Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för årskurs 4 – 6 i ämnena teknik, matematik och biologi för skolprogrammet Hjärngympa.
Tillbaka till skolprogrammet
Teknik
- Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
Centralt innehåll
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav
- Eleven kan beskriva och ge exempel på tekniska hjälpmedel i vardagen och dess ändamålsenlighet och funktion.
Matematik
- Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.
- Använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
- Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
- Huvudräkning samt beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare.
- Grundläggande geometriska objekt och dess användning i vardagliga situationer.
- Uppskattning och mätning av t ex längd, area och tid med vanliga måttenheter.
- Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.
Kunskapskrav
- Eleven kan lösa problem genom att välja och använda strategier och metoder med anpassning till problemets karaktär.
- Eleven har kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem.
- Eleven kan välja och använda matematiska metoder med anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa uppgifter med tillfredsställande resultat.
Biologi
- Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hjärnans funktion och förmåga.
Centralt innehåll
- Hur människans hjärna och sinnesorgan fungerar och samverkar när det kommer till problemlösning, minne och koncentration.
Kunskapskrav
- Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar.
- I resonemang om hjärnan och våra sinnen kan eleven relatera till några samband i t ex vår livsstil.