barn som tittar på ikoniska bilar från förr
No description found for the image zero-city-i-backspegeln-brandbil-1600x600
kollage på retrofordon i Zero City

Retrofordon i mängder i Zero City – I Backspegeln

Inga planerade evenemang.
Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken
Ny utställningshall på 800 kvadratmeter fylld med ikoniska fordon

Kliv in i framtidens hållbara stad där du som besökare står inför att lösa framtidens stora utmaningar. Zero City har fått ytterligare en utställningshall som blickar på hur bilsamhället har växt fram. Se ikoniska bilar som Sveriges första bil, T-forden och 30-talets lyxåk.

En biljett till framtidens stad, tack!

Zero City – I Backspegeln

kvinna och barn tittar på sveriges första brandbil

Visste du att i början av 1900-talet fanns ett hundratal registrerade bilar i Sverige. Idag finns över fem miljoner. I Zero City – backspegeln kan du höra mer om de första fordonen och hur bilsamhället växte fram. Genom att förstå vilka problem bilarna löste och vilka nya utmaningar som de samtidigt skapade kan vi börja skapa en mer hållbar framtid tillsammans. Se några av museets historiska fordon som Sveriges första bil, T-Forden och 30-talets lyxåk som visas – här finns också cyklar, mopeder och en klassisk familjebil fullpackad för campingsemester. Genom att förstå vilka problem bilarna löste och vilka nya utmaningar som de samtidigt skapade kan vi börja skapa en mer hållbar framtid tillsammans.

Ikoniska bilar

Sveriges första bil i utställningen Zero City

I Tekniska museets fordonssamling finns flera rariteter bilar, motorcyklar och mopeder. Bland annat hittar du Sveriges första bil, första bilen i Sverige som fick fortkörningsbot, första svenska tillverkade brandbilen och ägare till bilen som fick Sveriges första körkortet. Kort sagt så har vi många ”första” i museet. Här hittar vi inte bara historiska ikoner utan återupplever även nostalgiska minnen bland vardagsbilar, mopeder och cyklar från olika generationer.

Senast uppdaterad 27 februari 2023.