Motorcykel

Fotograf: Cronestrand, Nisse
Fotograf: Häll, Peter
Motorcykel, hembygge. En tvåhjulsdriven mc konstruerad av under ledning av Berthold Ericsson, Ingenjör Einar Stormark svarade för utvecklingen av framhjulsdrivningen som monterades 1935. Den engelska JAP-motorn från J A Prestwick & Co, Tottenham, London är från 1928 eller 1929 var ursprungligen på 1 000 cc men modifierades och borrades till 1 370 cc. Amal förgasare, Bosch magnet FFVR 105. Ram och hjul togs från en engelsk OEC. Harley-Davidson växellåda från omkring 1930 och styrbroms. Norton bakhjulsnav och hållare för styre. Tvåcylindrig fyrtakts V-motor, cylindervolym 1370 cc, cylinderdiameter: 88 mm Slaglängd:86 mm Cirka 85-90 hk vid 5 000 varv/minut Drivmedel Metanol Tre växlar och kedjedrivning till fram- och bakhjul Däckdimension 3,25-3,50x19.
Tvåhjulsdrivning gjorde att däcken fick bättre fäste i tävlingsbanor med t.ex. grus, vid sidvagns- och backtävlingar. Bara bensintanken är tillverkad av Rex i Halmstad, Ericsson som startade i tävlingar under fabriksmärket Rex för att publiken ville ha märken de kände till, OEC - JAP var för okänt. Efter att ha använts till 1936 demonterades den och delar såldes för att användes på andra mc. 1959 - 1960 rekonstruerades motorcykeln och de mesta gick att återfinna. Vid rekonstruktionen förkromades och polerades ett stort antal delar, som den nu visas såg den inte ut under den aktiva tiden. Denna är ett bra exempel på de många avancerade specialbyggen som gjordes före andra världskriget. Deponerad på museet 1960, gåva av Berthold Ericssons dödsbo 1995.

Identifikationsnummer

TEKS0062001

Publicerad

2022-12-07

Alternativt nummer

  • TM40720:1 - Institutionsintern katalog/lista
  • L713 - Tidigare använt inom den egna institutionen

Klassifikation

  • TM Samling - Motorcyklar - Motorcyklar (TM S 14.1)

Rubrik

  • Ericsson Berthold Fabrikör Stockholm
  • REX-OEC-JAP 1934