Skolprogram

Rensa filter

Ska vi verkligen flytta till Mars?

Tankarna om att flytta och bo på planeten Mars har funnits länge, men än så länge har tanken varit en vild fantasi. Idag börjar fantasin kännas mer på riktigt. Både forskare, ingenjörer och designers arbetar med att göra en sådan framtida resa mer sannolik. Men är det ens möjligt? Hur skulle ett liv på Mars kunna se ut?   I skolprogrammet ”Ska vi verkligen flytta till Mars?” gör vi en guidad vandring genom utställningen Moving to Mars och lär oss mer om det arbete som görs för att en resa till Mars ska bli möjlig. Vad kan genombrotten för att överleva på Mars lära oss om vår överlevnad här på jorden? Kombinerat med uppgifter och interaktivitet utforskar vi hur det skulle vara att resa, leva och bo på planeten Mars och hur rymdteknik hänger ihop med hållbarhet här på Jorden.   Visningen anpassas i innehåll och nivå efter åldersgrupp.  Läs mer om utställningen Moving to Mars här Workshop: Koloni på Mars Vi erbjuder även en workshop där får eleverna skapa en hållbar koloni på den röda planeten Mars. Läs mer om "Koloni på Mars - Workshop" Koppling till kursplanerna Moving to Mars berör innehåll i kursplanerna för fysik, biologi, teknik, och naturvetenskap. Läs mer om hur genom att klicka på "Visa mer" här nedanför.

Framtidens människa – teknik och etik

Vad händer när maskiner och bioteknik integreras mer och mer i våra liv? När teknik kopplas in i våra kroppar? När allt kraftfullare AI tar över fler arbetsuppgifter och hanterar mer information om oss? När vi kan designa våra barns gener? Den pedagogiska visningen i Hyper Human ger överblick och möjlighet till fördjupning av utställningens teman. Vi gör en guidad vandring genom utställningen kombinerat med uppgifter och interaktivitet. Vi behandlar etiska och filosofiska frågor ur både individens och samhällets perspektiv med utgångspunkt i historien, aktuell utveckling och framtida möjligheter. Eleverna utmanas att fundera självständigt och ta ställning i olika etiska och praktiska dilemman som kan uppstå med ny teknik.  Nyckelord är sammanhang, nyansering, empati och fantasi. Hyper Human berör innehåll i kursplanerna för biologi, teknik, och samhällsvetenskap. Visningen anpassas efter åldersgrupp i innehåll och nivå. Tävling: Vinn ett klassbesök i Hyper Human Tävla om ett besök i Hyper Human med klassen i samarbete med Avega! Varför ska just din klass få en gratis visning och möjligheten att utforska förstärkta kroppsdelar, artificiell intelligens, genredigering och drömmen om evigt liv? Skriv en motivering på två rader i ett mejl och skicka till skolbokning@tekniskamuseet.se så är du med och tävlar! Tävlingsregler och villkor Den tävlande ska med två meningar motivera varför klassen ska få besöka Tekniska museet och gå på gratis visning i Hyper Human för att vara med och tävla. Motiveringen skickas till: skolbokning@tekniskamuseet.se. En jury på Tekniska museet kommer att välja 12 vinnare bland de som lämnat en motivering. Tävlingen pågår från och med 17 september till och med den 16 oktober 2020. Tekniska museet samlar in e-postadress för att kunna kontakta deltagarna och vinnarna i tävlingen. Via e-post kommer vi att boka in skolvisningar med vinnarna. Genom att skicka in ett tävlingsbidrag ger den tävlande tillstånd till en sådan kontakt. Vinnarnas motivering kan komma att publiceras i Tekniska museets digitala kanaler. Genom att skicka in ett tävlingsbidrag ger den tävlande tillstånd till en sådan publicering. Utställningen Hyper Human I utställningen utforskar vi frågor som geneditering, gränsen mellan människa och maskin och drömmen om evigt liv. Vem har makten när vi låter artificiell intelligens ta beslut i avgörande livsval? Läs mer om Hyper Human

