bild tagen från ovan som visar en tävling där skolor bygger med lego

Foto: Alex Farnsworth

Anmälan för First Lego League är öppen!

2024-11-09
Årets tema släpps 14 september. Och anmälan görs på Hjernkrafts hemsida.

Den 9 november tävlar de skarpaste legobyggarna i världens största teknik- och vetenskapstävling för barn på Tekniska museet. Årets tema släpps lördagen 14 september.

Tävlingen ska inspirera barn och unga att bli morgondagens ingenjörer, forskare och problemlösare. Genom samhällsaktuella uppdrag får deltagarna uppleva vetenskap och teknik på ett engagerande och spännande sätt! Tävlingen har ett nytt tema varje år och projektperioden är alltid 8 veckor.

Nytt för i år är att vi också kör Explore för åldrarna 6-9.

När: 9 november är finalen. Tema släpps 14 september.

Se trailer för First Lego League

Praktisk information för de som tävlar

hand som rör en legorobot på ett bord

• Du anmäler dig på Hjernkraft.rog
  • Beställ challenge set hos First Scandinavia partner och där kan även robotar beställas om ni inte har eller lånar.
  • Årets tema släpps 14 september.
  • Du kan beställa challenge set hos First Scandinavia partner och där kan även robotar beställas om ni inte har eller lånar.
  • Anmälningsavgiften ligger på 2 800 SEK per lag och där ingår ingår tolv stycken T-shirts, tillgång till årets uppdrag och lagsidan på Hjernkraft.org.

Samarbete

logga sandvik

Senast uppdaterad 12 april 2024.