ett kollage som visar piratbaye server, metoo telefonen och en dator

Digitalidag på Tekniska – dansa i VR, spel och internethistoria för alla

Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken
Anmäl dig för att säkra din plats och fri entré till föreläsningen

Spendera helgen med att dansa i VR, utforska om internethistoria och testa nästa generationens spel. Tekniska museet medverkar i Digitalidag 2022 och vill att fler ska vilja, våga testa teknik. Så kom hit!

Futuregames satsar på tillgänglighet och visar upp nästa generations spel

Med nästan 25 års erfarenhet har Futuregames konsekvent rankats som en av de bästa spelutbildningarna i världen och våra studenter utgör 14% av den svenska spelindustrin som arbetar med spelkonst, design, programmering, QA och marknadsföring.

Inför Digitalidag ska våra spelstudenter designa, programmera och skapa engagerande och tillgängliga spelupplevelser med speciella kontroller så att ännu fler kan uppleva spelupplevelser på plats. Oavsett hur mycket eller lite eller kanske inte alls har spelat tidigare, så är detta ett magiskt tillfälle att prova på och samtidigt träffa studenterna. Game ON!

Skolklasser: 14 oktober (fullbokat)
Besökare:: 15 oktober mellan 13-16 för alla våra besökare
Plats: Play Beyond Play (längst in), våning 4

Från Napster till NFT – Hur digitaliseringen har utvecklat och påverkat kulturen

Hur har digitaliseringen av olika tekniker och medium påverkat och utvecklat kulturen? Hur har det påverkat hur människor tar till sig och nyttjar kultur? Vad var Napster och Jens of Sweden? Varför blev Pirate Bay så stora? Vad finns kvar i arvet från Napster och Pirate Bay i Spotify? Tekniska Museet tillsammans med Internetstiftelsen bjuder in besökarna till ett spännande samtal kring digitalisering, internetshistoria och föremål som har haft en betydande roll i utvecklingen kring hur människor konsumerar kultur och media. Eftermiddagen den 14 oktober kommer inledas med ett kort seminarie av Tekniska och Internetstiftelsen för att sedan gå över till ett panelsamtal med gäster och publiken.

Under eftermiddagen kommer det även vara visning av utvalda föremål, bland annat en av servrarna från The Pirate Bay. Mer information kring eventet kommer i september.

När: 14 Oktober
Var: Stora Hörsalen på Tekniska Museet
Tid: 16.00 (var på plats i god tid, men anmäl dig först).
Anmälan:  säkra din plats här

Alone Together – Dansa i VR tillsammans!

Robin Jonsson har låtit danspubliker världen över interagera med Nao-Roboten Alex och skapat virtuella danser. Nu kommer Robin tillsammans med en proffessionell dansare till Tekniska. Alone Together utspelar sig i en virtuell verklighet som vi tillsammans kliver in i med hjälp av VR-glasögon. Ni får inte bara uppleva hur det är att dansa i VR. Utan blir medskapare i ett virtuellt performance äventyr! Missa inte detta unika tillfälle!

Plats: Eventrummet
Datum: 15-16 oktober
Starttider: Lör-sön – 13.00, 14.00 och 15.00 OBS! Först till kvarn gäller. Anmälan sker på plats.

Senast uppdaterad 6 oktober 2022.