Koloni på Mars – workshop

Tankarna om att flytta och bo på planeten Mars har funnits länge, men än så länge har den tanken varit en vild fantasi. Idag börjar fantasin kännas mer på riktigt. Både forskare, ingenjörer och designers arbetar med att göra en sådan framtida resa möjlig.   Alla dagliga rutiner, så som att äta, gå på toa, sova, och klä på sig behöver omprövas och göras på nya sätt. En stor del av våra förberedelser för ett liv på Mars handlar även om att in i minsta detalj ta tillvara på knappa resurser. Att minimera slöseri med energi, vatten, mat och avfall samt hur vi ska överleva i planetens ogästvänliga klimat.   I en koloni på Mars måste vi tänka hållbart. Från början.   I workshopen får eleverna skapa en hållbar koloni på den röda planeten Mars. Eleverna delas in i grupper och får varsitt uppdrag att lösa. Lösningen på uppdraget kommer vara en pusselbit till ett samhälle på Mars. Målet är att pusselbitarna tillsammans uppfyller ett hållbart samhälle med alla dess nödvändiga funktioner. Lyckas vi?  Visningen anpassas i innehåll och nivå efter åldersgrupp.  För att få ut så mycket som möjligt av besöket behöver ni göra en förberedelseuppgift. Här kommer ni kunna ladda ner materialet i PDF-format inom kort. Läs mer om utställningen Moving to Mars här Ska vi verkligen flytta till Mars? Vårt andra skolprogram kopplat till Moving to Mars handlar om huruvida vi verkligen ska sikta på att flytta till Mars - eller om vi istället ska rädda den planeten vi redan bor på. Läs mer om "Ska vi verkligen flytta till Mars?" Paket för helklass  Workshop Koloni på Mars går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar utställningen Moving to Mars på egen hand, därefter byter grupperna.  Skolprogram på distans   Har du inte möjlighet att åka till museet? Det här skolprogrammet erbjuds även på distans. Kontakta skolbokningen på skolbokning@tekniskamuseet.se för mer info.   Koppling till kursplanerna Moving to Mars berör innehåll i kursplanerna för fysik, biologi, teknik, och naturvetenskap. Läs mer om hur genom att klicka på ”Visa mer” här nedanför.

Hållbar vision – klimat och energi

Temperaturen i atmosfären och i oceanerna stiger. Klimatförändringarna är ett hot för samhället, naturen och miljön. Bli en del av lösningen genom att anmäla din klass till skolprogrammet Hållbar vision, gratis för skolklasser i årskurs 4-9 i vissa kommuner i Stockholmsregionen.* Övriga kommuner kan boka programmet till ordinarie kostnad (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Skolprogrammet kan genomföras digitalt från den 3 november. Så här går det till Innan besöket på museet, i samband med anmälan, får eleverna i uppdrag att göra utmaningen Energismart. Den går ut på att undersöka sina egna vanor. Läraren samlar in svaren och rapporterar till museet. Ladda ner övningen ”Energismart” här (196,85 KB). När ni kommer till museet följer vi upp resultaten och fortsätter energidialogen, genom ett kort program och en lekfull workshop där ni samarbetar i en grupp som bygger modeller som visualiserar idéer om framtidslösningar. Tillsammans ska vi arbeta för att nå de hållbarhetsmål som FN har deklarerat. Ni lämnar avtryck i utställningen MegaMind genom att bidra med er idé i museets så kallade Idegenerator. Där samlar vi in tusentals uppslag om olika sätt att påverka framtiden. Det samlade resultatet visas upp för forskare och politiker. Anmälan 2020 Skolprogrammet är bokningsbart från och med augusti. Tillhör din skola en kommun som subventioneras* ska du kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk. Tillhör din skola en annan kommun går det att boka skolprogrammet till ordinarie pris på nedan bokningslänk (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Boka Hållbar vision digitalt Från den 3 november erbjuder vi även Hållbar vision som ett digitalt skolprogram. Du bokar på samma sätt som tidigare men skriver DIGITALT i meddelanderutan när du bokar, senast 10 dagar innan önskat datum. Vi kontaktar sedan dig för avstämning samt skickar 4D frame-material som ni får låna, alternativt köpa om ni så önskar. Detta material kan användas för en massa andra roliga teknikworkshops som ni både kan göra på egen hand eller om ni vill boka ett skolprogram hos oss. Vi skickar med ett svarskuvert som ni kan returnera materialet i. Skolan debiteras om vi ej får tillbaka materialet. Det ingår även ett besök (utan guide) på museet, under ordinarie öppethållande, kostnadsfritt för den klass/ grupp som deltagit i Hållbar vision online. Besöket ska ske inom 6 månader från det att programmet genomfördes och bokas genom museets skolbokning, senast en vecka innan. Kommuner som går kostnadsfritt *Hållbar vision subventioneras av Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett kommunalt samarbete om kostnadsfri och opartisk rådgivning i 26 kommuner i Stockholmsregionen samt Håbo kommun. Erbjudandet avser skolklasser i årskurs 4-9 och gäller för de kommuner som deltar i samarbetet: Danderyd, Haninge, Huddinge, Salem, Tyresö, Stockholm, Sollentuna, Upplands-Väsby, Norrtälje, Österåker, Nacka, Waxholm, Täby, Botkyrka, Sigtuna och Håbo. Kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk.

