Personbil
Personbil för två personer med extrasäte för en tredje. Modellen kallades Typ D serie B och har tillverkningsnummer 78. Fransk De Dion-Bouton motor. Bensintanken ligger ovanpå motorn. Vattenkylning enligt termosifonsystemet med två kylare (grova rör) på båda sidor av motorhuven samt ett framtill. Kraftöverföring med kardan till bakaxeln. Kaross av trä med läderdynor i sätena, suffletten har tillkommit senare. Belysning med oljelyktor. Encylindrig vattenkyld bensinmotor, cylindervolym 450 cc 4 hk vid cirka 1 500 varv/minut Tre växlar och backväxel Högsta fart 35 km/timmen
Renault började tillverka bilar 1898 och detta är Sveriges äldsta bevarade Renault. Bilen är en av världens första kardandrivna vagnar. Den första byggdes av Bollée. 1901 tillverkades 347 bilar av modell D. Företaget tillverkade inte egna motorer förrän 1902 utan använde andra etablerade motortillverkares.
Bilen renoverades av Lars Malmberg, Sollentuna 1990 - 1991 varefter den registrerades som EYF 345. Renoveringen tog 1500 timmar. Lars deltog sedan i veteranbilsloppet Veteran Car Run mellan London och Brighton 1991 men klarade inte hela sträckan.
Bilens mekanik och motor renoverades i samarbete med Köpings Bil- och Teknikhistoriska samlingar 2020 - 2021 av Göran Flank och Stefan Edlund som även framförde bilen i veteranbilsloppet Veteran Car Run mellan London och Brighton i början av november 2021. Bilen fick utmärkelsen "The Judges Overseas Award" som går till bästa utländska ekipage. Den klarade också hela sträckan på 96 km.
Bilen kan köras och visas upp genom att den ingår i museets Handling collection.