Kopplingar till läroplanen för Hållfasthet och konstruktion, gymnasiet
Kopplingar till läroplanen för gymnasiet i ämnet konstruktion för skolprogrammet Hållfasthet och konstruktion.
Förmågor
- Kunskaper om befintlig teknik och teknisk utveckling samt om konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
- Förmåga att välja och använda metoder, material, verktyg och komponenter samt kunskaper om deras egenskaper och begränsningar.
- Förmåga att utföra test.
- Förmåga att lösa problem och konstruktions-uppgifter teknik-vetenskapliga teorier och modeller.
- Kunskaper om standarder och normer inom konstruktionsområdet.
- Förmåga att dokumentera, redovisa, presentera och utvärdera konstruktionsarbete.
- Förmåga att använda tekniska begrepp och modeller.
Centralt innehåll
- Teknikmetoder och konstruktionsmetoder inom något eller några områden, till exempel produktutveckling och byggnation.
- Teoretiska modeller, observationer och konstruktionsprojekt inom det teknikområde som används i kursen.
- Grundläggande materialegenskaper och materialets betydelse för funktion, kvalitet, tillverkning och återvinning.
- Faktorer som påverkar utformningen av produkter, till exempel tillgänglighet och säkerhetsaspekter.
- Dokumentation, redovisning och presentation av konstruktionsarbete och resultat.
Kunskapskrav
- Eleven redogör för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
- Eleven planerar konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktions-metod.
- Dessutom väljer med handledare lämpliga material, komponenter för konstruktionen samt motiverar sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar.
- I arbetet använder tekniska begrepp, verktyg och modeller
- Eleven löser också problem och konstruktionsuppgifter genom att använda teknikvetenskapliga teorier och modeller.
- Dessutom tar eleven hänsyn till standarder och normer.
- Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med tekniska begrepp.
Senast uppdaterad 7 december 2021.