Varför får inte teknik mer plats i skolan när den är kärnan i vår moderna värld? Trots att våra kommande generationer formar framtidens innovationer och lösningar, känner alltför få unga att teknik är relevant. Den 20 mars bjuder Tekniska museet in lärare till en inspirationskväll fylld med insikter och praktiska verktyg för att öka intresset för teknik i skolan. Möt experter från Teknikföretagen, The Cell och superläraren Philippe Longchamps, som delar med sig av tips för att integrera STEAM i undervisningen.
Därför behöver vi mer teknik
Sveriges ekonomi och välfärd är starkt beroende av näringslivet, där teknikindustrin utgör en betydande del av BNP. Trots detta kämpar över 80 procent av teknikföretagen med kompetensbrist. En färsk rapport från Teknikföretagen visar att intresset för teknik är lågt, särskilt bland unga tjejer. Branschen efterlyser också större satsningar på teknik redan från högstadiet. Regeringen planerar att presentera en nationell STEM-strategi vid slutet av 2024.
Vad är STEM och STEAM?
Det pratas alltmer om STEM som står för Science, Technology, Engineering och Mathematics. Regeringen arbetar med en STEM-strategi för hela utbildningssystemet från förskola till forskarutbildning, svenska företag varnar om en stor framtida brist på STEM-kompetens, och fler röster inom skolan hörs om att satsa mer på just STEM-ämnen. För att bredda ämnet inkluderas kreativitet och konstnärliga uttryck i STEAM, med A för ”Art”.
Oavsett om du undervisar i teknik, slöjd, svenska, samhällskunskap, bild eller NO har du möjlighet att låta tekniken genomsyra dina ämnen och ge dina elever den upptäckarlust och det utrymme som vår framtid förtjänar.
Praktisk information
När: 20 mars kl. 17:00 – 19:30 (mingel från 16:30).
Var: Tekniska museet eller via livesändning.
Anmälan: Du anmäler dig via länk nedan och väljer om du vill delta på plats eller digitalt.
Du behöver anmäla dig senast 13 mars så bjuder vi på entré till museet, lätt mat med vin, öl eller alkoholfritt alternativ.
Anmäl dig och säkra din plats!