Kille i tonåren som tittar engagerat på sin skärm under en kursutbildning på Tekniska museet.

Smarta drag – Matematik genom spel och strategi

I det här skolprogrammet möts spel och matematik i en spännande kombination. Genom att spela både klassiska och moderna strategispel tränar vi logiskt tänkande, kombinatorik och mönsterigenkänning. Vi undersöker hur man kan förutse motståndarens drag, planera framåt och använda matematiska metoder för att fatta smarta beslut.

Programmet passar elever som gillar att klura, tänka flera steg i taget och hitta smarta lösningar. Oavsett om du är nybörjare eller van vid spel får du en rolig och utmanande upplevelse – där hjärnan och matematiken står i centrum!

Läroplanskopplingar
7-9
• Sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikhet i olika situationer. Bedömning av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.
• Kombinatoriska principer och hur de kan användas i olika situationer.
• Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden, samt värdering av valda strategier och metoder.

Gymnasium
• Begreppen oberoende och beroende händelse samt komplementhändelse. Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg, inklusive exempel från spel, risk- och säkerhetsbedömningar.
• Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.

Praktisk information

  • Programmet är kostnadsfritt.
  • Du kan boka programmet för både helklass (32 elever) och halvklass (16 elever).
  • Programmet är på Tekniska museet i Tensta, Hagstråket 11.

Boka skolprogram

Senast uppdaterad 30 maj 2025.