Fotograf: Truls Nord

Maker Tour – programmering i skolan

Tekniska museet besöker mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen – helt kostnadsfritt. Workshops för elever och lärare i skolan och på museet samt gratis lovverksamhet är några av aktiviteterna som ingår i utbildningspaketet.

I filmen nedanför får du ett smakprov på hur det går till. Klicka på play-ikonen för att starta filmen.

Maker Tour – programmering i skolan syftar till att på ett lekfullt sätt skapa förståelse för datorer, programmering samt att lära sig att använda tekniken för att lösa problem.

Nytt digitalt upplägg

Nu när museet är stängt har vi ställt om för att ta Tekniska till de skolor som annars skulle kommit till oss. Skolan får istället låna museets robotbyggsatser till klassrummet och läraren och eleverna får digital handledning av museipedagogerna.

Pedagogiskt innehåll

  • Introduktion i programmering på distans för klassens ansvarspedagog samt för de ämnespedagoger som deltar i projektet.
  • Läraren genomför två workshops med klassen i skolan med hjälp av två instruktionsvideor och vårt utlånade material.
  • En workshop på distans för lärare som deltar i projektet.

I projektet ingår även:

  • Utkörning och hämtning av material som ni behöver för att kunna genomföra workshops på skolan.
  • Erbjudande till fritids på skolan om att delta i en lovkurs med fokus på programmering och skapande.
  • Livesänd inspirationsföreläsning för lärare.

Utbildningens olika moment

Introduktion i programmering för lärare på distans

Projektet startar med en introduktion i grundläggande programmering/datalogi där du som lärare får bekanta dig med de programmeringsverktyg som eleverna kommer att arbeta med under projektets gång. Introduktionen vänder sig till klassens ansvarspedagoger och de ämnespedagoger som deltar i projektet.

Workshop 1 för elever

Tyngdpunkten i första workshopen handlar om att träna förmågan att översätta mänskliga instruktioner till ett program som en maskin/dator kan förstå. Titta på instruktionsfilmen för att få en introduktion till övningen ”Hopparen”:

Workshop 2 för elever

Under andra workshopen kommer arbetar vi vidare med programmering och använder oss av sensorer. Titta på instruktionsfilmen för att få en introduktion till övningen ”Dansande roboten”:

Workshop för lärare på distans

Vi avslutar projektet med en workshop för lärare där de får fördjupa sina programmeringskunskaper och få tips på hur de kan jobba vidare med programmering med sina elever.

Vi går igenom grunderna i programmeringsverktyget Scratch och programmerar ett spel tillsammans. Funkar lika bra hemma som i klassrummet.

För en första introduktion till Scratch samt skrivna instruktioner för att skapa spelet ”Katten i öknen”:

Scratch, lärarhandledning: Katten i öknen (562,24 KB)

Scratch, elevinstruktion: Katten i öknen (432,83 KB)

Lovverksamhet

De elever som deltar i projektet kommer att erbjudas att kostnadsfritt delta i någon av våra lovkurser i programmering på sin fritid. I sommar samarbetar vi med fritids på skolorna vi besökt för att ordna aktiviteter inom programmering och skapande.

Utvärdering

Barn skapar och kodar med olika verktyg

Samtliga elever och lärare som deltar i projektet får svara på två enkäter, en innan vi träffas första gången och en efter sista tillfället vi ses. Syftet är att vi lättare ska kunna se vilken effekt utbildningspaketet har haft och att ge oss möjlighet att ständigt förbättra och utveckla projektet.

Områden som omfattas av utbildningspaketet

  • Alby/Fittja, Botkyrka
  • Brandbergen, Haninge
  • Bredäng, Stockholm
  • Edsberg, Sollentuna
  • Finnsta, Upplands Väsby
  • Hagsätra/Rågsved, Stockholm
  • Hallunda/Norsborg, Botkyrka
  • Husby, Stockholm
  • Hässelby/Vällingby, Stockholm
  • Jordbro, Haninge
  • Rinkeby/Tensta, Stockholm
  • Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg
  • Skogås, Huddinge
  • Smedby, Upplands Väsby
  • Sångvägen, Järfälla
  • Termovägen, Järfälla
  • Tureberg, Sollentuna
  • Vårby, Huddinge
  • Vårberg, Stockholm
  • Älvsjö/Solberga, Stockholm
  • Östberga, Stockholm

Projektet bedrivs i samarbete med Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Kontakt och mer information

Maria Olsson

Enhetschef Lärande och Tillgänglighetsansvarig

+46 8 450 56 17

Mejla

Gratis lovkurser

I sommar kommer vi ha lovkurser i samarbete med fritids på skolan. För mer information kontakta Jenny Carlsson, museipedagog:

jenny.carlsson@tekniskamuseet.se

Maker Tour

Du kan stöta på våra rosa bussar när vi är på väg till platser runt om i landet för att stimulera barn och ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap. På Tekniska museet bedriver vi olika aktiviteter inom Maker Tour-paraplyet.

Läs mer om Maker Tour

Richard Duncan

Inspirerande om programmering

Se vår inspirationsföreläsning om hur man bäst får in programmering i undervisningen.

Till föreläsningen

Senast uppdaterad 23 april 2020.