utrymme för egna tankar och reflektion. Även här görs en rollfördelning med ljudtekniker, programledare och reporter där alla är med i sändning.

Både tv och radio spelas in Live on tape, utan någon efterredigering, men först hinner gruppen med en provsändning. Radioprogrammet sänds sedan på Öppna kanalen onsdagar och torsdagar kl 16–17 på 88,0 MHz.

Vad lär vi oss här och hur lär vi oss detta?

  • Vi lär oss hur en nyhetsredaktion är organiserad genom att eleverna får egna speciella nyhetsområden att bevaka (inrikes- utrikesnyheter, kultur och nöjen, sport och väder).
  • Eleverna arbetar som en riktig nyhetsredaktion i de olika roller som finns där för att ta fram och producera TV. Tack vare det lär vi oss om det journalistiska arbetet och de olika roller som finns på olika nyhetsredaktioner.
  • Genom att eleverna får tillgång till olika källor och kunskap om hur man hanterar källkritik i samband med att man ska publicera nyheter och bildmaterial lär vi oss om att producera nyheter för olika media, söka, granska och sammanställa nyheter från olika källor.
  • Eleverna delas in i olika yrkesgrupper som har sina speciella uppgifter i produktionen av TV-sändningen. Vi lär oss om arbetet både framför och bakom kameran och alla de funktioner som finns runt omkring.

Vid val av TV med reportage

  • Genom att eleverna får möjlighet att gå ut och göra ett reportage kring något tema som redaktionen beslutar, lär vi oss om hur man skapar ett reportage som kan passa i en nyhetssändning. Den läggs sedan läggs in i den TV-sändning som produceras under dagen.

Vid val av radiosändning

  • Genom att eleverna delas in i olika yrkesgrupper som har sina roller i produktionen av ett debattprogram för radio så lär vi oss om produktion, både arbetet framför mikrofonen, ljudteknik och i förberedelserna för sändning.

Arbeta i klassrummet

Vill ni förbereda besöket så kan ni använda ett förstudiematerial om bland annat källkritik som vi tagit fram tillsammans med Mediekompass.

Lärarhandledning från Mediekompass  (2,87 MB)

Samarbetspartners

Tack till våra samarbetspartners Sveriges television, Sveriges radio, TT och SMHI.

Våra paket

Helklass

Årskurs: 7-9 och gymnasiet.
Pris: 3 500 kr (ingen inträdesavgift tillkommer).
Max: 32 elever
Tid: 180 min

Boka skolprogram

Senast uppdaterad 16 oktober 2023.