man med vr glasögon i blått ljus

Demo Stage – rum mellan världar med Futuregames och Jakob La Cour

Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken
Aktiviteten ingår i entrébiljetten som köps online.

Tillsammans med Futuregames och prisbelönta scenkonstnären Jakob La Cour har vi tagit fram immersiva koncept som kopplar fysiska platser ihop med digitala. På Tekniska museet kommer ni kunna besöka dessa rum och kliva in i nya världar. Vad är vad? Det finns bara ett tillfälle att testa detta och det är den här unika kvällen.

Kursen ”Immersive Experience Creator” på Futuregames är ett unikt projekt som leds av den prisbelönte danska scenkonstnären och immersionsdesignern Jakob La Cour med Tekniska museet som scenpartner. Under fyra veckor utforskar och skapar eleverna upplevelser som kopplar samman det fysiska rummet med det virtuella. Resultatet kommer under en period att finnas tillgängligt för Tekniska museets besökare.

Scenkonstnären Jacob La Cour beskriver sitt arbete som en utforskning kring den tekniska utvecklingens inflytande på det moderna samhällets andliga och metafysiska liv. Hans arbete bygger på en linje av kulturellt och konstnärligt skapande som utforskar det mystiska. Från uråldriga shamanistiska och ritualiserade metoder som maskarbete till moderna utvecklingar som bara kan förverkligas genom ny teknik. Ambitionen är att skapa scenkonstverk som belyser detta område genom att använda ”extended reality”.

Med nästan 25 års erfarenhet har Futuregames konsekvent rankats som en av de bästa spelutbildningarna i världen. Så detta är ett magiskt tillfälle att prova på och samtidigt träffa studenterna från IEC – Immersive Experience Creator.

Tid för att uppleva rummen: 17-20
Bar:
Plats: plan 3

Senast uppdaterad 15 mars 2023.