Robotteknik för skolan

Här får ni lära er om robotteknik - hur robotar fungerar och hur det går till att styra dem till det som vi vill att de ska göra. Eleverna får en äventyrsupplevelse där de är medskapande. De får direkt respons på att deras nya programmeringskunskaper kommer till nytta för att lösa ett uppdrag. När du och dina elever besöker vår workshop Robotteknik, kommer ni att upptäcka att alla kan lära sig att programmera robotar och vilka byggstenar ni behöver. Eleverna får tillfälle att utveckla sina programmeringskunskaper och sin förmåga att resonera kring teknikutvecklingen och dess konsekvenser. Paket för helklass Workshop i Robotteknik går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna.

Medieprogram i Studion

I kölvattnet av Fake news och ett nytt medielandskap erbjuder vi ett viktigt utbildningspaket för elever i åk 6-gymnasiet. Få ett smakprov från Studion i denna film: [embed]https://youtu.be/oKHoTh6yBLU[/embed]   Skolprogrammen i Tekniska museets kompletta livestudio ger eleverna en unik workshop där de skapar nyhetssändningar. Tillsammans med våra pedagoger och professionell utrustning samt riktiga nyhetskällor görs allt precis som i verkliga yrkeslivet. Under ert besök kommer ni att få en fördjupad kunskap om hur man producerar TV-sändningar, vilka villkor som gäller och hur man väljer ut vad som ska vara med i nyhetssändningarna. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förmåga att tolka det de möter i media och i sina sociala flöden på ett källkritiskt sätt. Hur kan jag veta att ett budskap är sant och att källan är trovärdig? Vad betyder egentligen "filterbubbla"? Tekniska museet är ansvarig utgivare för program som skapas i Studion och produktionerna som eleverna skapar sänds lokalradio och -TV. Välj mellan dessa upplägg beroende på antalet elever: Under hösten 2020 kan studion bokas för grupper upp till 16 elever. För max 16 elever producerar vi en nyhetssändning i TV tillsammans med en pedagog. Vill du besöka studion med helklass (32 elever) så kan du boka en workshop på förmiddagen och en på eftermiddagen.

MegaMind Funkis – extra tillgängliga onsdagar

MegaMind Funkis är ett tillfälle för skolgrupper med olika funktionsvariationer att besöka museet i lugn och ro. En onsdag i månaden håller vi MegaMind extra öppet så att eleverna kan utforska och upptäcka hur bra idéer blir till i en extra trygg miljö. MegaMind Funkis är öppet klockan 9–11 den sista onsdagen i månaden och du bokar till ett specialpris. Vi har ett begränsat antal platser för att garantera en trygg miljö, så passa på att boka redan idag. Boka Funkis Vill du boka ett Funkis-tillfälle eller har frågor så kan du vända dig till: skolbokning@tekniskamuseet.se eller telefon 08-450 57 00. Nedan kan du läsa mer om de labb och uppdrag som du kan välja. Hösten 2020 26 aug  (meddela i samband med bokning om du önskar genomföra Funkis på distans) 30 sep 21 okt (på grund av höstlov blir det ej sista onsdagen i månaden) 25 nov

Hållfasthet och konstruktion

Vad är det egentligen som gör att en konstruktion håller och en annan rasar ihop? I "Hållfasthet och konstruktion" får eleverna utveckla sin förståelse för vad som skapar hållfasthet i en konstruktion och sin förmåga att skapa konstruktioner med enkla metoder. Skolprogrammet består av två delar, en vandring i utställningarna med uppgifter och en workshop med en pedagog. Totalt beräknad tidsåtgång för skolprogrammet är cirka två timmar.

