Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för årskurs 4 – 6 i ämnet teknik för skolprogrammet Kraft och rörelse.
Tillbaka till skolprogrammet
Kopplingar till läroplanen för Kraft och rörelse, åk 4-6
Teknik
Förmågor som tränas i detta skolprogram
- Att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Att identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
Centralt innehåll
- Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
- Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för mekanismer.
- Dokumentation med begrepp och fysiska modeller.
Kunskapskrav
- Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Eleven kan genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysiska eller digitala modeller.
- Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Eleven gör dokumentationer av arbete med modeller där intentionen I arbetet är synliggjord.
- Eleven kan föra underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars för delar och nackdelar för individ samhälle och miljö.
Kopplingar till läroplanen för Kraft och rörelse, åk 7-9
Teknik
Förmågor som tränas i detta skolprogram
- Att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Att identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
Centralt innehåll
- Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Dokumentation med begrepp och fysiska modeller.
Kunskapskrav
- Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och prova och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysiska modeller.
- Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Eleven gör dokumentationer av arbetet med modeller och muntliga rapporter där intentionen i arbetet är synliggjort.
- Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.