Motorcykel
Liggande bensinmotor i en ram som tillverkningstekniskt sett liknar samtida cyklars. Vevstakarna överför kraften till vevarna på bakhjulet som även fungerar som svänghjul. För utväxlingen är bakhjulets diameter 22 tum, framhjulet är 26 tum. Ytförgasare i bensintanken, bränsle-luftblandningen antänds av ett glödrör av nickel som upphettas av en bensinblåslampa. Vattentanken ligger i den bakre stänkskärmen. Tillverkningsnummer sannolikt 509. Tvåcylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor, cylindervolym 1488 cc Cylinderdiameter: 90 mm Slaglängd: 117 mm 2,5 hk vid 240 varv/minut Högsta fart, enligt prospekt, 60 km/tim Vikt med bensin och vatten cirka 60 kg Däckdimension: Fram: Vulst 25 x 1 1/2. Bak: Vulst 20 x 1
Den första motorcykeln med förbränningsmotor som serietillverkades. Tekniskt sett en ålderdomlig konstruktion där motorn har likheter med en ångmaskin. Startas genom att man springer igång, med veven till vänster om bensintanken spänns gummibanden längs vevstakarna för att motorn ska gå lättare vid start. Gummibanden slakas när motorn startat. Endast tre eller fyra importerades till Sverige. Motorcykeln har nedböjd ram för att den skulle kunna användas av damer i kjol. Denna mc köptes begagnad i Stockholm av fabrikör och rörentreprenör m.m. E A Modin i Viskan, Stöde och var avsedd att användas för resor i Medelpad. Motorn var för svag så den kom mest att användas av familjens unga söner hemma på gården. Typen tillverkad mellan 1893-1895 i ca. 750 ex. Nypris 1895, 1 200 kr.