No description found for the image pedagoger-pa-digitala-visningar-1600x600

Digital lektion – spel och programmering

Tidsåtgång: Cirka 60 min samt ev. två lektioner fördjupning.
Målgrupp: åk. 3-6

Med materialet Digital lektion får du uppleva museets utställningar hemifrån eller i ert klassrum – ni kan arbeta själva eller tillsammans. Lektionen innehåller en kort visning i vår utställning Play beyond play. Den handlar om datorspel och spelutveckling. Du får även övningar att göra på temat spel och programmering. Följ instruktionerna och redovisa därefter till din lärare.

Till dig som är lärare: Innan ni börjar lektionen, ange till dina elever hur du vill att de redovisar övningar, frågor och uppgifter.

Introduktion (5 min)

Starta med att svara på frågorna (läraren bestämmer om du ska svara i skrift eller muntligt):

  • Har du spelat ett datorspel? Vilket?
  • Varför tycker du att det är roligt att spela datorspel?
  • Varför tycker du att det är tråkigt att spela datorspel?
  • Vad i ett spel är viktigt för att det ska vara roligt?

Titta på filmen “Digital visning i Play beyond Play” (5 min)

Övning till filmen (15 min)

I filmen du sett fick du höra om spelutvecklingen i Sverige och hur spelutvecklare gjort och gör datorspel.  Nu ska du avgöra om följande påståenden är sanna eller falska (psst – svaren finns i filmen).

Läraren bestämmer om du ska svara i skrift eller muntligt.

Är påståendet sant eller falskt? 

  1. Det sker väldigt lite spelutveckling i Sverige jämfört med andra länder.
  2. Var tionde människa i världen har spelat ett svenskt datorspel.
  3. Datorn Cray 1 har samma kraft som dagens mobiltelefoner.
  4. 80-tals filmen “TRON” fick inte en Oscar eftersom den var så dålig.
  5. Grafiken i ett spel är det som syns på skärmen när man spelar; bilder, text och symboler.
  6. Spel har förändrats över tid tack vare att tekniken och datorerna blivit bättre.
  7. Rastergrafik är en typ av spelgrafik som består av rader av bildpunkter, så kallade pixlar.
  8. Grafiken i dagens spel är uppbyggda av geometriska former som kallas polygoner.
  9. I spelet Super Mario kan man endast röra sig åt höger, åt vänster och hoppa.
  10. Man använder aldrig skådespelare när man gör ett datorspel.

Kom igång med att programmera ett eget spel i Scratch! (30 min)

Nu ska ni få testa att göra ett helt eget spel. Det finns flera olika verktyg att använda och vi har valt att använda Scratch. Det är ett kostnadsfritt program där man kan programmera spel och berättelser.

Det kan ta olika lång tid att göra ett eget spel. Det beror bland annat på om man har programmerat innan. Om du känner dig bekväm med Scratch sedan tidigare så kan ni hoppa till fördjupningen “Programmera ett eget spel”.

Övningen ska göras på en dator.

  1. Följ länken till Scratch hemsida: https://scratch.mit.edu/.
  2. Skapa ett konto och logga in.
  3. Titta på filmen nedan (10 min)
  4. Kom igång själv! För att lära sig Scratch behöver man testa och leka lite i programmet själv. Testa att använda block för att få katten att gå. Titta på filmen för att få tips på hur du kan göra.

Fördjupning: Programmera spelet “Katten i öknen”.

1–2 lektioner eller som hemuppgift. Målgrupp åk 3-6

För dig som är elev: Ladda ner arbetsbladet som finns här:

För dig som är lärare: Om du som lärare vill instruera och visa hur man gör har vi ett förslag på hur du kan göra det här:

Om du har undervisning på distans kan du “dela skärm” medan ni har lektion på videolänk.

Lektion 1 (45–60 min)

Gör följande steg i arbetsbladet:

  • Logga in och börja skapa.
  • Steg 1: Katten
  • Steg 2: Bakgrund
  • Spara spelet!!

Skicka länken på ditt spel till din lärare.

Lektion 2 (45-60min)

Fortsätt med arbetsbladet. Gör följande steg i arbetsbladet:

  • Steg 3: Molnet
  • Steg 4: Regndroppen
  • Steg 5: Poäng
  • Om du hinner kan du göra extrauppgiften.
  • Spara spelet!!

Skicka länken på ditt spel till din lärare.

Senast uppdaterad 25 juli 2023.