AIS system som sjöfartens världsstandard – föredrag med Håkan Lans

Måndag 11 december kommer Håkan Lans hålla en presentation om AIS systemet som är en obligatorisk världsstandard för sjöfart och installerat på alla större fartyg idag.

Om Håkan Lans

Håkan är kanske mest känd för sin konstruktion av positionsnavigeringssystem för såväl flyg som sjöfart men har även gjort sig känd för utvecklingen av bl. a grafikkort, digitaliseringsbord (en föregångare till datormusen) och en metod hur man med en skrivare kan skriva på ljuskänsligt material.

Om AIS System

Automatic Identification System (AIS) är ett system som gör det möjligt att identifiera ett fartyg och följa dess rörelser från andra fartyg och från en fartygstrafikservices kontrollrum. Systemet bygger på att varje fartyg regelbundet skickar ut informationen på en digital radiokanal.

När: Måndagen den 11 december 18:00 – 19:00
Var:  Tekniska Museet: Hörsalen

Senast uppdaterad 21 februari 2024.