Visning i 100 innovationer för skolan

Möt svenska folkets val av de viktigaste innovationerna i vår värld. Förstå vad som driver människor att bli nyskapande och ge dig själv chansen att gå in i rollen som innovatör. Under denna visning ger vi olika exempel på viktiga innovationer och den utveckling som lett fram till tekniken vi har omkring oss i dag. När du och dina elever deltar i visningen av utställningen 100 innovationer kommer ni att upptäcka vad som driver på den tekniska utvecklingen i samhället och hur ni själva bidrar till det. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förståelse för innovationsprocessen och de förutsättningar som behövs för att en idé ska bli en produkt. När dagen är slut kommer ni att vara inspirerade till att sätta igång egna utvecklande arbeten.

Kraft och rörelse

I detta skolprogram lär sig eleverna hur man kan utnyttja olika krafter, som till exempel de fem enkla maskinerna, för att underlätta vardagslivet och arbetet. Skolprogrammet består av arbetsuppgifter att lösa på egen hand i utställningarna och en 60-minuters workshop. Skolprogrammet består av uppgifter i utställningarna och en workshop och beräknad tidsåtgång är totalt två timmar

Framtidens människa – teknik och etik

Vad händer när maskiner och bioteknik integreras mer och mer i våra liv? När teknik kopplas in i våra kroppar? När allt kraftfullare AI tar över fler arbetsuppgifter och hanterar mer information om oss? När vi kan designa våra barns gener? Den pedagogiska visningen i Hyper Human ger överblick och möjlighet till fördjupning av utställningens teman. Vi gör en guidad vandring genom utställningen kombinerat med uppgifter och interaktivitet. Vi behandlar etiska och filosofiska frågor ur både individens och samhällets perspektiv med utgångspunkt i historien, aktuell utveckling och framtida möjligheter. Eleverna utmanas att fundera självständigt och ta ställning i olika etiska och praktiska dilemman som kan uppstå med ny teknik.  Nyckelord är sammanhang, nyansering, empati och fantasi. Hyper Human berör innehåll i kursplanerna för biologi, teknik, och samhällsvetenskap. Visningen anpassas efter åldersgrupp i innehåll och nivå. Tävling: Vinn ett klassbesök i Hyper Human Tävla om ett besök i Hyper Human med klassen i samarbete med Avega! Varför ska just din klass få en gratis visning och möjligheten att utforska förstärkta kroppsdelar, artificiell intelligens, genredigering och drömmen om evigt liv? Skriv en motivering på två rader i ett mejl och skicka till skolbokning@tekniskamuseet.se så är du med och tävlar! Tävlingsregler och villkor Den tävlande ska med två meningar motivera varför klassen ska få besöka Tekniska museet och gå på gratis visning i Hyper Human för att vara med och tävla. Motiveringen skickas till: skolbokning@tekniskamuseet.se. En jury på Tekniska museet kommer att välja 12 vinnare bland de som lämnat en motivering. Tävlingen pågår från och med 17 september till och med den 16 oktober 2020. Tekniska museet samlar in e-postadress för att kunna kontakta deltagarna och vinnarna i tävlingen. Via e-post kommer vi att boka in skolvisningar med vinnarna. Genom att skicka in ett tävlingsbidrag ger den tävlande tillstånd till en sådan kontakt. Vinnarnas motivering kan komma att publiceras i Tekniska museets digitala kanaler. Genom att skicka in ett tävlingsbidrag ger den tävlande tillstånd till en sådan publicering. Utställningen Hyper Human I utställningen utforskar vi frågor som geneditering, gränsen mellan människa och maskin och drömmen om evigt liv. Vem har makten när vi låter artificiell intelligens ta beslut i avgörande livsval? Läs mer om Hyper Human

