Sveriges första bil i utställningen Zero City

I Backspegeln: Mopeden

Tillfället har passerat.
Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken
Aktiviteten ingår i entrébiljetten som köps online.

Följ med på en resa till bilsamhällets backspegel och utforska en världsunik fordonssamling med några av de bäst bevarade exemplaren som finns av ikoniska fordon. Tisdag 31 januari är det museets mopeder och inlån som står i fokus för kvällen.

Ett måste för alla bil- och motorälskare

kollage på två klassiska mopeder Vicky och Pusch Dakota

Det är svårt att inte fyllas av nostalgi när man tänker på de härliga 70-tals mopederna som Televerks Monarks Crescent eller Puch Dakota. 31 januari djupdyker vi mopedernas värld och presenterar godingar som:

• Televerks Monark Crescent från 1973
  • Hjorten från 1953
  • Crescent 2000 från 1957
  • Veloselex från 1946
  • Vicky från 1961
  • och Puch Dakota från 1974.

Till kvällens ära gästar motorjournalist och restaureringsexpert Jim Lundberg, Claes Johansson från Klassiker som också är chefredaktör för tidningen Moped och Gert Ekström som är moderator.

18.00 – 18.45: Visning av museets mopeder och inlån
18.45 – 19.00: Kaffe med dopp
19.00 – 21..00: Claes och Jim, Prat med plats för frågor från besökare.

Praktisk information

När: tisdag 31 december
Tid: 18-22
Var: Zero City – I Backspegeln

Mat/Fika:

Vi bjuder på fika och kaffe/te. Du behöver bara OSA till lisa.hellmark@tekniskamuseet.se om du vill ha fika.

Återkommande kvällar för alla bil- och motorälskare

Under hela året kommer vi ha en samtalsserie där vi visar några av museets ikoniska fordon och inlån som du hittar i utställningen Zero City – I Backspegeln. Varje kväll kommer att fokusera på en särskild tidsperiod, typ av fordon eller historisk kontext där vi lyfter de fordon som formade bilsamhället.

I Zero City – I Backspegeln kan du se rariteter som den första bilen som rusade fram på Stockholms gator, den första svensktillverkade brandbilen och Torsten Kreugers Bentley och återuppleva även nostalgiska minnen bland vardagsbilar, mopeder och cyklar från olika generationer.

Senast uppdaterad 31 januari 2023.