Kopplingar till läroplanen för Gruvan, åk 4-6
Kopplingar till läroplanen för årskurs 4 – 6 i ämnena teknik och historia för skolprogrammet Gruvan, järnet och Sverige.
Teknik
Förmågor
- Eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
- Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
- Vanliga material och deras användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
- Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav
- Eleven kan föra underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
Historia
Förmågor
Eleverna får möjlighet att utveckla sin förmåga att:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- Använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Centralt innehåll
- Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
- Den svenska statens framväxt och organisation (och järnets betydelse för det).
- Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön.
- Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
- Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
- Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Kunskapskrav
- Eleven har kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
- Eleven visar det genom att föra underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.
- Eleven kan beskriva samband mellan olika tidsperioder.
- Eleven visar också hur någon av utvecklings-linjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang underbyggda hänvisningar till det förflutna.
Senast uppdaterad 7 december 2021.