Skolprogram

Rensa filter

Utställningen Robots för skolan

Ta chansen att besöka publiksuccén Robots från Science Museum i London med din skolklass. Med över hundra humanoider är det den mest omfattande samling människoliknande robotar som någonsin visats. Obs, skolprogrammet är endast bokningsbart från den 2 september 2019 till den 13 mars 2020 (bokning för vårterminen 2020 öppnar i höst). I det här skolprogrammet får din klass en guidad introduktion till Robots samt ett material att arbeta med i utställningen, vilket kombineras med en robotworkshop. Det följer även med ett lärarmaterial som du kan använda för att förbereda klassen inför besöket och för att följa upp efteråt. I Robots för skolan ställer vi frågor kring robotar; vad är nyttan med robotar? Litar vi mera på en robot än på en människa? Vem bär ansvaret om det blir fel? Paket för helklass Kombinationspaket med besök till utställningen Robots tillsammans med en workshop från vårt ordinarie skolprogram om robotar och programmering. Upplägget för programmet är att halva klassen börjar med utställningen Robots den andra halvan går direkt till en workshop, därefter byter grupperna. Max 16 elever per grupp. Läs mer om våra robotworkshops: För årskurs 4 till gymnasiet – Robotteknik för skolan För årskurs F till 3 – WeDo, bygg och programmera en robot För årskurs F till 2 samt särskolan – Cubetto, taktil robotprogrammering Besök på egen hand Du kan också besöka Robots på egen hand med din skolklass, läs mer och ladda ner lärarmaterial här. Digital guide Du kan utforska Robots med en digital guide som tar dig igenom utställningen på ett spännande sätt. Den finns att ladda ned till din smartphone på följande språk: engelska, finska, franska, ryska, svenska och tyska.

Robotteknik för skolan

Här får ni lära er om robotteknik - hur robotar fungerar och hur det går till att styra dem till det som vi vill att de ska göra. Eleverna får en äventyrsupplevelse där de är medskapande. De får direkt respons på att deras nya programmeringskunskaper kommer till nytta för att lösa ett uppdrag. När du och dina elever besöker vår workshop Robotteknik, kommer ni att upptäcka att alla kan lära sig att programmera robotar och vilka byggstenar ni behöver. Eleverna får tillfälle att utveckla sina programmeringskunskaper och sin förmåga att resonera kring teknikutvecklingen och dess konsekvenser. Under en begränsad tid kan du boka Robotteknik i kombination med visning av utställningen Robots, som visas till den 15 mars 2020. Läs mer om utställningen Robots för skolan här. Paket för helklass Workshop i Robotteknik går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna.

Medieprogram i Studion

Nu gör vi vårt populära medieprogram tillgängligt och prisvärt för fler. I kölvattnet av Fake news och ett nytt medielandskap erbjuder vi ett viktigt utbildningspaket för elever i åk 6-gymnasiet. Skolprogrammen i Tekniska museets kompletta livestudio ger eleverna en unik workshop där de skapar nyhetssändningar. Tillsammans med våra pedagoger och professionell utrustning samt riktiga nyhetskällor görs allt precis som i verkliga yrkeslivet. Under ert besök kommer ni att få en fördjupad kunskap om hur man producerar TV-sändningar, vilka villkor som gäller och hur man väljer ut vad som ska vara med i nyhetssändningarna. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förmåga att tolka det de möter i media och i sina sociala flöden på ett källkritiskt sätt. Hur kan jag veta att ett budskap är sant och att källan är trovärdig? Vad betyder egentligen "filterbubbla"? Tekniska museet är ansvarig utgivare för program som skapas i Studion och produktionerna som eleverna skapar sänds lokalradio och -TV. Välj mellan dessa upplägg beroende på antalet elever: För max 16 elever producerar vi en nyhetssändning i TV tillsammans med en pedagog. För 25 elever gör vi en nyhetssändning i TV och väljer mellan tilläggen TV-reportage eller radiosändning (valet gör du i bokningsprocessen) tillsammans med två pedagoger. För 32 elever skapar vi en nyhetssändning i TV med reportage och en radiosändning tillsammans med tre pedagoger.

