Tidsåtgång: ca 60 minuter.
Målgrupp åk. 4-9
Med materialet Digital lektion får du uppleva museets utställningar hemifrån eller i ert klassrum – ni kan arbeta själva eller tillsammans. Lektionen innehåller en kort visning i vår utställning 100 Innovationer. Den handlar om entreprenörskap och innovationer. Du får även övningar att göra på temat. Följ instruktionerna och redovisa därefter till din lärare.
Till dig som är lärare: Innan ni börjar lektionen, ange till dina elever hur du vill att de redovisar övningar, frågor och uppgifter.
Börja med att fundera och diskutera med en kompis (läraren bestämmer om du ska svara i skrift eller muntligt):
Hur tänker en innovatör? Det här är en kreativitetsövning som undersöker hur man utvecklar en produkt för en särskild målgrupp.
Syftet med övningen är att ni ska träna förmågan att identifiera särskilda behov och komma på kreativa sätt att tillgodose dessa. Tanken är också att ni ska få insikt i den process som en innovatör genomgår för att ta fram produkter som är riktade till särskilda målgrupper.
För dig som är lärare: Har ni distansundervisning? Längre ned ger vi förslag på hur ni kan göra övningen digitalt.
Övningen går till enligt följande:
Skicka ut instruktionerna i god tid innan. Samla in “lapparna” digitalt exempelvis via mail. Ersätt “konstruktionen” av redskapet med en digital variant, de kan till exempel designa någonting gemensamt online. Tex på https://aggie.io/.
100 innovationer, arbetsmaterial
100 innovationer, lärarhandledning
Senast uppdaterad 7 december 2021.