Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för årskurs 4 – 6 i ämnena teknik och biologi för skolprogrammet Samla på sinnen.
Tillbaka till skolprogrammet
Teknik
- Identifiera och analysera tekniska hjälpmedel utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik.
- Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
Centralt innehåll
- Hur vanliga tekniska hjälpmedel är uppbyggda och fungerar.
- Vanliga tekniska hjälpmedel i hemmet och samhället.
- Hur tekniska hjälpmedel i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar för våra sinnen.
Kunskapskrav
- Eleven kan beskriva och ge exempel på tekniska hjälpmedel.
- Eleven kan ge exempel på tekniska hjälpmedels sammansättning för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur tekniska hjälpmedels fördelar och nackdelar för individ och samhälle.
Biologi
- Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hjärnan och våra sinnen.
- Använda biologins begrepp för att beskriva och förklara samband i människokroppen.
Centralt innehåll
- Hur människans hjärna och sinnesorgan fungerar och samverkar.
Kunskapskrav
- Eleven kan samtala och diskutera om frågor som rör hjärnan och våra sinnen.
- Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar.
- Eleven har kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med användning av biologins begrepp.
- I underbyggda resonemang om hjärnan och våra sinnen kan eleven relatera till några samband i människokroppen.