Kopplingar till läroplanen för Kraft och rörelse, åk 7-9
Kopplingar till läroplanen (Lgr11) för årskurs 7 – 9 i ämnet teknik för skolprogrammet Kraft och rörelse.
Förmågor som tränas i detta skolprogram
- Att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Att identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
- Att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
- Att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
- Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
- Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg.
- Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
- Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av elektronik.
- Dokumentation med begrepp och fysiska modeller.
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, exempelvis vattensystem.
- Några delar av systemet och hur de samverkar.
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter.
Kunskapskrav
- Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och prova och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysiska modeller.
- Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Eleven gör dokumentationer av arbetet med modeller och muntliga rapporter där intentionen i arbetet är synliggjort.
- Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
Senast uppdaterad 7 december 2021.