Mikroskopisk bild som visar hur en organism ser ut inuti, röd och grön. Ovanpåa loggan för demostage.
Två unga kvinnliga forskare som visar hur man nervceller fungerar.

[ DEMOSTAGE ]: Upptäck senaste forskningen med AIMES

Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken

Världen av medicin och teknik är full av innovationer och spännande möjligheter. Den 13 April gästar forskare från AIMES (Karolinska Institutet & Kungliga Tekniska Högskolan) och visar upp det senaste inom forskningsvärlden.

I denna DEMOSTAGE kommer vi fylla museet med labbstationer och mikrosessioner som ger en inblick i pågående forskning inom ämnen som cellbiologi, kemi, life science, teknik och medicin. Du hittar forskarna i vår nya Trähall så väl som i Hyper Human.

Labbstationer i utställningen Hyper Human

Två unga kvinnliga forskare som visar hur man nervceller fungerar.

Alla labbstationer som finns på plats i vår utställning Hyper Human är särskilt skräddarsydda för barn och alla små genier. De labbstationer som kommer finnas på plats är Ledande plast, Fluorescence, Microfluidik och Bakterier.

Tid: 13.00 – 16.00

Life Science kafé i vår Trähall

LED-möbler framför Wisdome stockholm dome.

Vår nya byggnad Trähallen, som i sig själv är arkitektur i världsklass, kommer under ett par timmar förvandlas till ett Life Science kafé. Här kan du slå dig ned, ta en fika och lyssna på forskarna från AIMES. Mikrosessionerna är anpassade för en vuxnare målgrupp som vill djupdyka inom pågående forskning.

Forskningsområden: medicin, cellbiologi, bioteknik, infektion och nya material
Tid: 13.00 – 15.30

Forskare:

• Ulrica Edlund KTH
  • Agneta Richter-Dahlfors från KI & KTH
  • Aman Russom från KTH
  • Anna Herland från KTH & KI
  • Erica Zeglio från Stockholms Universitet
  • Inger Odnevall från KTH
  • Keira Melican från KI

Senast uppdaterad 8 april 2024.