Programmering i skolan

I Programmering i skolan får eleverna en workshop i programmering i dataspelsutställningen Play beyond Play. I workshopen arbetar eleverna med programmet Scratch eller med roboten Edison, beroende på ålder. Programmering i skolan syftar till att ge eleverna en inblick i hur programmering fungerar. De lär sig även att tänka datalogiskt och utmanas också att fundera över den rådande dataspelskulturen. Programmering är ett språkområde som alla elever kommer att behöva i sitt framtida liv och är en tydlig del av de nya riktlinjerna för stärkt digital kompetens i skolan. Vårt sätt att arbeta med Scratch i den här workshopen ger eleverna möjlighet att själva producera enkla dataspel. De verktyg vi använder i workshopen kan eleverna sedan själva fortsätta att arbeta med både i skolan och på sin fritid. Efter workshopen kommer eleverna ha med sig kunskap om hur man ”pratar” med datorer och hur man får dem att göra det man vill. Med Edison arbetar vi på temat ”entreprenöriellt lärande” vilket passar väldigt bra ihop med programmering och maker – som båda kommer hand i hand med problemlösning. Under ca 100 minuter kommer eleverna att få bygga ihop och anpassa sin egen robot och programmera den för att klara olika uppdrag. Tre bokningsval Programmering i skolan går att boka för 16 eller 32 elever. Årskurserna 1–6 arbetar med programmet Scratch, medan årskurserna 7 – gymnasiet arbetar med Edison. Bokar ni helklassalternativet för årskurs 1-6 så börjar hälften av eleverna med programmeringsworkshop medan andra halvan genomför uppgifter om spelkulturen i utställningen Play beyond Play. Därefter byter grupperna.

Utforska sinnena i Sinneslabbet

Vi har skapat ett labb för de allra yngsta barnen, där leken och utforskandet med hjälp av sinnena är i fokus. Rummet har ett varmt, ombonat och välkomnade uttryck och har tagits fram i samskapande med förskole- och lågstadiepedagoger. Sinneslabbet är en föränderlig lärmiljö för barn i förskolan som går att anpassa efter barnets ålder, behov och intresse. Här får barnen till stor del styra vad som händer i rummet. Vi har tagit fram två workshops: Utforska alla sinnen, 45 minuter Utforska med ögonen (fokus på synen), 45 minuter Det går också att boka Sinneslabbet för vilostunden, kuddar och filtar finns.

Matematik – mönster och sekvenser

I denna workshop får eleverna på ett lekfullt sätt förståelse för hur enkla geometriska mönster kan konstrueras. De får kännedom om geometriska objekt som punkter, linjer, sträckor, kvadrater och trianglar. Barnen får göra jämförelser och uppskattningar samt tränar problemlösning och logiskt tänkande. De får också uppleva att konst och matematik har mycket gemensamt. Så här går det till Vi börjar ute i museets Matematikträdgård, där vi tittar på Majorie Rice tesselerade mönster, som vi hittar i den stenlagda rampen upp till entrén. Mönstret byggs upp av olika femhörningar. Kan ni hitta de återkommande sekvenserna i mönstret? Sedan fortsätter vi till Sinneslabbet, där barnen får undersöka mattepussel och geometriska figurer. Vi samtalar och namnger de olika geometriska formerna. Barnen arbetar i par, för att klura ut hur de ska lägga bitarna så att de får plats på en given yta. Med samma former, men med annat material gör vi sedan vackra mönster som vi speglar i ett kalejdoskop. Vi skapar också egna mönster och symmetrier och tar hjälp av specialbyggda speglar. Paket för helklass Matematik – mönster och sekvenser går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna.

