Barn och pedagog jobbar med programmering

Maker Tour – programmering i skolan

Tekniska museet besöker mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen – helt kostnadsfritt. Workshops för elever och lärare i skolan och på museet samt gratis lovverksamhet är några av aktiviteterna som ingår i utbildningspaketet.

Med hjälp av en inredd chockrosa programmeringsbuss kommer pedagoger från Tekniska museet på besök till skolan för att inspirera, lära ut och stärka den digitala kompetensen hos både elever och lärare. Även workshops på museet ingår i utbildningen liksom transport till och från museet.

I filmen nedanför får du ett smakprov på hur det går till. Klicka på play-ikonen för att starta filmen.

Verksamheten pågår under tre år med start hösten 2017.

Hösten 2019 är fullbokad – anmäl intresse till kommande utbildningar genom att mejla en intresseanmälan med information om:

  • Skolans namn och adress (tillhör din skola ett utsatt område? Se lista längst ned under visa mer)
  • Namn och telefonnummer till kontaktperson
  • Förslag på period när ni vill genomföra projektet (termin/månad)
  • Antal klasser som ni vill ska delta, samt vilka årskurser
  • Ungefär antal elever i varje klass
  • Uppskattad resväg med bil till skolan från Tekniska museet.

Upplägg – så här går det till

Maker Tour – programmering för skolan syftar till att på ett lekfullt sätt skapa förståelse för datorer, programmering samt att lära sig att använda tekniken för att lösa problem. Det är kostnadsfritt för skolorna som deltar.

För skolan handlar det om att avsätta tid till introduktion i programmering för lärare, workshops med museets pedagoger på skolan och besök på Tekniska museet under totalt cirka tre veckor.

Pedagogiskt innehåll

  • Introduktion i programmering för klassens ansvarspedagog samt för de ämnespedagoger som deltar i projektet.
  • En workshop för elever i skolan som leds av museipedagoger.
  • En workshop för elever på Tekniska museet som leds av museipedagoger.
  • En workshop för lärare i skolan som leds av museipedagoger.

I projektet ingår även:

  • Gratis transport till Tekniska museet via chartrade bussar.
  • Erbjudande till eleverna om att delta i museets lovverksamhet under terminerna.

Utbildningens olika moment

Introduktion i programmering för lärare

Projektet startar med en introduktion i grundläggande programmering/datalogi där du som lärare får bekanta dig med de programmeringsverktyg som eleverna kommer att arbeta med under projektets gång. Introduktionen vänder sig till klassens ansvarspedagoger och de ämnespedagoger som deltar i projektet.

Workshop 1 för elever

Barn kodar och bygger med Quirkboot

Tyngdpunkten i första workshopen handlar om att träna förmågan att översätta mänskliga instruktioner till ett program som en maskin/dator kan förstå.

Workshop 2 för elever

Under andra workshopen, som innebär ett besök på Tekniska museet, kommer vi att arbeta vidare med programmering. Eleverna får även möjlighet att besöka science center-utställningen MegaMind och arbeta i grupp med olika uppdrag på tema hjärnan, lärandet och innovationer.

Workshop för lärare

Pedagoger har workshop i programmering med lärare

Vi avslutar projektet med en praktisk workshop för lärare där de får fördjupa sina programmeringskunskaper och få tips på hur de kan jobba vidare med programmering med sina elever.

Transporter

Tekniska museet står för alla transporter i samband med besöket på Tekniska Museet. När skolan/klassen bestämmer sig för att delta kommer vi överens om en tid för hämtning och lämning av elever och lärare från och till skolan. Bokningen av bussarna sker genom museet.

Utvärdering

Samtliga elever och lärare som deltar i projektet får svara på två enkäter, en innan vi träffas första gången och en efter sista tillfället vi ses. Syftet är att vi lättare ska kunna se vilken effekt utbildningspaketet har haft och att ge oss möjlighet att ständigt förbättra och utveckla projektet.

Lovverksamhet

Barn skapar och kodar med olika verktyg

De elever som deltar i projektet kommer att erbjudas att kostnadsfritt delta i någon av våra lovkurser i programmering på sin fritid. Om intresset för att delta är större än antalet platser vi kan erbjuda så kommer en utlottning av platserna att ske. Ladda ned information:

Områden som omfattas av utbildningspaketet

  • Alby/Fittja, Botkyrka
  • Brandbergen, Haninge
  • Bredäng, Stockholm
  • Edsberg, Sollentuna
  • Finnsta, Upplands Väsby
  • Hagsätra/Rågsved, Stockholm
  • Hallunda/Norsborg, Botkyrka
  • Husby, Stockholm
  • Hässelby/Vällingby, Stockholm
  • Jordbro, Haninge
  • Rinkeby/Tensta, Stockholm
  • Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg
  • Skogås, Huddinge
  • Smedby, Upplands Väsby
  • Sångvägen, Järfälla
  • Termovägen, Järfälla
  • Tureberg, Sollentuna
  • Vårby, Huddinge
  • Vårberg, Stockholm
  • Älvsjö/Solberga, Stockholm
  • Östberga, Stockholm

Projektet bedrivs i samarbete med Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Visa mer

Kontakt och mer information

Maria Olsson

Projektledare och tillgänglighetsansvarig

+46 8 450 56 17

Mejla

Gratis lovkurser

Elever som deltar i projektet kan kostnadsfritt delta i våra lovkurser i programmering. Ladda ner mer information på olika språk (klicka på ”Visa mer” och scrolla ned till Lovkurser). Läs mer om lovkurserna.

Senast uppdaterad 26 mars 2019.