svart bil. I bakgrunden syns skuggan av ett flygplan.

Tekniska museet söker dig som vill jobba som Samlingsförvaltare

Vi söker en samlingsförvaltare till Tekniska museets avdelning Kunskap och samlingar. I tjänsten ingår bland annat preventiv konservering och klimatkontroll, säkerställa ändamålsenlig förvaring för samlingarna i magasinen, drift av magasinen i samarbete med Tekniskas Fastighets, säkerhets och IT avdelning; hantering av föremål till bland annat utställningar; fotografering och registrering av föremål i föremålsdatabasen Primus. Det ingår också att packa och stabilisera föremål inför transport och att planera för logistiken inför transporter.

Du som söker har erfarenhet av arbete med samlingar, registrering i föremålsdatabas, samt erfarenhet av konditionsbedömning, eller likvärdig erfarenhet som är relevant för uppdragets innehåll. Vi söker dig som har Konservatorutbildning eller föremålsantikvarieprogrammet alternativt likvärdig eftergymnasial museiutbildning.

Du är van vid att ta egna initiativ och kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Du är van att arbeta i team och att tänka lösningsinriktat. Du är strukturerad, har ett gott ordningssinne samt en god förståelse för att följa gemensamma rutiner och processer – vi följer Spectrums rekommendationer i vårt förvaltningsarbete. Du skall kunna hantera engelska och svenska i både tal och skrift. I tjänsten kan det förekomma tunga lyft och den kräver att du har körkort med lägst B behörighet. Truckkort är meriterande.

Då vi arbetar teambaserat krävs en god kommunikativ förmåga och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som ett kvalitativt led i vårt sedvanliga rekryteringsarbete genomgår våra slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om våra framtida medarbetare.

Anställningens omfattning

Anställningen är en tillsvidareanställning på 100% som inleds med en provanställning på sex månader.

Tillträde efter överenskommelse.
Löneform: Månadslön.

Ansökan och frågor skickas till: samlingsrek@tekniskamuseet.se

Granskning av inkomna handlingar och urval till intervjuer sker kontinuerligt.

Christian Stadius
Avdelningschef
Telefon:  08 – 450 56 55

Dan Jacobsson
HR-chef
Telefon: 08 – 450 56 10

Vi arbetar för en jämn fördelning av kvinnor och män och ser gärna en spridning i etnisk och kulturell bakgrund samt olika funktionsvariationer hos personalen. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

Tekniska museet – innovationslust för en hållbar framtid

Tekniska museet är en privat stiftelse som med lekfullhet och vetenskapligt djup vill stimulera intresset för tekniken i samhället. Tekniska har ända sedan starten för 98 år sedan haft ett starkt fokus på nuet och framtiden med historien som utgångspunkt. Vi arbetar i nära och omfattande samverkan med vår publik, akademi, näringsliv, skolan och övriga civilsamhället i hela Sverige. Vår vision är att bidra till innovationslust för en hållbar framtid.

Tekniska museet är en del av Royal Djurgården, Skandinaviens främsta attraktion och ett besöksmål i världsklass. Tillsammans välkomnar Djurgårdens attraktioner över 15 miljoner besökare årligen.

Senast uppdaterad 22 april 2022.