Kopplingar till läroplanen för Teknik i hem och vardag, åk 4-6
Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för årskurs 4–6 i ämnet teknik för skolprogrammet Teknik i hem och vardag.
Förmågor som tränas i detta skolprogram
- Att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Att identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
- Att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
- Att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
- Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
- Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för mekanismer.
- Dokumentation med begrepp och fysiska modeller.
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, exempelvis vattensystem.
- Några delar av systemet och hur de samverkar.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav
- Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Eleven kan genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysiska eller digitala modeller.
- Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Eleven gör dokumentationer av arbete med modeller där intentionen I arbetet är synliggjord.
- Eleven kan föra underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars för delar och nackdelar för individ samhälle och miljö.
Senast uppdaterad 7 december 2021.