Digital Revolution – en interaktiv totalupplevelse

I Digital Revolution blev besökaren en del av utställningen med teknikens hjälp. Här kunde man utforska hur konst, musik, film och dataspel har inspirerats och utvecklats med hjälp av digital teknik. En revolutionerande resa från 1970-talets persondator och enkla dataspel in i framtiden.

Digital Revolution visades på Tekniska museet oktober 2014 – aug. 2015.

Utställningen producerades av Londonbaserade The Barbican, samma företag som gjorde succéutställningen Game On 2.0. Den samlar välkända konstnärer, artister, filmskapare, arkitekter, designers och spelutvecklare. På ett nytt och banbrytande sätt visar de hur gränserna ständigt tänjs för vad som är möjligt i den nya digitala världen.

Utställningen visade specialeffekterna bakom några av de senaste storfilmerna. Man kunde utforska gränssnittet mellan det analoga och digitala musikskapandet. Man kunde också skapa konstverk med programkod och spela ännu fler häftiga dataspel.

Världsturné med första stopp på Tekniska museet

Digital Revolution premiärvisades på Barbican Centre i London 3 juli – 14 september 2014 för att sedan ge sig ut på en fem år lång världsturné.  Första stopp var Tekniska museet där den visades 25/10 2014–30/8 2015.

Läs mer om utställningen http://www.barbican.org.uk/digital-revolution