Fotograf: Truls Nord

Maker Tour – programmering i skolan

Tekniska museet besöker mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen – helt kostnadsfritt. Workshops för elever och lärare i skolan och på museet samt gratis lovverksamhet är några av aktiviteterna som ingår i utbildningspaketet.

I filmen nedanför får du ett smakprov på hur det går till. Klicka på play-ikonen för att starta filmen.

Maker Tour – programmering i skolan syftar till att på ett lekfullt sätt skapa förståelse för datorer, programmering samt att lära sig att använda tekniken för att lösa problem.

Nytt digitalt upplägg

Från och med hösten 2020 har vi ändrat och delvis ställt om upplägget. Skolan får låna museets robotbyggsatser till klassrummet och läraren och eleverna får digital handledning av museipedagogerna. Som avslutning får eleverna göra ett besök på Tekniska museet.

Pedagogiskt innehåll

  • Introduktion i programmering för klassens ansvarspedagog samt för de ämnespedagoger som deltar i projektet.
  • Läraren genomför två workshops med klassen i skolan med hjälp av två instruktionsvideor och vårt utlånade material.
  • Besök och aktiviteter på Tekniska museet med projektets pedagoger.
  • En workshop för lärare som deltar i projektet.
  • Obligatorisk baskurs i programmering för samtliga av skolans lärare.

I projektet ingår även:

  • Utkörning och hämtning av material som ni behöver för att kunna genomföra workshops på skolan.
  • Erbjudande till fritids på skolan om att delta i en lovkurs med fokus på programmering och skapande.
  • Livesänd inspirationsföreläsning för lärare.

Utbildningens olika moment

Introduktion i programmering för lärare i årskurs 4-6

Projektet startar med en introduktion i grundläggande programmering/datalogi där du som lärare får bekanta dig med de programmeringsverktyg som eleverna kommer att arbeta med under projektets gång. Introduktionen vänder sig till klassens ansvarspedagoger och de ämnespedagoger som deltar i projektet i årskurs 4-6.

Workshop 1 och 2 för elever

Läraren leder workshop 1 och 2 i skolan med hjälp av instruktionsfilmer samt projektets pedagoger på distans.

Första workshopen handlar om att från grunden bygga och programmera en robot samt träna förmågan att översätta mänskliga instruktioner till ett program som en maskin/dator kan förstå. Titta på instruktionsfilmen för att få en introduktion till övningen ”Hopparen”:

Under andra workshopen kommer ni arbeta vidare med att bygga och programmera sensorer. Titta på instruktionsfilmen för att få en introduktion till övningen ”Dansande roboten”:

Besök på Tekniska museet

Med chartrade bussar får eleverna kostnadsfritt besöka museet. Det blir en inspirerande dag med fokus på innovation och produktutveckling. Projektets pedagoger håller i aktiviteter och det finns även tid att på egen hand upptäcka museets utställningar. Det enda ni behöver tänka på är att eleverna/skolan tar med egen matsäck. Bokningen av bussarna sker genom museet och bussarna körs av Interbus.

Workshop för lärare i årskurs 4-6

Pedagoger har workshop i programmering med lärare

Vi avslutar projektet med en workshop för lärare där vi tillsammans utformar ett lektionsupplägg utifrån de förutsättningar som finns på skolan. Detta lektionsupplägg kan lärarna använda med eleverna, även efter att vårt samarbete är avslutat.

Baskurs i programmering för lärare

Detta tillfälle är för samtliga lärare på skolan och är en introduktion till programmering och hur man kan arbeta med det på ett ämnesövergripande sätt med en naturlig progression genom årskurser.

Lovverksamhet

De elever som deltar i projektet kommer att erbjudas att kostnadsfritt delta i någon av våra lovkurser i programmering på sin fritid. Vi samarbetar med fritids på skolorna vi besökt för att ordna aktiviteter inom programmering och skapande.

Utvärdering

Barn skapar och kodar med olika verktyg

Samtliga elever och lärare som deltar i projektet får svara på två enkäter, en innan vi träffas första gången och en efter sista tillfället vi ses. Syftet är att vi lättare ska kunna se vilken effekt utbildningspaketet har haft och att ge oss möjlighet att ständigt förbättra och utveckla projektet.

Områden som omfattas av utbildningspaketet

  • Alby/Fittja, Botkyrka
  • Brandbergen, Haninge
  • Bredäng, Stockholm
  • Edsberg, Sollentuna
  • Finnsta, Upplands Väsby
  • Hagsätra/Rågsved, Stockholm
  • Hallunda/Norsborg, Botkyrka
  • Husby, Stockholm
  • Hässelby/Vällingby, Stockholm
  • Jordbro, Haninge
  • Rinkeby/Tensta, Stockholm
  • Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg
  • Sigtuna
  • Skogås, Huddinge
  • Smedby, Upplands Väsby
  • Sångvägen, Järfälla
  • Termovägen, Järfälla
  • Tureberg, Sollentuna
  • Vårby, Huddinge
  • Vårberg, Stockholm
  • Älvsjö/Solberga, Stockholm
  • Östberga, Stockholm

Projektet bedrivs i samarbete med Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Kontakt och mer information

Maria Olsson

Enhetschef Lärande och Tillgänglighetsansvarig

+46 8 450 56 17

Mejla

Maker Tour

Du kan stöta på våra rosa bussar när vi är på väg till platser runt om i landet för att stimulera barn och ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap. På Tekniska museet bedriver vi olika aktiviteter inom Maker Tour-paraplyet.

Läs mer om Maker Tour

Richard Duncan

Inspirerande om programmering

Se vår inspirationsföreläsning om hur man bäst får in programmering i undervisningen.

Till föreläsningen

Senast uppdaterad 19 augusti 2020.