WeDo – bygg och programmera en robot

I det här pedagogiska programmet för de yngre barnen ligger fokus på att förstå vad en robot är och hur vi kan programmera den för att passa våra ändamål. Eleverna får själva följa en ritning för att konstruera sin robot från grunden. Sedan får de lägga till nödvändig kod så att roboten kan utföra enklare uppdrag. WeDo är en enklare programmeringsbar legorobot, som passar bra för lite yngre åldrar. Här kan du se en introduktionsfilm om WeDo. Klicka på play-ikonen mitt på filmen för att starta. Under en begränsad tid kan du boka WeDo i kombination med visning av utställningen Robots, som visas till den 15 mars 2020. Läs mer om utställningen Robots för skolan här. Paket för helklass WeDo–bygg och programmera en robot går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna.

MegaMind Funkis – extra tillgängliga onsdagar

MegaMind Funkis är ett tillfälle för skolgrupper med olika funktionsvariationer att besöka museet i lugn och ro. En onsdag i månaden håller vi MegaMind extra öppet så att eleverna kan utforska och upptäcka hur bra idéer blir till i en extra trygg miljö. MegaMind Funkis är öppet klockan 9–11 en onsdag i månaden och du bokar till ett specialpris. Vi har ett begränsat antal platser för att garantera en trygg miljö, så passa på att boka redan idag. Boka Funkis Vill du boka ett Funkis-tillfälle så gör du det enklast genom vår webbokning, se länkar under Visa mer nedan. Där hittar du även en beskrivning av de labb och uppdrag som du kan välja. Har du frågor så kan du kontakta skolbokningen; skolbokning@tekniskamuseet.se, eller telefon 08-450 57 00. Hösten 2019 25 september 23 oktober 11 december

Cubetto – taktil robotprogrammering

I Cubetto lär sig de de yngre barnen grunderna i programmering. Eleverna får placera färgglada programmeringsbitar på en kontrollpanel, som sedan styr en liten trärobot till en förutbestämd plats på en karta. Här kan du se en introduktionsfilm om Cubetto. Klicka på play-ikonen mitt på filmen för att starta. Varje programmeringsbit motsvarar en riktig procedur i programmering. På så sätt lär sig eleverna genom lek många begrepp inom programmering som sekventiell ordning, algoritmer och omformulering. Centrala teman: Grundläggande programmering, sekventiellt tänkande, att omformulera ett problem. Under en begränsad tid kan du boka Cubetto i kombination med visning av utställningen Robots, som visas till den 15 mars 2020. Läs mer om utställningen Robots för skolan här. Paket för helklass Cubetto – taktil robotprogrammering går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar då med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna. Arbetet leds av en museipedagog i en inspirerande lärmiljö och anpassas efter gruppens och den enskilda elevens kunskapsnivå och olika förutsättningar.

Robotprogrammering med Dash i Robot Zone

Under en begränsad tid får dina elever i årskurs F-3 möjlighet att kostnadsfritt lära sig grunderna i robotprogrammering i museets Robot Zone, tack vare våra partners Ericsson och Sandvik. I det här pedagogiska programmet får de yngre barnen på ett kul och stimulerande sätt lära sig enkel programmering. Med roboten Dash får eleverna grundläggande kunskaper i logiskt tankesätt, sekventiella händelseförlopp, samarbete, kommunikation samt digital kompetens. Programmeringen sker på en läsplatta. Dash kan köra omkring och har mängder av finesser såsom inbyggda högtalare, styrbara lysdioder som ändrar färg, sensorer som kan få roboten att undvika hinder mm. Boka för helklass Höstens tillfällen är fullbokade. Vi öppnar för bokning av vårens tillfällen i november. Dash – programmera en Robot går att boka för 32 elever, varje vardag kl 9.30–10.30 från 9 september 2019 – 13 mars 2020. Programmet är kostnadsfritt att boka, tack vare bidrag från vår huvudpartner Ericsson och vår innovationspartner Sandvik. Tack till våra samarbetspartners