Koloni på Mars – workshop

Tankarna om att flytta och bo på planeten Mars har funnits länge, men än så länge har den tanken varit en vild fantasi. Idag börjar fantasin kännas mer på riktigt. Både forskare, ingenjörer och designers arbetar med att göra en sådan framtida resa möjlig.   Alla dagliga rutiner, så som att äta, gå på toa, sova, och klä på sig behöver omprövas och göras på nya sätt. En stor del av våra förberedelser för ett liv på Mars handlar även om att in i minsta detalj ta tillvara på knappa resurser. Att minimera slöseri med energi, vatten, mat och avfall samt hur vi ska överleva i planetens ogästvänliga klimat.   I en koloni på Mars måste vi tänka hållbart. Från början.   I workshopen får eleverna skapa en hållbar koloni på den röda planeten Mars. Eleverna delas in i grupper och får varsitt uppdrag att lösa. Lösningen på uppdraget kommer vara en pusselbit till ett samhälle på Mars. Målet är att pusselbitarna tillsammans uppfyller ett hållbart samhälle med alla dess nödvändiga funktioner. Lyckas vi?  Visningen anpassas i innehåll och nivå efter åldersgrupp.  För att få ut så mycket som möjligt av besöket behöver ni göra en förberedelseuppgift. Här kommer ni kunna ladda ner materialet i PDF-format inom kort. Läs mer om utställningen Moving to Mars här Ska vi verkligen flytta till Mars? Vårt andra skolprogram kopplat till Moving to Mars handlar om huruvida vi verkligen ska sikta på att flytta till Mars – eller om vi istället ska rädda den planeten vi redan bor på. Läs mer om ”Ska vi verkligen flytta till Mars?” Paket för helklass  Workshop Koloni på Mars går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar utställningen Moving to Mars på egen hand, därefter byter grupperna.  Skolprogram på distans   Har du inte möjlighet att åka till museet? Det här skolprogrammet erbjuds även på distans. Kontakta skolbokningen på skolbokning@tekniskamuseet.se för mer info.   Koppling till kursplanerna Moving to Mars berör innehåll i kursplanerna för fysik, biologi, teknik, och naturvetenskap. Läs mer om hur genom att klicka på ”Visa mer” här nedanför.

Hållbar vision – klimat och energi

Temperaturen i atmosfären och i oceanerna stiger. Klimatförändringarna är ett hot för samhället, naturen och miljön. Bli en del av lösningen genom att anmäla din klass till skolprogrammet Hållbar vision, gratis för skolklasser i årskurs 4-9 i vissa kommuner i Stockholmsregionen.* Övriga kommuner kan boka programmet till ordinarie kostnad (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Skolprogrammet kan genomföras digitalt från den 3 november. Så här går det till Innan besöket på museet, i samband med anmälan, får eleverna i uppdrag att göra utmaningen Energismart. Den går ut på att undersöka sina egna vanor. Läraren samlar in svaren och rapporterar till museet. Ladda ner övningen ”Energismart” här (196,85 KB). När ni kommer till museet följer vi upp resultaten och fortsätter energidialogen, genom ett kort program och en lekfull workshop där ni samarbetar i en grupp som bygger modeller som visualiserar idéer om framtidslösningar. Tillsammans ska vi arbeta för att nå de hållbarhetsmål som FN har deklarerat. Ni lämnar avtryck i utställningen MegaMind genom att bidra med er idé i museets så kallade Idegenerator. Där samlar vi in tusentals uppslag om olika sätt att påverka framtiden. Det samlade resultatet visas upp för forskare och politiker. Anmälan 2020 Skolprogrammet är bokningsbart från och med augusti. Tillhör din skola en kommun som subventioneras* ska du kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk. Tillhör din skola en annan kommun går det att boka skolprogrammet till ordinarie pris på nedan bokningslänk (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Boka Hållbar vision digitalt Från den 3 november erbjuder vi även Hållbar vision som ett digitalt skolprogram. Du bokar på samma sätt som tidigare men skriver DIGITALT i meddelanderutan när du bokar, senast 10 dagar innan önskat datum. Vi kontaktar sedan dig för avstämning samt skickar 4D frame-material som ni får låna, alternativt köpa om ni så önskar. Detta material kan användas för en massa andra roliga teknikworkshops som ni både kan göra på egen hand eller om ni vill boka ett skolprogram hos oss. Vi skickar med ett svarskuvert som ni kan returnera materialet i. Skolan debiteras om vi ej får tillbaka materialet. Det ingår även ett besök (utan guide) på museet, under ordinarie öppethållande, kostnadsfritt för den klass/ grupp som deltagit i Hållbar vision online. Besöket ska ske inom 6 månader från det att programmet genomfördes och bokas genom museets skolbokning, senast en vecka innan. Kommuner som går kostnadsfritt *Hållbar vision subventioneras av Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett kommunalt samarbete om kostnadsfri och opartisk rådgivning i 26 kommuner i Stockholmsregionen samt Håbo kommun. Erbjudandet avser skolklasser i årskurs 4-9 och gäller för de kommuner som deltar i samarbetet: Danderyd, Haninge, Huddinge, Salem, Tyresö, Stockholm, Sollentuna, Upplands-Väsby, Norrtälje, Österåker, Nacka, Waxholm, Täby, Botkyrka, Sigtuna och Håbo. Kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk.