2022 vinnare Platslöjd

En jury tittade på alla fina bidrag som har skickades in till initiativet Plastslöjd och valde ut ett bidrag som har ställts ut i MegaMind på Tekniska museet, där bidraget kan ses av tusentals besökare.

2022 års plastslöjdpris går till bidraget Delfinen, skapat av åk 5-6, Friskolan Kronobergshed i Moheda. Stort grattis! Klassen belönas med en specialgjord papperskorg i form av ett skräpmonster. Skulpturen ställdes ut på Tekniska museet under jullovet 2022.

Motivering:

En tydlig koppling till temat plast i havet. Det framgår också mycket väl att skulpturen är gjord helt och hållet av återbruksplast. Det intryck som den skrikande delfinen ger är dramatiskt. Det finns en inbyggd rörelse i skulpturen, med små kraftfulla hjul bak och två större, drivande hjul fram.

2022 års teampris går till Ekebyhovs grundsärskola, slöjdämnet Team C och D för en fantastisk insats med 30 bidrag i ett och engagemang av barn i olika åldrar. Stort grattis!

Motivering:

Skolan har på ett föredömligt sätt visat att det går att skapa mycket vackra bilder och skulpturer av återbruksplast. Eleverna har använt många olika tekniker för sammanfogningar. Skapelserna utstrålar glädje och lyser upp med färg och form.

Senast uppdaterad 9 april 2024.