Person som pekar på en skärm som i sin tur visar ett digitalt vitt ansikte

Talbar

Köp entrébiljett

Kan en AI vara kreativ trots att den inte är medveten?

Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken
Gratis inträde. Samtliga program under Kulturnatten har fri entré.

AI-genererad konst och musik har blivit allt vanligare, men vad innebär det för kulturens framtid när konstens tas fram av maskiner och artificiell intelligens. Det sker samtidigt en demokratisering av skapande där fler människor får möjlighet att skapa konst. Vad innebär demokratiseringen av skapande?

Kvällens program

I kvällens Talbar diskuterar vi möjligheter och risker när konst och musik skapas med hjälp av AI. Vad innebär demokratiseringen av skapande? För konstnären och för den som vill lära sig?

I samtalspanelen gästar:

Birger Moëll

Man med mössa som ler mot kameran en snöig dag

Birger är doktorand på KTH med lång erfarenhet av generativ AI. Han föreläser bland annat för studenter på Konstfack kring hur generativ AI kan användas för att skapa konst. I sitt eget konstnärskap målar han abstrakt och skapar konst med hjälp av generativ AI.

Fredrik Gran

Man som spelar på instrument med hjälp av AI

Med en bakgrund som elbasist och utbildad inom några av världens mest prestigefyllda skolor som Gotlands tonsättarskola i Visby, Musikhögskolan i Stockholm och McGill Universitetet i Montréal, Canada , skriver Fredrik huvudsakligen för kammarensembler, orkestrar och elektroakustisk/elektronisk musik.

Ambika Kirkland

Ambika är KTH-forskare och har en doktorand inom Tal- och musikkommunikation med bakgrund inom psykologi och fonetik. Ambika är involverad i STANCE-projektet, som kommer att använda spontan talsyntes för att undersöka uppfattningen av talarens hållning, inklusive rollen som prosodi, sammanhang och talare.

Paulina Modlitba

Kvinna med armarna i kors tittar rakt in i kameran

Kvällens moderator är Paulina Modlitba. Paulina har en examen i medieteknik från KTH och en master i Media, Arts and Sciences från MIT Media Lab i Cambridge. Hon har de senaste 15 åren varit verksam inom hela det digitala ekosystemet – allt från affärsutveckling och framtidsbevakning på Bonnier R&D till digital produktutveckling och marknadsföring på startups som Stardoll och Toca Boca. Hon är även van programledare för poddar där hon just nu programleder SEB:s privatekonomipodd “Pengarna & Livet”.

Bar öppnar: 18.00
Program: 21-22.
Var: Plan 3

tjej som trycker på en digital skärm

Talbar

Här är inga samtal för svåra, bara talbara. Det är högt i tak när vi diskuterar samhällsaktuella frågor inom teknik, innovation och forskning.

Se alla kommande event

Behöver vi verkligen så mycket el?

Senast uppdaterad 15 december 2023.