Personbil
Täckt personbil för fyra personer. Chassi- och motornummer YF 5009. Kaross tillverkad av Freestone & Webb Ltd, London. Bentley motor med överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder. Dubbla engelska SU-förgasare typ HO8. Bosch magnettändning med dubbla tändstift. Centralsmörjning och vakuumservobromsar på alla hjul. Sexcylindrig bensinmotor, cylindervolym 7,98 liter. Effekt 220 hk vid 3 800 varv/minut. Manuell växellåda med fyra växlar och backväxel. Högsta fart 175 km/tim.
Tillbehör: Verktygsuppsättning.
Detta fordon levererades från fabriken under hösten 1930 som chassie och försågs sedan med en täckt Sport Saloonkaross hos karosserifirman Freestone & Webb.
Bilen registrerades med nummer GK8609 den 58 december 1930 med Woolf Barnato som ägare. Tävlingsföraren Barnato hade köpt en majoritetspost i Bentley 1925 och var styrelseordförande. I samband med depressionen 1930 gick Bentley Motors Ltd i likvidation och köptes sedan av Rolls-Royce Ltd 1931. Därför blev endast 100 st. 8-liters Bentley tillverkade, varav ett fåtal finns kvar i originalskick.
Woolf Barnato sålde bilen i maj 1931 till civilingenjör Torsten Kreuger som hade bilen med registreringsnummer A15749 i trafik till 1941 då den ställdes av för beredskap på grund av andra världskriget,
Efter kriget återregistrerades bilen men användes endast sporadiskt. Tekniska museet tog emot bilen som gåva 1954 från civ.ing. Torsten Kreuger, Stockholm. Vägmätarställning var då 8 900 mil.