Bil, elektrisk
Elbil för fyra resande med två fällbara säten under frontrutan. Karossutförandet kallades Brougham. Styrning och reglage (controller) vid baksätet, batterier under huvarna fram och bak och bromsar på bakhjulen, elektrisk broms via elcontrollern. T-Ford lyktorna fram är original. Tillverkningsnummer 5537, elmotor nummer 1027414. General Electric elmotor, effekt 4,5 hk 80 volt batterispänning Högsta fart cirka 35 km/tim Körsträcka 4-5 mil
Milburn Wagon Works startades 1869 av George Milburn (1820-1883). Företaget gick från en verksamhet med vagnstillverkning till att tillverka karosserier åt Ohio Electric och åt tillverkare av bensindrivna bilar. Milburn Wagon Works tillverkade elbilar under eget namn mellan 1915-1923. Totalt producerades omkring 4000 bilar.
Bilen tillverkades 1919 som en Brougham. Den användes av Svenska Ackumulator AB Jungner, Stockholm. Registrerades 21/4 1920 som A4575. Svenska Elektrobil AB, Stockholm ägde bilen från 1922 till dess att de donerade den till museet 1929.
Bilen renoverades till körklart skick av Christopher Sylwan, Bromma, med nya nickel-cadmiumbatterier på 30+30 volt. Besiktigad 1969 med registreringsnummer AB2000. Senare registreringsnummer BHE 390 fram till 1988.
Reparation skedde 1980 då remmen för främre vindrutan blev utbytt, framhjulslager höger och vänster utbytta samt alla däcken bytta. Nya batterier från Jungners som gåva. Batterilådor tillverkade vid TM. Laddningskontakt av koaxialtyp tillverkades vid TM (rödmålad träcylinder med två kablar med polskor).
Bilen kan köras och visas upp genom att den ingår i museets Handling collection.