No description found for the image retrobil-renault-1901-1600x600

Sveriges äldsta bevarade Renault – föreläsning om ikoniska Renault Voiturette1901

Hörsalen, Tekniska
Föreläsningen ingår i Tekniskas entrébiljett

Bilen har funnits i Tekniska museets samlingar sedan 1928 och 17 november kommer Göran Flank från Bil- och Teknikmuseet i Köping berätta om restaureringen som gjordes, loppet i London Bright och historien bakom den ikoniska bilen.

Renault började tillverka bilar 1898 och du hittar Sveriges äldsta bevarade Renault i museet. Bilen är en av världens första kardandrivna vagnar.  2020 – 2021 renoverades bilens mekanik och motor i samarbete med Köpings Bil- och Teknikhistoriska samlingar. Renoveringen gjordes av Göran Flank och Stefan Edlund som även framförde bilen i veteranbilsloppet Veteran Car Run mellan London och Brighton i början av november 2021. Den klarade också hela sträckan på 96 km. Bilen fick utmärkelsen ”The Judges Overseas Award” som går till bästa utländska ekipage. Bilen kan köras och visas upp i Zero City – I Backspegeln och den ingår i museets Handling collection.

Hör Göran berätta mer om historien bakom den ikoniska bilen och hur det gick till när man skulle restaurera bilen.

När: 17 november
Tid: 18.00
Var: Hörsalen

Senast uppdaterad 21 februari 2024.