Ett flyktingtält visas i utställningen

I’m Alive – mobil teknik på liv och död

I utställningen I’m Alive – mobil teknik på liv och död, har nyanlända delat med sig av sina berättelser om vad smartphones och mobilt internet betytt för dem under deras flykt. I utställningen uppmärksammas också innovativa initiativ som hjälpt flyktingar och där den mobila tekniken ofta varit väsentlig.

I utställningen möter du bland andra Deema, Hanadi och Khalid som delar med sig av sina erfarenheter om vilken betydelse smartphone haft under deras flykt. I VR-upplevelsen Clouds over Sidra kommer du nära flyktingars vardag i lägret Zaatari i Jordanien. I en digital visualisering med unika data kan du följa hur flyktingbåtar lotsas i hamn över Medelhavet via sociala medier.

Kanske vi frågar oss hur vi skulle kunna klara oss utan vår GPS-funktion i den täta stadstrafiken, eller för att mäta den senaste joggingrundan. Men samma funktion används också av flyktingar för att hitta den säkraste vägen på sin resa. För faktum är att en fungerande mobiltelefon kan betyda skillnaden mellan att leva eller att dö. De är avgörande verktyg för att planera flykten, hitta vägen, göra översättningar och att kommunicera med anhöriga. Mobiltelefonen erbjuder också en flykt från den hårda verkligheten för en stund.

Utställningen är initierad och producerad av Tekniska museet i samarbete med bland andra Sverige för UNHCR, Better Shelter, Refugees Welcome Stockholm, Villa Victoria, Maritime Organization for Follow-up and Rescue, Annah Björk, Mattias Beijmo.

Till utställningen finns en lärarhandledning med tips på uppgifter kopplade till utställningen.

I’m alive, lärarhandledning (2,81 MB)

Turnéplan

• Hofors 2047 science center: augusti – december 2019  läs mer här
  • Borlänge hösten 2018.
  • Huseby Bruk i Kronoberg: 1 september 2017 – 15 januari 2018
  • House of Sweden, Washington, USA: 15 mars 2017 – 15 mars 2018
  • Tekniska museet 12 oktober 2016 – 23 augusti 2017

Årets förnyare

Årets förnyare tilldelas en person, organisation eller projekt som det senaste året har utvecklat mediebranschen genom innovation av något slag. Prisceremonin sker på Mediedagarna i Göteborg.

2017 års förnyare är utställningen I’m alive med följande motivering:

Visualiseringen i utställningen I’m alive är nyskapande journalistik, både genom den världsunika interaktiva visualiseringen av flyktingbåtar på Egeiska havet och i sin distributionsform. Visualiseringen är byggd på verklig data från båtflyktingars GPS-positioner, sms, chattmeddelanden och bilder, vilket tecknar bilden av hur det verkligen är att göra den farliga flykten över Medelhavet i överfyllda gummibåtar. Journalisten Annah Björk och analytikern Mattias Beijmo har skapat visualiserningen efter gediget arbete på både Lesbos och i Turkiet.

Årets dokumentationsprojekt

DOSS, Dokumentation av samtida Sverige, utser varje år ett museum eller en kulturinstitution som lyfter fram och fördjupar insikten om företeelser i vår tid och sätter dem i ett sammanhang. I april 2017 delades priset ut till Tekniska museet för dokumentationsprojektet som ligger till grund för utställningen I’m Alive – mobil teknik på liv och död.

Frågor och boka utställningen

Magdalena Tafvelin Heldner