Micro:bit – programmera en mikrodator

Få en introduktion i hur en micro:bit - mikrodator fungerar och hur du programmerar den. Lös sedan roliga utmaningar tillsammans. Micro:bit är en liten dator i form av ett kretskort. Den har inbyggda sensorer såsom en ljussensor, en accelerometer och en magnetometer. Under 2016 skickade BBC ut en miljon micro:bits till ungdomar i årskurs 6 runtom i Storbritannien med syfte att stärka den digitala kompetensen i skolan. Micro:bit har nu börjat göra sitt insteg i Sverige och hos oss kan du nu få en introduktion i hur micro:bit kan programmeras och bli en lärofylld lek. Är din klass nybörjare i programmering? Vi kommer då att använda oss av så kallad blockkod i programmet. Har du och din klass redan suttit en del med programmering (kanske har ni byggt egna spel i Scratch), så finns möjligheten att istället använda oss av MicroPython, som är en nerskalad version av det populära programmeringsspråket Python och som fungerar med micro:bit. Välj då avancerad kurs i bokningsprocessen. Paket för helklass Micro:bit – programmera en mikrodator går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar då med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna.

Uppdrag i MegaMind: Skapa med teknik

I Skapa med teknik får eleverna tillfälle att utveckla sina kunskaper om hur teknik kan användas i olika skapandeprocesser. De får också undersöka vad som händer med den egna kreativiteten när de får skapa och lösa problem på nya sätt. Eleverna får uppdragskort med instruktioner att bygga och lösa olika utmaningar på annorlunda sätt, t ex måla med ögonen och skulptera med kroppen. Skolprogrammet genomförs i MegaMinds lekfulla Science Center-miljö. Centrala teman: Kreativt skapande, Konst & Teknik Uppdraget består av en introduktion i cirka 10–15 minuter samt uppgifter som eleverna löser på egen hand. Totalt beräknad tidsåtgång är en timme.  

Utställningen Robots för skolan

Ta chansen att besöka publiksuccén Robots från Science Museum i London med din skolklass. Med över hundra humanoider är det den mest omfattande samling människoliknande robotar som någonsin visats. Obs, skolprogrammet är endast bokningsbart från den 2 september 2019 till den 13 mars 2020 (bokning för vårterminen 2020 öppnar i höst). I det här skolprogrammet får din klass en guidad introduktion till Robots samt ett material att arbeta med i utställningen, vilket kombineras med en robotworkshop. Det följer även med ett lärarmaterial som du kan använda för att förbereda klassen inför besöket och för att följa upp efteråt. I Robots för skolan ställer vi frågor kring robotar; vad är nyttan med robotar? Litar vi mera på en robot än på en människa? Vem bär ansvaret om det blir fel? Paket för helklass Kombinationspaket med besök till utställningen Robots tillsammans med en workshop från vårt ordinarie skolprogram om robotar och programmering. Upplägget för programmet är att halva klassen börjar med utställningen Robots den andra halvan går direkt till en workshop, därefter byter grupperna. Max 16 elever per grupp. Läs mer om våra robotworkshops: För årskurs 4 till gymnasiet – Robotteknik för skolan För årskurs F till 3 – WeDo, bygg och programmera en robot För årskurs F till 2 samt särskolan – Cubetto, taktil robotprogrammering Besök på egen hand Du kan också besöka Robots på egen hand med din skolklass, läs mer och ladda ner lärarmaterial här. Digital guide Du kan utforska Robots med en digital guide som tar dig igenom utställningen på ett spännande sätt. Den finns att ladda ned till din smartphone på följande språk: engelska, finska, franska, ryska, svenska och tyska.

