Tekniska museet besöker mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen – helt kostnadsfritt. Workshops för elever och lärare i skolan och på museet samt gratis lovverksamhet är några av aktiviteterna som ingår i utbildningspaketet.
Maker Tour – programmering i skolan syftar till att på ett lekfullt sätt skapa förståelse för datorer, programmering samt att lära sig att använda tekniken för att lösa problem.
I projektet ingår även:
Utbildningens olika moment
Projektet startar med en introduktion i grundläggande programmering/datalogi där du som lärare får bekanta dig med de programmeringsverktyg som eleverna kommer att arbeta med under projektets gång. Introduktionen vänder sig till klassens ansvarspedagoger och de ämnespedagoger som deltar i projektet i årskurs 4-6.
Läraren leder workshops i skolan med stöd av projektets pedagoger.
Ni börjar med att bygga och programmera en robot, ”Hopparen”, samt träna förmågan att översätta mänskliga instruktioner till ett program som en maskin/dator kan förstå.
Efter det går ni vidare och arbetar med att lägga till och programmera olika typer av sensorer.
Med chartrade bussar får eleverna kostnadsfritt besöka museet. Det blir en inspirerande dag med fokus på innovation. Projektets pedagoger håller i aktiviteter och det finns även tid att på egen hand upptäcka museets utställningar. Det enda ni behöver tänka på är att eleverna/skolan tar med egen matsäck. Bokningen av bussarna sker genom museet och bussarna körs av Interbus.
Vi avslutar projektet med en workshop för lärare där vi tillsammans utformar ett lektionsupplägg utifrån de förutsättningar som finns på skolan. Detta lektionsupplägg kan lärarna använda med eleverna, även efter att vårt samarbete är avslutat.
De elever som deltar i projektet kommer att erbjudas att kostnadsfritt delta i någon av våra lovkurser i programmering på sin fritid. Vi samarbetar med fritids på skolorna vi besökt för att ordna aktiviteter inom programmering och skapande.
Samtliga elever och lärare som deltar i projektet får svara på två enkäter, en innan vi träffas första gången och en efter sista tillfället vi ses. Syftet är att vi lättare ska kunna se vilken effekt utbildningspaketet har haft och att ge oss möjlighet att ständigt förbättra och utveckla projektet.
Projektet bedrivs i samarbete med Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenberg och Stockholms stad.
Du kan stöta på våra rosa bussar när vi är på väg till platser runt om i landet för att stimulera barn och ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap. På Tekniska museet bedriver vi olika aktiviteter inom Maker Tour-paraplyet.
Se vår inspirationsföreläsning om hur man bäst får in programmering i undervisningen.
Senast uppdaterad 3 maj 2022.