Maskinhallen

Utställningen Maskinhallen innehöll gamla bilar, cyklar, flygplan samt ångmaskiner och visades på Tekniska museet fram till oktober 2010. Se utställningen 100 innovationer som är en uppdaterad version av Maskinhallen.

Maskinerna i tiden

I maskinhallens tak hängde ett av Sveriges första passagerarflygplan, en tysktillverkad Junker F13 från 1923. I utställningen Maskinhallen fanns även en kopia av en hängglidare från 1890-talet och ett svenskbyggt exemplar av det berömda Blériot-flygplanet från 1911. Också ett dubbeldäckat jaktplan, tillverkat vid Thulins fabriker i Landskrona 1917. På den s k Flygterrassen visades flygets historia i Sverige med utblickar mot andra länder. Här fanns bland annat modeller av flygplan, luftskepp och ballonger, tidiga stjärnmotorer, radmotorer och Sveriges först reamotor.

I det avsnitt som beskrev krafter av olika slag visades bl a en handdriven brandspruta från 1700-talet, modeller av bla en väderkvarn, en vädersåg och Näsuddens vindkraftverk. I vattenkraftavdelningen visades utvecklingen från enkla vattenhjul över 17- och 1800-talets avancerade gruvspel till våra dagars vattenturbiner.

I utställningen Maskinhallen visades ett stort antal ångmaskiner som representerade olika konstruktioner och användningsområden. Bland annat Sveriges äldsta bevarade ångmaskin en s k balansångmaskin. Den användes vid Höganäs stenkolsgruva från 1832 till 1909 för vattenpumpning. Ett sista avsnitt behandlade förbränningsmotorer. Denna typ av maskiner, som i hög grad satt sin prägel på 1900-talet, utvecklades i mitten av 1800-talet – först med gas som drivmedel och senare med olika petroleumprodukter, som t ex fotogen och bensin.

Kontakt och mer information

Lars Paulsson

Lars Paulsson

Utställningsintendent

+46 8 450 56 81

Mejla

Senast uppdaterad 7 december 2021.