Skolprogram

Rensa filter

Framtidens människa – teknik och etik

Vad händer när maskiner bioteknik integreras mer och mer i våra liv? När teknik kopplas in i våra kroppar? När allt kraftfullare AI tar över fler arbetsuppgifter och hanterar mer information om oss? När vi kan designa våra barns gener? Den pedagogiska visningen i Hyper Human ger överblick och möjlighet till fördjupning av utställningens teman. Vi gör en guidad vandring genom utställningen kombinerat med uppgifter och interaktivitet. Vi behandlar etiska och filosofiska frågor ur både individens och samhällets perspektiv med utgångspunkt i historien, aktuell utveckling och framtida möjligheter. Eleverna utmanas att fundera självständigt och ta ställning i olika etiska och praktiska dilemman som kan uppstå med ny teknik.  Nyckelord är sammanhang, nyansering, empati och fantasi. Hyper Human berör innehåll i kursplanerna för biologi, teknik, och samhällsvetenskap. Visningen anpassas efter åldersgrupp i innehåll och nivå. Utställningen Hyper Human I utställningen utforskar vi frågor som geneditering, gränsen mellan människa och maskin och drömmen om evigt liv. Vem har makten när vi låter artificiell intelligens ta beslut i avgörande livsval? Utställningen öppnar den 21 mars, skolvisningar är bokningsbara från den 30 mars. Läs mer om Hyper Human

Hållbar vision – klimat och energi

Temperaturen i atmosfären och i oceanerna stiger. Klimatförändringarna är ett hot för samhället, naturen och miljön. Bli en del av lösningen genom att anmäla din klass till skolprogrammet Hållbar vision, gratis för skolklasser i årskurs 4-9 i vissa kommuner i Stockholmsregionen.* Övriga kommuner kan boka programmet till ordinarie kostnad (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Så här går det till Innan besöket på museet, i samband med anmälan, får eleverna i uppdrag att göra utmaningen Energismart. Den går ut på att undersöka sina egna vanor. Läraren samlar in svaren och rapporterar till museet. Ladda ner övningen ”Energismart” här (196,85 KB). När ni kommer till museet följer vi upp resultaten och fortsätter energidialogen, genom ett kort program och en lekfull workshop där ni samarbetar i en grupp som bygger modeller som visualiserar idéer om framtidslösningar. Tillsammans ska vi arbeta för att nå de hållbarhetsmål som FN har deklarerat. Ni lämnar avtryck i utställningen MegaMind genom att bidra med er idé i museets så kallade Idegenerator. Där samlar vi in tusentals uppslag om olika sätt att påverka framtiden. Det samlade resultatet visas upp för forskare och politiker. Anmälan 2020 Skolprogrammet är bokningsbart från och med augusti. Tillhör din skola en kommun som subventioneras* ska du kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk. Tillhör din skola en annan kommun går det att boka skolprogrammet till ordinarie pris på nedan bokningslänk (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Kommuner som går kostnadsfritt *Hållbar vision subventioneras av Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett kommunalt samarbete om kostnadsfri och opartisk rådgivning i 26 kommuner i Stockholmsregionen samt Håbo kommun. Erbjudandet avser skolklasser i årskurs 4-9 och gäller för de kommuner som deltar i samarbetet: Danderyd, Haninge, Huddinge, Salem, Tyresö, Stockholm, Sollentuna, Upplands-Väsby, Norrtälje, Österåker, Nacka, Waxholm, Täby, Botkyrka och Sigtuna. Kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk.

Robotteknik för skolan

Här får ni lära er om robotteknik - hur robotar fungerar och hur det går till att styra dem till det som vi vill att de ska göra. Eleverna får en äventyrsupplevelse där de är medskapande. De får direkt respons på att deras nya programmeringskunskaper kommer till nytta för att lösa ett uppdrag. När du och dina elever besöker vår workshop Robotteknik, kommer ni att upptäcka att alla kan lära sig att programmera robotar och vilka byggstenar ni behöver. Eleverna får tillfälle att utveckla sina programmeringskunskaper och sin förmåga att resonera kring teknikutvecklingen och dess konsekvenser. Paket för helklass Workshop i Robotteknik går att boka för 16 eller 32 elever (helklass). Bokar ni helklassalternativet så börjar hälften av eleverna med workshop medan andra halvan utforskar museet på egen hand, därefter byter grupperna.

