Kopplingar till läroplanen för Skapa med teknik, gymnasiet

Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för gymnasiet i ämnena teknik och bild/musik för skolprogrammet Skapa med teknik.

Tillbaka till skolprogrammet

Teknik

Förmågor

• Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar kopplat till alternativa användningsområden.
  • Kunskaper om hur tekniska lösningar har utvecklats och utvecklas i samspel med det omgivande samhället samt kunskaper om befintlig teknik och aktuell teknikutveckling.
  • Förmåga att kommunicera inom det tekniska området samt kommunicera om teknik.

Centralt innehåll

• Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik.
  • Tekniska lösningars, kopplat till kreativt skapande, betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom dessa teman.

Kunskapskrav

• Eleven kan analysera och värdera tekniska lösningar utifrån kvalitet, säkerhet och funktion.
  • Eleven beskriver hur samhälle och teknik samspelar.
  • Eleven värderar teknikens funktion, användning och tillgänglighet i samhället.

Bild/musik

Förmågor

• Förmåga att arbeta nytänkande, idérikt och med personligt uttryck samt att arbeta i kreativa processer.
  • Färdigheter i att framställa bilder med hjälp av olika tekniker och konstnärliga uttryckssätt.

Centralt innehåll

• Olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete.
  • Arbete med konstnärliga processer, både enskilt och i grupp.
  • Orientering i nya tekniker. Uttrycksförmåga och hantverksskicklighet i några tekniker.
  • Olika metoder för kreativt skapande kopplat till funktionsförutsättningar.

Kunskapskrav

• Eleven använder olika metoder för bild-, modell- och musikskapande.
  • Eleven bearbetar och löser bildkonstruktionsproblem och experimenterar.
  • Eleven hanterar tekniker för att åstadkomma önskade visuella effekter.
  • Eleven redogör för skapandemetoder kopplat till funktionsförutsättningar.