ung man och kvinna som blir skannade av en ai maskin. I montern speglas text som anger deras ålder och känslor som AI-maskinen bedömer.

Talbar

Köp entrébiljett

Vems världsbild representerar AI?

Aktiviteten ingår i entrébiljetten som köps online.

AI kan vara ett verktyg som förändrar världen till det bättre. Men vad händer när samma verktyg har problem med att läsa av pigment, skriver sexistiska tweets och därmed motarbetar samhällsförändringar som människor i generationer har jobbat för.

I samtalspanelen

Deborah Biniam Solomon

porträttbild på tjej med brunt, lockigt hår och bruna ögon.
Foto: Felicia Margineanu

Deborah Solomon är kampanjledare för ett förbud mot mördarrobotar på Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Deborahs arbete med AI fokuserar mest på autonoma vapensystem (även kallade mördarrobotar) som använder maskininlärning och algoritmer för att sortera personer in i olika grupper. På så sätt kan Deborah arbeta med hur rasistiska och sexistiska fördomar kan programmeras in i olika system och hur dessa problem förvärras när dessa system programmeras in i vapensystem.

Francisca Hoyer

Porträttbild på blond kvinna med vi skjorta.
Foto: Oscar Omne

Francisca Hoyer leder det strategiska initiativet Natural Language Understanding på AI Sweden, Sveriges nationella centrum för tillämpad AI. Tillsammans med RISE och WASP bygger AI Sweden den första generativa språkmodellen för de Nordiska språken – GPT-SW3. Francisca är i grunden historiker och har en doktorsexamen från Uppsala universitet där hon har forskat om sambandet mellan globalisering och familjeliv på 1700-talet. Nu kontextualiserar hon AI, data och teknologisk innovation i bredare sociala och kulturella sammanhang utifrån ett humanistiskt perspektiv där hon arbetar för att diversifiera AI utvecklingen med domänexperter från humaniora, samhällsvetenskap och civilsamhället.

Sohrab Fadai

porträttbild på kille med brunt hår och bruna ögon
Foto: Nirvana Gharni

Sohrab Fadai är grundaren av den AI-drivna PR-plattformen Heartspace, vars mål är att bidra till ett mer nyanserat, inkluderande och lösningsorienterat medieklimat. Plattformens användare består av impact-startups och företag som strävar efter att skapa en mer hållbar värld. Heartspace använder sig av OpenAI:s senaste modell, GPT-4, men erbjuder mycket mer än att enbart generera text. Bland annat har plattformen en funktion där AI:n, genom avancerad tonalitetsanalys, hjälper användaren att skriva med ett inkluderande, nyanserat, empatiskt och icke-polariserande språk.

Paulina Modlitba

Kvinna med armarna i kors tittar rakt in i kameran
Foto: Jennifer Kivinen

Kvällen moderator är Paulina Modlitba. Paulina har en examen i medieteknik från KTH och en master i Media, Arts and Sciences från MIT Media Lab i Cambridge. Hon har de senaste 15 åren varit verksam inom hela det digitala ekosystemet – allt från affärsutveckling och framtidsbevakning på Bonnier R&D till digital produktutveckling och marknadsföring på startups som Stardoll och Toca Boca. Hon är även van programledare för poddar där hon just nu programleder SEB:s privatekonomipodd “Pengarna & Livet”.

Praktisk information

Bar öppnar: 17.30
Program: 18-20.
Var: Plan 3

tjej som trycker på en digital skärm

Talbar

Här är inga samtal för svåra, bara talbara. Det är högt i tak när vi diskuterar samhällsaktuella frågor inom teknik, innovation och forskning.

Se tidigare event

Senast uppdaterad 15 december 2023.