Medieprogram i Studion

I kölvattnet av Fake news och ett nytt medielandskap erbjuder vi ett viktigt utbildningspaket för elever i åk 6-gymnasiet. Få ett smakprov från Studion i denna film: [embed]https://youtu.be/oKHoTh6yBLU[/embed]   Skolprogrammen i Tekniska museets kompletta livestudio ger eleverna en unik workshop där de skapar nyhetssändningar. Tillsammans med våra pedagoger och professionell utrustning samt riktiga nyhetskällor görs allt precis som i verkliga yrkeslivet. Under ert besök kommer ni att få en fördjupad kunskap om hur man producerar TV-sändningar, vilka villkor som gäller och hur man väljer ut vad som ska vara med i nyhetssändningarna. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förmåga att tolka det de möter i media och i sina sociala flöden på ett källkritiskt sätt. Hur kan jag veta att ett budskap är sant och att källan är trovärdig? Vad betyder egentligen "filterbubbla"? Tekniska museet är ansvarig utgivare för program som skapas i Studion och produktionerna som eleverna skapar sänds lokalradio och -TV. Välj mellan dessa upplägg beroende på antalet elever: Under hösten 2020 kan studion bokas för grupper upp till 16 elever. För max 16 elever producerar vi en nyhetssändning i TV tillsammans med en pedagog. Vill du besöka studion med helklass (32 elever) så kan du boka en workshop på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Kraft och rörelse

I detta skolprogram lär sig eleverna hur man kan utnyttja olika krafter, som till exempel de fem enkla maskinerna, för att underlätta vardagslivet och arbetet. Skolprogrammet består av arbetsuppgifter att lösa på egen hand i utställningarna och en 60-minuters workshop. Skolprogrammet består av uppgifter i utställningarna och en workshop och beräknad tidsåtgång är totalt två timmar

Hållfasthet och konstruktion

Vad är det egentligen som gör att en konstruktion håller och en annan rasar ihop? I "Hållfasthet och konstruktion" får eleverna utveckla sin förståelse för vad som skapar hållfasthet i en konstruktion och sin förmåga att skapa konstruktioner med enkla metoder. Skolprogrammet består av två delar, en vandring i utställningarna med uppgifter och en workshop med en pedagog. Totalt beräknad tidsåtgång för skolprogrammet är cirka två timmar.

Visning i 100 innovationer för skolan

Möt svenska folkets val av de viktigaste innovationerna i vår värld. Förstå vad som driver människor att bli nyskapande och ge dig själv chansen att gå in i rollen som innovatör. Under denna visning ger vi olika exempel på viktiga innovationer och den utveckling som lett fram till tekniken vi har omkring oss i dag. När du och dina elever deltar i visningen av utställningen 100 innovationer kommer ni att upptäcka vad som driver på den tekniska utvecklingen i samhället och hur ni själva bidrar till det. Eleverna får tillfälle att utveckla sin förståelse för innovationsprocessen och de förutsättningar som behövs för att en idé ska bli en produkt. När dagen är slut kommer ni att vara inspirerade till att sätta igång egna utvecklande arbeten.

Hållbar vision – klimat och energi

Temperaturen i atmosfären och i oceanerna stiger. Klimatförändringarna är ett hot för samhället, naturen och miljön. Bli en del av lösningen genom att anmäla din klass till skolprogrammet Hållbar vision, gratis för skolklasser i årskurs 4-9 i vissa kommuner i Stockholmsregionen.* Övriga kommuner kan boka programmet till ordinarie kostnad (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Så här går det till Innan besöket på museet, i samband med anmälan, får eleverna i uppdrag att göra utmaningen Energismart. Den går ut på att undersöka sina egna vanor. Läraren samlar in svaren och rapporterar till museet. Ladda ner övningen ”Energismart” här (196,85 KB). När ni kommer till museet följer vi upp resultaten och fortsätter energidialogen, genom ett kort program och en lekfull workshop där ni samarbetar i en grupp som bygger modeller som visualiserar idéer om framtidslösningar. Tillsammans ska vi arbeta för att nå de hållbarhetsmål som FN har deklarerat. Ni lämnar avtryck i utställningen MegaMind genom att bidra med er idé i museets så kallade Idegenerator. Där samlar vi in tusentals uppslag om olika sätt att påverka framtiden. Det samlade resultatet visas upp för forskare och politiker. Anmälan 2020 Skolprogrammet är bokningsbart från och med augusti. Tillhör din skola en kommun som subventioneras* ska du kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk. Tillhör din skola en annan kommun går det att boka skolprogrammet till ordinarie pris på nedan bokningslänk (undersök gärna med din egen kommun om ni kan få bidrag till besöket). Kommuner som går kostnadsfritt *Hållbar vision subventioneras av Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett kommunalt samarbete om kostnadsfri och opartisk rådgivning i 26 kommuner i Stockholmsregionen samt Håbo kommun. Erbjudandet avser skolklasser i årskurs 4-9 och gäller för de kommuner som deltar i samarbetet: Danderyd, Haninge, Huddinge, Salem, Tyresö, Stockholm, Sollentuna, Upplands-Väsby, Norrtälje, Österåker, Nacka, Waxholm, Täby, Botkyrka och Sigtuna. Kontakta din kommuns energi-och klimatrådgivare som ger dig en bokningskod och bokningslänk.