Motorcykel

Fotograf: Cronestrand, Nisse
Fotograf: Cronestrand, Nisse
Fotograf: Okänd
Fotograf: Okänd
Fotograf: Truls
Fotograf: Nord, Truls
Fotograf: Nord, Truls
Fotograf: Nord, Truls
Fotograf: Okänd
Stjärnmotor i framhjulet, även kallad navmotor. Motorns varvtal 3 600 nedväxlat så att framhjulet gör maximalt 600 varv/minut. Bewärtes förgasare, Bosch elsystem och magnet. Ramen är byggd av pressad stålplåt i två halvor. Två oberoende bromsar i bakhjulet Femcylindrig fyrtaktsmotor, cylindervolym 128 cc per cylinder, totalt 637 cc Cylinderdiameter: 58 mm Slaglängd: 60 mm En planetväxel 6:1 växlar ner motorns varvtal till framhjulets Högsta fart cirka 110 km/tim, sportmodellen 145 km/tim 6,5 hk vid 2 000 varv/minut, 14 hk vid 4 300 varv/minut Tillbehör: Reservdelar (3 st).
En unik mc med motorn i framhjulet, den enda serietillverkade i världen med denna tekniska lösning. En prototyp byggdes av tre ingenjörer 1920 med en trecylindrig stjärnmotor i bakhjulet, designer var Fritz Cockerell. MEGOLA är en förkortning av konstruktörerna MEixner, GOckerell och LAndgraf. Från 1922 års modell var motorn i framhjulet, till 1926 då tillverkningen upphörde efter att 2000 exemplar byggts. Användes till 1930 av ingenjör Folke Simonsson, Vänersborg. Ett ex. var utställt på "Die deutsche Automobil-Ausstellung" i den stora utställningshallen vid Kaiserdamm i Berlin, 1923. Ca 2000 motocyklar tillvekades och endast ett fåtal finns kvar.

Identifikationsnummer

TEKS0030978

Publicerad

2016-03-18

Alternativt nummer

  • TM28629 - Institutionsintern katalog/lista

Klassifikation

  • TM Samling - Motorcyklar - Motorcyklar (TM S 14.1)

Rubrik

  • Megola 1923