Kopplingar till läroplanen för Hjärngympa, åk 7-9
Teknik
Förmågor
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik.
Centralt innehåll
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning och förslag till lösningar.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav
- Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och beskriva hur delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Matematik
Förmågor
- Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.
- Använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
- Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
- Geometriska objekt och deras egenskaper samt avbildning och konstruktion av geometriska objekt.
- Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt.
- Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden.
Kunskapskrav
- Eleven kan lösa olika problem genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär.
- Eleven har kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem på ett fungerande sätt.
- Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa uppgifter.
Biologi
Förmågor
- Använda kunskaper i biologi för att granska information och ta ställning i frågor som rör hjärnan och våra sinnen.
Centralt innehåll
- Hur hjärnan påverkas av t ex sömn, kost, motion och miljö.
- Hjärnans uppbyggnad och funktion kopplat till problemlösning.
Kunskapskrav
- Eleven kan föra underbyggda resonemang om hälsa och visar på identifierbara samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
Senast uppdaterad 7 december 2021.