Programmering med Spike och Scratch
Hur kan robotar komma att påverka människan, miljön och samhället?
Här får ni lära er att programmera en Spike-robot, den senaste plattformen från Lego Education. Spike använder sig av Scratch, som är mycket populärt på skolor för att lära ut grunder i programmering.
Workshopen ger en inblick i robotteknik, och hur programmerade rutiner byggs upp för att bli robusta och pålitliga.
Lektionen ger en försmak till den som är intresserad av att delta i First Lego League, där samma robotar och mjukvara används för de tävlande.
Vad vi lär oss
- Eleverna får se, höra och prova på hur robotar fungerar och vad de kan användas till
- Grunderna i Scratch, ett enkelt och visuellt programmeringsspråk som ger en god start i att lära sig programmeringskoncept
- Eleverna får lära sig att programmera motorer och sensorer, för att ge en förståelse i hur robotar hanterar input och hur den verkställer manövrar
- Vi diskuterar var i samhället robotar används, och vilka tillämpningsområden som robotar kan tänkas ha i framtiden
- Vi diskuterar även hur robotar kan komma att påverka människan, miljön och samhället.
Boka för helklass eller halvklass
Workshopen går att boka för 16 elever eller 32 elever (helklass). Bokar du helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medans andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna.
Våra paket
Boka halvklass
Årskurs: 4-6 och 7-9
Pris: 1 500 kr (ingen inträdesavgift tillkommer).
Tid: 60 min
Max: 16 elever
Boka helklass
Årskurs: 4-6 och 7-9
Pris: 3 000 kr (ingen inträdesavgift tillkommer).
Max: 32 elever
Tid: 120 min
Senast uppdaterad 16 oktober 2023.