Barn och pedagog jobbar med programmering

Maker Tour – programmering i skolan

Tekniska museet besöker mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen – helt kostnadsfritt. Introduktion i programmering för lärare, workshops i skolan och på museet, tävlingar samt gratis lovverksamhet är några av aktiviteterna som ingår i det tre veckor långa utbildningspaketet.

Med hjälp av en inredd chockrosa programmeringsbuss kommer pedagoger från Tekniska museet på besök till skolan för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen hos både elever och lärare. Även workshops på museet ingår i utbildningen liksom transport till och från museet.

I filmen nedanför får du ett smakprov på hur det går till. Klicka på play-ikonen för att starta filmen.

Verksamheten pågår under tre år med start hösten 2017.

Våren 2019 är fullbokad – anmäl intresse till kommande utbildningar genom att mejla en intresseanmälan med information om:

  • Skolans namn och ort (tillhör din skola ett utsatt område? Se lista längst ned under visa mer)
  • Namn och telefonnummer till kontaktperson
  • Förslag på period när ni vill genomföra projektet (termin/månad)
  • Antal klasser som ni vill ska delta, samt vilka årskurser
  • Ungefär antal elever i varje klass
  • Uppskattad resväg med bil till skolan från Tekniska museet.

Upplägg – så här går det till

Maker Tour – programmering för skolan syftar till att på ett lekfullt sätt skapa förståelse för datorer, programmering samt att lära sig att använda tekniken för att lösa problem. Det är kostnadsfritt för skolorna som deltar.

För klassen handlar det om att avsätta tid till introduktion i programmering för lärare, workshops med museets pedagoger på skolan och besök på Tekniska museet under totalt cirka tre veckor.

Pedagogiskt innehåll

  • Introduktion i programmering för klassens ansvarspedagog samt för de ämnespedagoger som deltar i projektet.
  • Två workshops i skolan som leds av museipedagoger.
  • En workshop på Tekniska museet som leds av museipedagoger.

I projektet ingår även:

  • Gratis transport till Tekniska museet via chartrade bussar.
  • Erbjudande till eleverna om att delta i museets lovverksamhet under terminerna.
  • Deltagande i en spelprogrammeringstävling som Tekniska museet arrangerar.

Utbildningens olika moment

Introduktion i programmering för lärare

Projektet startar med en introduktion i grundläggande programmering/datalogi där du som lärare får bekanta dig med de programmeringsverktyg som eleverna kommer att arbeta med under projektets gång. Introduktionen vänder sig till klassens ansvarspedagoger och de ämnespedagoger som deltar i projektet.

Workshop 1

Tyngdpunkten i workshop 1 handlar om att träna förmågan att översätta mänskliga instruktioner till ett program som en maskin/dator kan förstå.

Workshop 2

Under andra workshopen, som innebär ett besök på Tekniska museet, kommer vi att arbeta vidare med programmering. Eleverna får även möjlighet att besöka science center-utställningen MegaMind och arbeta i grupp med olika uppdrag på tema hjärnan, lärandet och innovationer.

Workshop 3

I vårt avslutande besök på skolan kommer eleverna att introduceras till hur de med sina nyvunna programmeringskunskaper kan konstruera egna spel.

Transporter

Tekniska museet står för alla transporter i samband med besöket på Tekniska Museet. När skolan/klassen bestämmer sig för att delta kommer vi överens om en tid för hämtning och lämning av elever och lärare från och till skolan. Bokningen av bussarna sker genom museet.

Programmeringstävling

Klasser som deltar i ”MakerTour – programmering i skolan” kommer att delta i en tävling. Tanken är att eleverna ska fortsätta att öva på programmering och använda kunskaperna som de har fått under samarbetet med Tekniska museet.

Tävlingsmomentet består av en utmaning som ska lösas med hjälp av digitala verktyg och kommer att exponeras via sociala medier. Museet kommer att förse skolorna med tävlingsmaterial, till exempel en robot, ett kretskort eller en byggsats. Introduktionen till tävlingsmomentet sker under sista besöket på skolan och varje termin delas ett fint pris ut till den vinnande klassen.

Att delta i tävlingen är ett utmärkt sätt för eleverna att fortsätta med programmering i skolan, och att arbeta i enlighet med den reviderade läroplanen som träder i kraft under 2018.

Lovverksamhet

De elever som deltar i projektet kommer att erbjudas att kostnadsfritt delta i någon av våra lovkurser i programmering på sin fritid. Om intresset för att delta är större än antalet platser vi kan erbjuda så kommer en utlottning av platserna att ske. Ladda ner mer information:

Områden som omfattas av utbildningspaketet

  • Alby/Fittja, Botkyrka
  • Brandbergen, Haninge
  • Bredäng, Stockholm
  • Edsberg, Sollentuna
  • Finnsta, Upplands Väsby
  • Hagsätra/Rågsved, Stockholm
  • Hallunda/Norsborg, Botkyrka
  • Husby, Stockholm
  • Hässelby/Vällingby, Stockholm
  • Jordbro, Haninge
  • Rinkeby/Tensta, Stockholm
  • Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg
  • Skogås, Huddinge
  • Smedby, Upplands Väsby
  • Sångvägen, Järfälla
  • Termovägen, Järfälla
  • Tureberg, Sollentuna
  • Vårby, Huddinge
  • Vårberg, Stockholm
  • Älvsjö/Solberga, Stockholm
  • Östberga, Stockholm

Projektet bedrivs i samarbete med Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Visa mer

Kontakt och mer information

Maria Olsson

Projektledare och tillgänglighetsansvarig

+46 8 450 56 17

Mejla

Gratis lovkurser

Elever som deltar i projektet kan kostnadsfritt delta i våra lovkurser i programmering. Läs mer om lovkurser. Du anmäler dig genom att mejla skolbokning@tekniskamuseet.se.

Senast uppdaterad 3 december 2018.