Programmering i skolan

I Programmering i skolan får eleverna en workshop i programmering i dataspelsutställningen Play beyond Play. I workshopen arbetar eleverna med programmet Scratch eller med roboten Edison, beroende på ålder. Programmering i skolan syftar till att ge eleverna en inblick i hur programmering fungerar. De lär sig även att tänka datalogiskt och utmanas också att fundera över den rådande dataspelskulturen. Programmering är ett språkområde som alla elever kommer att behöva i sitt framtida liv och är en tydlig del av de nya riktlinjerna för stärkt digital kompetens i skolan. Vårt sätt att arbeta med Scratch i den här workshopen ger eleverna möjlighet att själva producera enkla dataspel. De verktyg vi använder i workshopen kan eleverna sedan själva fortsätta att arbeta med både i skolan och på sin fritid. Efter workshopen kommer eleverna ha med sig kunskap om hur man ”pratar” med datorer och hur man får dem att göra det man vill. Med Edison arbetar vi på temat ”entreprenöriellt lärande” vilket passar väldigt bra ihop med programmering och maker – som båda kommer hand i hand med problemlösning. Under ca 100 minuter kommer eleverna att få bygga ihop och anpassa sin egen robot och programmera den för att klara olika uppdrag. Tre bokningsval Programmering i skolan går att boka för 16 eller 32 elever. Årskurserna 1–6 arbetar med programmet Scratch, medan årskurserna 7 – gymnasiet arbetar med Edison. Bokar ni helklassalternativet för årskurs 1-6 så börjar hälften av eleverna med programmeringsworkshop medan andra halvan genomför uppgifter om spelkulturen i utställningen Play beyond Play. Därefter byter grupperna.

Cubetto – taktil robotprogrammering

I Cubetto lär sig de de yngre barnen grunderna i programmering. Eleverna får placera färgglada programmeringsbitar på en kontrollpanel, som sedan styr en liten trärobot till en förutbestämd plats på en karta. Här kan du se en introduktionsfilm om Cubetto. Klicka på play-ikonen mitt på filmen för att starta. Varje programmeringsbit motsvarar en riktig procedur i programmering. På så sätt lär sig eleverna genom lek många begrepp inom programmering som sekventiell ordning, algoritmer och omformulering. Centrala teman: Grundläggande programmering, sekventiellt tänkande, att omformulera ett problem. Under en begränsad tid kan du boka Cubetto i kombination med visning av utställningen Robots, som visas till den 15 mars 2020. Läs mer om utställningen Robots för skolan här. Paket för helklass Cubetto – taktil robotprogrammering går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar då med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna. Arbetet leds av en museipedagog i en inspirerande lärmiljö och anpassas efter gruppens och den enskilda elevens kunskapsnivå och olika förutsättningar.

Micro:bit – programmera en mikrodator

Få en introduktion i hur en micro:bit - mikrodator fungerar och hur du programmerar den. Lös sedan roliga utmaningar tillsammans. Micro:bit är en liten dator i form av ett kretskort. Den har inbyggda sensorer såsom en ljussensor, en accelerometer och en magnetometer. Under 2016 skickade BBC ut en miljon micro:bits till ungdomar i årskurs 6 runtom i Storbritannien med syfte att stärka den digitala kompetensen i skolan. Micro:bit har nu börjat göra sitt insteg i Sverige och hos oss kan du nu få en introduktion i hur micro:bit kan programmeras och bli en lärofylld lek. Är din klass nybörjare i programmering? Vi kommer då att använda oss av så kallad blockkod i programmet. Har du och din klass redan suttit en del med programmering (kanske har ni byggt egna spel i Scratch), så finns möjligheten att istället använda oss av MicroPython, som är en nerskalad version av det populära programmeringsspråket Python och som fungerar med micro:bit. Välj då avancerad kurs i bokningsprocessen. Paket för helklass Micro:bit – programmera en mikrodator går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna. Det går också att boka ett kombinationspaket som inkluderar valfritt uppdrag i MegaMind (du väljer uppdrag i bokningsprocessen). Halva klassen startar då med workshop, medan den andra halvan går på uppdrag i MegaMind. Därefter byter grupperna.