Moped, batteridriven

Fotograf: Nord, Truls
Fotograf: Okänd
Silentia Electric är en elmotordriven scooter som lanserades 1988. Den självbärande karossen är gjord av helsvetsad stålplåt och scootern är utrustad med en hydraulisk skivbroms på framhjulet samt trumbroms på bakhjulet. Framhjulsfjädringen är av Earles-typ, och scootern har en automatväxel med tre hastigheter. Scootern drivs av ett 12V elmotor och 12V batteri och har kedjedrift. Högsta fart är ca 60 km/timmen och scootern väger 85 kg. Ortenheims patenterade automatiska återladdningssystem gör att elmotorn fungerar som generator i nedförsbacke eller under decceleration, och laddar batteriet. Prov som utfördes av Teknikum vid Uppsala Universitet på Ortenheims Silentia Electroped 24, en liknande modell i mopedutförande, visade att återladdningssystemet ger ca 28 % energiåtervinning. Electroped 24 körde under provet en sträcka av 77 km innan batterierna var slut.
Uppfinnaren Björn Örtenheim utvecklade ett flertal eldrivna och hybridfordon under 1970- och 1980-talen. En elmotorcykel lanserades 1972, följt av en eldriven trehjuling i 1975. Elmopeden Silentia 24 presenterades 1978, och elscootern Silentia Electric 1988. Björn Örtenheim är också känt för utvecklingen av en eldriven servicebil åt svenska Televerket. Bilen var en trehjuling med en kaross av armerad plast. Elbilen finns också i Tekniska museets samling: TM41373. Björn Örtenheim fick stöd av Styrelsen för Teknisk Utveckling, STU (senare Nutek), för sitt utvecklingsarbete med energisnåla fordon.

Identifikationsnummer

TEKS0043186

Publicerad

2016-03-16

Alternativt nummer

  • TM40371 - Institutionsintern katalog/lista

Klassifikation

  • TM Samling - Motorcyklar - Mopeder, påhängsmotorer (TM S 14.3)

Rubrik

  • Silentia Electric