Kopplingar till läroplanen för Mecka, åk 1–3
Kopplingar till läroplanen (LGR 11) och skolprogrammet Mecka med ljud för årskurs 1–3 i grundskolan i ämnena teknik och fysik.
Teknik
Förmågor
- Identifiera och analysera ljudtekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med ljudteknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
- Värdera konsekvenser av olika tekniklösningar för individ, samhälle och miljö.
- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur det har förändrats över tid.
Centralt innehåll
- Tekniska lösningar som utnyttjar komponenter och konstruktioner för att åstadkomma ljud, ex högtalaren.
- Hur elektronik, material och form samverkar i enkla tekniska system.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala kring ljudteknik.
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället baserat på ljud och ljudteknik. Några delar i systemen och hur de samverkar.
- Hur ljudtekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika lösningar där ljudteknik används.
Fysik
Förmågor
- Använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör ljud.
- Genomföra systematiska undersökningar i fysik.
- Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället kopplat till ljud.
Centralt innehåll
- Människans upplevelser av ljud.
- Materials egenskaper och hur de kan sorteras efter egenskapernas utseende, magnetism och ledningsförmåga.
- Vilka material olika vardagliga föremål, som t ex högtalare, är tillverkade av.
- Enkla fältstudier och observationer.
- Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
- Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.
Senast uppdaterad 7 december 2021.