Vanliga frågor om biljetter, årskort och bokning

För ditt besök på Tekniska museet rekommenderar vi dig att köpa en digital biljett, har du frågor så hittar du förhoppningsvis svaret på dem här. Annars kan du alltid fråga oss på plats alternativet mejla till: entren@tekniskamuseet.se 

Frågor om biljett 

Behöver jag köpa en digital biljett?

För ditt besök på Tekniska museet rekommenderar vi dig att köpa en digital biljett för årskort och dagbiljett till alla i sällskapet även barn under 6 år. Har du en digital biljett så går din inpassering fortare, du kan även köpa biljett på plats, följ anvisningarna på skyltarna framför museet.   

Varför behöver jag boka biljett till barn under 7 år?

För att veta hur många besökare vi har i museet behöver vi registera alla som kommer hit även barn. 

Jag har rabatterat pris, kod eller en fribiljett. Behöver jag boka min biljett online?

Rabatterade priser och fribiljetter löses in i entrékassan, du ska inte förboka biljett om du har fribiljett eller rabatt. 

Hur får jag mina biljetter?

Dina biljetter kommer via din mejl och sms från Tekniska. Om du inte hittar dem kan vi söka efter dem i våra system, du behöver då gå till informationen. 

Jag har köpt en biljett men inte fått någon biljett? Jag kan se köpet i swish.

Ibland kan det bli fel och oftast har man råkar avbryta köpet innan allt är helt klart. Swish har då reserverat ett belopp men betalar tillbaka det inom 1 h. Då kan du göre en ny bokning, följa stegen och vänta tills du fått en bekräftelse. Om du har vidare frågor kan du ställa dem på plats eller mejla till: entren@tekniskamuseet.se 

Om jag inte kan köpa digital biljett?

Om du inte kan köpa en biljett digitalt så kan vi hjälpa dig på plats men det kan ta lite längre tid att komma in och det är 10 kr billigare att köpa biljett online. 

Hur registrerar jag mig på plats?

Du skannar dina biljetter i våra inskanningsmaskiner och det är en Qr kod per person.  

Frågor om årskort 

Är årskortet personligt?

Ja, vi har en typ av årskort och den gäller bara för den som står på kortet. Övriga i sällskapet behöver köpa egna årskort eller dagbiljett. Det är heller inte tillåtet att låna ut sitt kort till någon annan, gör man det risker man att bli av med sitt årskort. 

Går det att uppgradera sin entrébiljett till ett årskort?

Nej, just nu går inte det utan du får köpa ett årskort nästa gång du besöker oss. 

Jag tror att jag har ett årskort sedan tidigare. Hur kan jag kontrollera giltighetstiden på det?

Om du redan har ett årskort köpt innan 26 februari 2021: Logga in i vårt tidigare system för att kontrollera giltigheten innan du köper ett nytt. Här kan du logga in för att kontrollera giltigheten (längst upp i högra hörnet) 

 Om du redan har ett årskort köpt efter 26 februari 2021: Sök på ”Årskort”, ”Tekniska”, ”årskort Tekniska” eller på entren@tekniskamuseet.se i din mejlkorg. I bokningsmejlet hittar du en länk till årskortet och där kan du se hur länge kortet är giltigt. 

För några som köpte årskort precis när vi öppnade igen 26 februari skrevs giltighetstiden över. Om du är en av dem, kontakta oss så gör vi en manuell förlängning. Mejla entren@tekniskamuseet.se  

Varför ska jag ha ett digitalt årskort?

Ditt köp blir förhoppningsvis smidigare om du köper det online och du har alltid det med dig i telefonen. Vi rekommenderar att stjärnmarkera sms och mejl. Tekniska kommer så småningom att fasa ut alla plastkort.

Jag har en gammal/felaktig/ogiltig/ingen mejladress kopplad till mitt årskort och kan därför inte boka via nätet. Hur går det att lösa?

Hör av dig till entren@tekniskamuseet.se, eller ring 08-4505670 så hjälper vi dig att lägga in korrekt e-postadress. Skriv för- och efternamn samt födelsedatum så hittar vi dig lättare. 

Hur gör jag om mitt barn inte har en egen e-postadress när ni kräver unika e-postadresser för alla årskortsinnehavare, även barn?

För att kunna köpa ett digitalt årskort online behöver varje innehavare en unik e-postadress. Anledningen är att din unika profil är kopplad till en e-postadress och det är därigenom du kan identifiera dig när du behöver komma åt ditt årskort eller vill förnya det. 

Senast uppdaterad 24 februari 2022.